اهدای لوح ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ به شهردار سیرجان

لوح ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان در حضور مسئولان استان کرمان و اعضای شورای جهانی صنایع دستی تقدیم شهردار سیرجان شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم جشن ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان، غدا هیجاوی بعد از اهدای لوح بیان کرد: آگاهی بخشی‌ها و اقداماتی که دولت برای ثبت گلیم سیرجان انجام داد، قابل تقدیر است. ما به عنوان بخشی از آسیا و اقیانوسیه این اتفاق را به شما تبریک می گوییم.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی گفت: شما گلیم سیرجان را زنده نگه داشته‌اید و حالا با کسب این عنوان جهانی این هنر زنده خواهد ماند و ادامه پیدا می‌کند. می‌دانیم که 80 درصد گلیم سیرجان به خارج از کشور صادر می‌شود. من به عنوان یک زن خوشحالم که نه تنها در سیرجان بلکه در نقاط دیگر ایران مثل مریوان و کلپورگان که ثبت‌های جهانی نیز انجام شد، زنان و دختران فعال هستند و بخش بزرگی از تولید را برعهده داشتند. شاید شانس من بوده که سال 2017 به عنوان ارزیاب به ایران آمدم و از نزدیک شاهد فعالیت زنان در این حوزه بودم. البته ناگفته نماند که معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران، یعنی آقای نامور مطلق یکی از فعالان حرکت‌های زنان در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: عنوان جهانی شدن سیرجان مسئولیت خاصی دارد و مسئولیت آن بر عهده فرماندار این شهر است بنابراین می‌خواهم کمک کنید تا تولید سرشجان بهبود پیدا کند و همه مردم دنیا متوجه این هنر شوند.  وظیفه دیگر ارتباط دادن سیرجان با دیگر شهرهای ثبت شده جهان در حوزه فرش مثل شهر جهانی تبریز است تا در این زمینه  تبادل اطلاعات صورت بگیرد. همچنین یکی دیگر از مواردی که در پیشرفت مسائل گلیم مهم است توجه به سلیقه خریدار است.

هیجاوی در بخش دیگری ازصحبتهایش گفت: نسل جوان و بافنده‌ها باید بتوانند طرحهای مدرن‌تر را بدون آنکه اصالت فرهنگی گلیم تحت تاثیر قرار بگیرد ، استفاده کند. همچنین ورود این رشته به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز در ترویج این هنر نقش بسزایی دارد.

*سیرجان بازیگر مهم عرصه صنایع دستی  در جهان است

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم بیان کرد: ما در مقابل این پرسش قرار گرفتیم که با نامگذاری شهرهایمان چه اتفاقی افتاده یا در حال رخ دادن است. سیرجان همه ویژگی‌های ثبت را با هم داشته است. جهانی شدن اتفاقی است که باید به دگردیسی شهر بینجامد. یعنی شهر چنان تغییر کند تا کسی که وارد آن می‌شود احساس کند سرنوشت و سرشت آن متفاوت است. بنابراین نامگذاری تولید یک ماجرا است. وقتی نامی گذاشته می‌شود به معنای تغییر سرشت یک شهر است. از طرفی ما دوران جنینی شهر گلیم را سپری کردیم و امروز شاهد تولد این شهر هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تغییرات خوبی در سیرجان در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است زیرا سیرجان یکی از ذخایر صنایع دستی کشور است و ما بزرگترین کارگاه‌های صنایع دستی را در این شهر داریم. کار ما این است که تجاری سازی و برندسازی در این زمینه را انجام دهیم. سیرجان افتخارات کمی ندارد و باید برای تجاری سازی آن هزینه کرد.

نامور مطلق ادامه داد: ما در برنامه ششم توسعه بندی را داریم که دولت را مکلف کرده تا به شهرهای جهانی توجه بیشتر کند. همچنین در این برنامه به هنرهای در حال فراموشی نیز توجه کرده‌ایم. بنابراین ما زیرساخت‌های قانونی را به وجود آوردیم. همچنین شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مکلف کردیم که هر شهری که جهانی می‌شود در اولویت سازمان قرار بگیرد. سیرجان نیز بازیگر مهم عرصه صنایع دستی در جهان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور خطاب به نماینده مردم بردسیر و سیرجان گفت: هنرمندان نگران اعتبارات صنایع دستی هستند و انتظار دارند که هم دولت و هم مجلس در این زمینه توجه بیشتری کنند.

غدا هیجاوی در این مراسم از سروش نیا- شهردار سیرجان ، منصور نکی آبادی- فرمانده این شهر، محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان تقدیر و لوح تقدیری به آنها اهدا کرد.

همچنین در این مراسم از ماه نساء شهسواری به عنوان بانوی برتر در شورای جهانی صنایع دستی تقدیر شد.

در انتهای مراسم نیز از جمعی از هنرمندان فعال در حوزه گلیم شیرکی پیچ و مسئولانی که برای ثبت جهانی این شهر تلاش کردند، تقدیر شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید