سازمان ملل: شکنجه در گوآنتانامو ادامه دارد

کارشناس امور شکنجه در سازمان ملل گفت، آمریکا همچنان به شکنجه زندانیان در زندان جنجالی گوآنتانامو در کوبا ادامه می‌دهد. او هشدار داد، اجرای سیاست شکنجه در میان بدترین جرایم بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، نیلز ملزر، مخبر ویژه سازمان ملل در امور مقابله با شکنجه چهارشنبه از ایالات متحده آمریکا خواست به شکنجه زندانیان در گوآنتانامو پایان دهد. این زندان در دوره ریاست جمهوری جورج بوش و پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باز شد و هدفش نگهداری مظنونان تروریستی بود. گرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای بستن این زندان جنجالی تلاش کرد اما زورش به کنگره نرسید و گوآنتانامو هنوز باز است و اکنون باز نگه‌ داشتن آن جزو سیاست‌های ترامپ است.

  

سازمان ملل، کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق بشری از مقام‌های آمریکایی بابت ایجاد یک "سیاه چاله قانونی" که اجازه می‌دهد تعداد نامحدودی از مظنونان بدون اتهام برای بیش از یک دهه بازداشت باشند، انتقاد کرده‌اند.

این کارشناس سازمان ملل همچنین به پرونده عمر البلوچی اشاره کرد که نامش ۱۵۳ مرتبه در گزارش سال ۲۰۱۴ سنای آمریکا درباره برنامه بازداشت و شکنجه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آمده بود. البلوچی جزو مظنونانی است که مکررا هدف شکنجه قرار گرفته و به همدستی با عوامل مظنون در حملات ۲۰۰۱ متهم است.

به گفته ملزر، او حتی پس از دریافت درمان برای بیش از سه سال در "سایت‌های سیاه" مختلف سیا مورد شکنجه قرار گرفت.

دونالد ترامپ اندکی پیش از روی کار آمدن در ژانویه، تایید کرد که استفاده از شکنجه علیه مظنونان تروریستی به اعتقاد او "کارآمد" است. او در ۲۰۱۴ گزارش اوباما و قانونگذاران وقت درباره برنامه "بازجویی پیشرفته" جنجالی سیا را محکوم کرده بود. او در توئیتی گفت: اگر آمریکا تحت حمله قریب‌الوقوع باشد، اوباما از شکنجه استفاده می‌کند یا بوسه؟  

گزارشگر ویژه سازمان ملل از آمریکا بابت ناکامی در محاکمه مسببان شکنجه و سایر تحقیرها علیه زندانیان انتقاد کرد.

او گفت: شکست آمریکا در پیگرد جرایم مرتبط با شکنجه در زندان‌های سیا، در واقع به این معناست که آمریکا علنا کنوانسیون ضد شکنجه را نقض کرده و در حال ارسال پیام خطرناکی به مقام‌های آمریکا و سراسر جهان است. این یکی از اصلی‌ترین هنجارهای قوانین بین‌المللی است و نقض آن در میان بدترین جرایم بین‌المللی از جمله شامل جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی است.  

در پی این اظهارات، سخنگوی پنتاگون ادامه استفاده از شکنجه در زندان گوآنتانامو را تکذیب کرد. او گفت: این ادعاها در گذشته چندین مرتبه مورد بررسی قرار گرفته و هیچ مدرکی در راستای اثبات آن به دست نیامده است.

انتهای پیام     


نظر خود را ثبت کنید