مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر اعلام کرد

وجود 1900 مدرسه کانتینری و چادری درکشور

مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش تعداد مدارس کانتینری عشایری را 1000 عدد اعلام کرد وگفت: ما به همین تعداد مدرسه دیگر نیاز داریم تا شرایط عادی داشته باشیم. همچنین 900 مدرسه چادری داریم که بهتر است بجای ساخت مدارس ثابت، خیرین مدرسه ساز در زمینه اهدای مدارس کانتینری اقدام کنند.

محمدرضا سیفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر 6100 مدرسه عشایری در کشور فعالیت دارد که از این تعداد  5275 مدرسه ابتدایی هستند گفت: از مجموع مدارس ابتدایی 5154 دبستان به علت بافت اقلیمی و فرهنگی مختلط هستند و بدین ترتیب نزدیک 90 درصد مدارس عشایری ایران مختلط هستند و اغلب آنها قوم و خویش بوده و اشکالی نیست.

حضور 46 درصد دختران عشایر  در مدارس عشایری

وی افزود:  564 دانش آموز در مقطع متوسطه اول و 261 دانش آموز در متوسطه دوم تحصیل می کنند و نکته جالب این است که به دلیل محرومیت، مرزی بودن استان‌های عشایری و کمتر توسعه یافتگی، میزان حضور دختران در مدارس عشایری 46 درصد است که این نشان می‌دهد جامعه عشایری به تحصیل دختران خود بسیار اهمیت می‌دهند.

به گفته مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش در 6100 مدرسه عشایری بیش از 12 هزار کلاس درس وجود دارد که نشان دهنده میانگین حدود 15 دانش آموز بخاطر وجود مدارس چندپایه و نیز مدارس دو یا سه نفره است.

سیفی افزود: دفتر آموزش و پرورش عشایر تنها دفتر در وزارت آموزش و پرورش است که از تمام دوره‌های تحصیلی از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد به طور مثال 14 هزار نوآموز پیش دبستانی عشایری سال تحصیلی گذشته تحت پوشش قرار گرفتند.  نگاه علمی معاون آموزش ابتدایی به دفتر آموزش و پرورش عشایر به عنوان مرجع تصمیم ساز، باعث شده است بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها مبتنی بر اثربخشی نتایج اجرا شود، لذا برنامه‌های غیرضروری و ویترینی کم رنگ یا حذف شده است.

وی با بیان اینکه اولویت اول دفتر آموزش و پرورش عشایر ساخت، توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی دخترانه عشایری است اظهار کرد: در حال حاضر 205 مدرسه شبانه روزی در کشور فعال هستند که امسال دو مدرسه شبانه روزی دخترانه نیز در استان چهارمحال و بختیاری تاسیس شد و تعداد مدارس شبانه روزی دخترانه به 98 مرکز افزایش یافت.

اضافه کردن مدارس عشایری، مسکنی موقت برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل

مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود: اضافه کردن تعداد مدارس با کد عشایری و تعداد دانش آموز کم، کیفیت آموزش را پایین آورده است، البته ممکن است مسکن موقت برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل باشد اما درمان نخواهد بود و دچار روزمرگی آموزشی خواهیم شد.

سیفی با بیان اینکه تاسیس مراکز آموزشی متمرکز در یک بوم جغرافیایی کارآمدتر از تعدد مدارس چند پایه با چند دانش آموز است اظهار کرد: البته موضوع مدارس سیار و معلمان کوچ رو متفاوت است و آنها شرایط خاص خود را دارند.

وی درباره اساسنامه مدارس عشایری که به امضای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است گفت: بر اساس ماده 5 این اساسنامه وزارت آموزش و پرورش موظف است مدارس شبانه روزی راه اندازی کند.

وجود 1000 مدرسه کانتینری عشایری  و 900 مدرسه چادری در کشور

مخالف مدارس تک دانش‌آموزه‌ایم

مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر وزارت آموزش و پرورش تعداد مدارس کانتینری عشایری را 1000 عدد اعلام کرد وگفت: ما به همین تعداد مدرسه دیگر نیاز داریم تا شرایط عادی داشته باشیم. همچنین 900 مدرسه چادری داریم که بهتر است بجای ساخت مدارس ثابت، خیرین  مدرسه ساز در زمینه اهدای مدارس کانتینری اقدام کنند.

 وی اذعان کرد:حدود 60 مدرسه کپری داریم اما این بدین معنی نیست که مدرسه کپری مطلوب نیست. مدارس کپری ضد زلزله، سرما و گرما بوده و یکی از نمادهای قوم عشایر هستند و اتفاقا در زلزله‌های اخیر این مدارس هیچ آسیبی ندیده‌اند، نکته مهم حضور معلم و تجهیز این کپرها به مواد آموزشی است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما، مدارس خشتی و  گلی ، مدارسی که موقت با سنگ و چوب در مناطق صعب‌العبور بوجود می‌آید و همچنین مدارس تک دانش آموزه است گفت: با این نوع مدارس تک دانش آموزه مخالف هستیم و راه حل، همان تجمیع در مدارس شبانه روزی به منظور اجرای عدالت آموزشی است. وقتی مجبور هستیم مدارس چند پایه با دو یا چهار دانش آموز تشکیل دهیم به دلیل نداشتن نیروی انسانی متخصص، کیفیت آموزش پایین می آید ، باید اصل را جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل قراردهیم اما یک برنامه میان مدت هم باید داشته باشیم تا در اماکنی که در میسر است، مدارس شبانه روزی ایجاد کنیم.
 

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید