قائم مقام وزیر علوم در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش دانشگاه شاهد تاکید کرد؛

ضرورت اصلاح روند توسعه تحصیلات تکمیلی

  • تاریخ انتشار : 1396/9/22 ساعت : 11:29 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علی‌رغم گسترش آموزش عالی که باعث بی‌نیازی از اعزام دانشجو به خارج از کشور شده است، با توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم که هنوز ادامه دارد و یک آسیب است و حتما باید درباره آن فکری شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری روز چهارشنبه، 22 آذرماه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه شاهد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: نمی‌توان سرمایه‌های ملی را هزینه کسانی کرد که کشور به آن‌ها احتیاجی ندارد، اما این مستلزم یک برنامه‌ریزی چند ساله و اصلاح قوانین و آئین نامه‌ها است.

وی تصریح کرد: وقتی درباره PHD صحبت می‌کنیم، باید استانداردهای قابل قبول آن را در نظر بگیریم و نمی‌توان بدون توجه به کیفیت‌های لازم مدرک PHD داد. اتفاقات زیادی افتاده که باعث توسعه گسترده تحصیلات تکمیلی شده است که احتیاج به اصلاح دارد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نتوانسته‌ایم در کشور ساختار مناسبی درست کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و بخصوص در تحصیلات تکمیلی برای حل مشکلات کشور استفاده کرد؛ اگرچه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت زیادی در چرخه حل معضلات ملی دارند.

باقری با اشاره به اینکه بخشی از مساله عدم استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها، برای حل معضلات کشور به خود دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، گفت: شاید دستگاه‌ها و نهادها برای حل معضلات به دانشگاه‌ها آنطور که باید، بها نمی‌دهند، اما دانشگاه‌ها نیز برای نشان دادن ظرفیت‌های خود فکری نکرده‌اند و اگر دستاوردهای خود را برای حل معضلات از طرق مختلف از جمله سایت‌ها و رسانه‌ها ارائه می‌کردند،‌ بسیاری از مسئولان قبول می‌کردند که برای حل مشکلات به دانشگاه‌ها رجوع کنند.

وی با بیان اینکه یکی از علل اعتماد به وزارت بهداشت توسط مردم مشاهده دستاوردها و کارکردهای این وزارتخانه است، گفت: در وزارت علوم نیز کارهای زیادی صورت گرفته، اما هیچ وقت آنطور که باید، بیان نشده است و برای مثال در سایت‌های دانشگاه‌ها فقط به رویدادها و اخبار داخلی دانشگاه بسنده شده و در مورد خروجی علمی دانشگاه‌ها آن‌طور که باید، مطلبی بیان نشده است.

ادامه دارد


نظر خود را ثبت کنید