رئیس دانشگاه آزاد قزوین :

صنایع از از پتانسیل بیش از ۳ میلیون جوان دانشجو بهره ببرند

  • تاریخ انتشار : 1396/9/23 ساعت : 15:50 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : پژوهش
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با تاکید بر این‌که حمایت‌ها باعث می‌شود نخبگان و محققان در کشور بمانند، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر از این ظرفیت و سرمایه انسانی استفاده درست نمی‌شود و بهترین‌ها را به راحتی تقدیم دانشگاه‌های بیگانه و کشورهای خارجی می‌کنیم.

مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در عرصه تولید علم دانشگاه‌های استان در کنار دیگر دانشگاه‌های ایران موفق بوده‌اند.

وی افزود: اعتقادی به اینکه مراکز غیرانتفاعی هم در زمره دانشگاه‌های استان قرار بگیرند، ندارم چرا که معیارهای لازم از جمله داشتن اعضای هیئت علمی، امکانات آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و آزمایشگاه، ابزارها وزیرساخت‌های لازم در بسیاری از این مؤسسه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود ندارد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران کشور تصریح کرد: اگر این موسسه‌ها را در آمار دانشگاه‌های استان اضافه کنیم به طور قطع خروجی قابل قبول در سطح و اندازه دانشگاه‌های برتر را نخواهد داشت.

موسی‌خانی ادامه داد: دانشگاه‌های برتر استان خروجی خوبی داشته و در کیفیت علمی نیز از واحدهای موفق به شمار می‌روند اما باید دید از حیث کیفیت پژوهشی در چه جایگاهی قرار داریم.
 

پژوهشگران در انعکاس رسانه‌ای دیده شوند


بنیان‌گذار و رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران با تأکید بر این‌که توفیقات به دست آمده نشان می‌دهد قابلیت‌های پژوهشی در ایران بسیار است، گفت: دلیل حس نشدن این قابلیت‌ها را باید در نبود انعکاس لازم رسانه‌ای دید.

وی افزود: متاسفانه پژوهشگران آن‌گونه که باید رسانه‌ای نشده‌اند و همین امر موجب شده مردم چندان از این موفقیت‌ها اطلاعی نداشته باشند لذا این موضوع جای پرداخت وتوجه بیشتری را از سوی رسانه‌ها دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌های مختلف شاهد عدم تمایل به ورود دانش، خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و پروژه‌های پژوهشی هستیم و چندان به این امر بها داده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که تکنولوژی‌های مختلف در حوزه آموزش، ساخت و تولید و صنایع قدیمی است، گفت: دلیل این موضوع نداشتن جایگاه پژوهش در کشور است و مدیران نمی‌خواهند نوآور باشند.

موسی‌خانی تصریح کرد: از آنجا که صنایع ما در یک بازار بسته قرار دارند و مدیران آن نمی‌خواهند رقابت کنند لذا خلاقیت و نوآوری را هم برای تولید کالای ارزان با کیفیت بالا قبول نمی‌کنند.
 

صنایع از از پتانسیل بیش از ۳ میلیون جوان دانشجو بهره ببرند


وی افزود: تا زمانی که بازار رقابت ایجاد نشود و ما به فکر حمایت از صنعت نباشیم طبیعی است که نوآوری‌های علمی نیز اتفاق نخواهد افتاد و از پتانسیل و ظرفیت بیش از ۳ میلیون جوان دانشجو و بیش از ۷۰ هزار استاد دانشگاه استفاده نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: دانشجویان و اساتید در مقاطع مختلف تحصیلی دارای قابلیت‌های خوب تحقیقاتی و پژوهشی هستند اما به دلیل عدم استقبال جامعه و استفاده از این علم، انگیزه لازم را برای تولید علم نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه تحقیق باید مورد تقاضا باشد، یادآور شد: وقتی محققان می‌بینند پایان‌نامه و ‌پژوهش کاربردی که با زحمت چند ساله و سرمایه بسیار انجام داده‌اند، حمایت نمی‌شود و در جامعه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد انگیزه اش برای ادامه این روند از بین خواهد رفت.

موسی‌خانی تصریح کرد: کفه تقاضا زمانی سنگین خواهد شد که صنعت در بازار رقابت قرار بگیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند که در این صورت تولیدکنندگان به فکر ارتقاء تکنولوژی صنایع خود خواهند افتاد.

بنیان‌گذار و رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران با تأکید بر این‌که اگر شرایط رقابت بازار ایجاد نشود شاهد خدمت صنایع با تکنولوژی‌های قدیمی خواهیم بود، عنوان کرد: در این صورت تکنولوژی‌های قدیمی نیاز به دانش نخواهد داشت.

وی افزود: هفته پژوهش فرصت خوبی برای آسیب‌شناسی بود که نباید آن را به صرف دادن آمار محدود می‌کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه خروجی‌های علمی باید کاربردی باشد، خاطرنشان کرد: باید دید چرا تولیدات علمی نتوانسته نیاز کشور را تامین و ‌مشکلات موجود را رفع کند.  
 

بودجه پژوهشی استان به سمت دانشگاه بیاید


وی با بیان این‌که دانشگاه‌های استان از بودجه‌های پژوهشی در استان قزوین بهره‌ای نبرده است، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌های استان با وجود افتخارات بسیاری که کسب کرده‌اند، بودجه بسیار اندک وناچیزی را دریافت می‌کنند و انتظار ما این است که این بودجه پژوهشی به سمت دانشگاه بیاید.

موسی‌خانی تصریح کرد: دانشگاه‌های استان از صنایع خصوصی و دولتی چندان بهره‌مند نشده‌اند که امیدواریم رویکرد صنعت به سمت دانشگاه بیشتر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به موفقیت‌های این دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: استراتژی دانشگاه آزاد بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی بر مبنای نیاز جامعه و ارتقاء کیفیت دانشگاه بنیان گذاشته شده تا در رقابت با دانشگاه‌های برتر و پیش‌رو دولتی کشور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: با فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز محققان در این دانشگاه و حمایت از آن‌ها باعث شد پتانسیل‌های پژوهشی شکوفا شده و در برخی رشته‌ها در جهان نیز جزء بهترین‌ها قرار بگیریم.

بنیان‌گذار و رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران تصریح کرد: تا جایی که از محققان حمایت کرده و ابزار مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهیم موفق خواهیم بود و اگر صنعت نیز از این دانش برای تولید محصولات استفاده کند و نگذارد که این تکنولوژی‌ها صرفا برای مسابقات به کار برده شود، بی‌شک محققان و ‌نخبگان نیز برای رشد کشور تلاش خود را مضاعف خواهند کرد.

وی با تأکید بر این که حمایت‌ها باعث می‌شود نخبگان و محققان در کشور بمانند، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر از این ظرفیت و سرمایه انسانی استفاده درست نمی‌شود و بهترین‌ها را به راحتی تقدیم دانشگاه‌های بیگانه و کشورهای خارجی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در پایان بیان کرد: دانشگاه‌ها وظیفه ساخت وپرورش دانشجویان را بر عهده دارند لذا نباید بعد از ایجاد بستر لازم محققان و ‌دانشجویان نخبه را رها کرد بلکه صنعت باید به سمت بهره‌برداری از توان و دانش و هوش آن‌ها برود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید