محیط زیست , پرنده مصدوم , غرب گلستان " />

تحویل 3 پرنده مصدوم به محیط زیست غرب گلستان

  • تاریخ انتشار : 1396/9/22 ساعت : 08:48 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
گرگان – ایرنا – رییس حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان از تحویل سه قطعه پرنده مصدوم از نوع پلیکان ،بوتیمار بزرگ و سنقر به این اداره خبر داد و گفت: پرندگان پس از درمان در زیستگاه های طبیعی خود رها می شوند.
علی بیانی صبح چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که قایقرانان شرکت تعاونی مسافربری این شهرستان یک قطعه پلیکان مصدوم را در خلیج گرگان مشاهده و به محیطبانان این اداره تحویل دادند.
به گفته وی؛ این پرنده از ناحیه بال مورد اصابت ساچمه تفنگ شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: یک قطعه بوتیمار بزرگ و یک قطعه سنقر کم توان نیز از سوی علاقه مندان به محیط زیست به این اداره تحویل شد.
بیانی تاکید کرد که فرهنگ سازی در سطح جوامع حاشیه زیستگاه های طبیعی این منطقه باعث شده تا مردم با مشاهده گونه های مصدوم، آن را به محیط زیست برای تیمارداری تحویل دهند.
وی گفت: در این پیوند از کسانی که گونه های حیات وحش را تحویل می دهند با هدایای آموزشی و فرهنگی قدردانی می شود.
به گفته بیانی؛ تمامی این پرنده ها برای تیمارداری به حوزه حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گلستان منتقل و در یک دوره درمان کامل و پس از کسب بهبودی در زیستگاه های طبیعی منطقه رها می گردند.
وی گفت: بیشتر این گونه ها با حضور همیارانی که آنها را تحویل داده اند رهاسازی می شوند.
به گزارش ایرنا یکی از باشکوه ترین پرندگان جهان پلیکان ها هستند که در کنار دریا ها زندگی می کنند و جزء سنگین ترین پرنده های زمین محسوب می شوند.
هفت گونه پلیکان وجود دارد که در ایران دو گونه خاکستری و سفید یافت می شود و از پرندگان حفاظت شده هستند.
بوتیمار یا غم خورک، آهسته و به دشواری و در ارتفاعی کم پرواز و گردن خود را هنگام پرواز جمع می کند و به هنگام خطر، بی حرکت می ایستد؛ بوتیمار از مرغان افسانه ای ادبیات پارسی است که به تنگ چشمی و بخیلی آوازه دارد.
سنقر تالابی از راسته شاهین ها است، این پرنده تا 55 سانتی متر طول دارد، بیشتر در باتلاق ها و تالاب ها و مناطق پوشیده از نیزارهای انبوه مشاهده می شود.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان در حوزه گلستان به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله از جمله معدود تنفس گاه های گونه های مختلف پرندگان مهاجر است، در فصل سرما ده ها هزار انواع پرنده در این منطقه مشاهده می شود.
خلیج گرگان به عنوان مامن پرندگان در سال های اخیر با پسروی آب دریای خزر در حال خشک شدن است.
خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر واقع در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
کارشناسان هشدار داده اند خشکیدن خلیج گرگان می تواند علاوه بر خطر جدی کاهش آبزیان و کوچ پرندگان؛ بر اقلیم منطقه تاثیر منفی گذاشته و ریزگردها را در شمال ایران هم به حرکت درآورد.
7333/1648
خبرنگار: علی قاسمی ** انتشار: پری سالارنیا

نظر خود را ثبت کنید