سفرای امریکای جنوبی , برجام , بولیوار " />

تاکید سفیران کشورهای ونزوئلا، اکوادور و کوبا در تهران بر حفظ برجام

تهران-ایرنا-سفیران کشورهای ونزوئلا، اکوادور، کوبا در تهران بر حفظ برجام تاکید و خواهان پایبندی آمریکا به این توافق شدند.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، خسوس گونزالس سفیر ونزوئلا در تهران در کنفرانس خبری در سفارت ونزوئلا به مناسبت سیزدهمین سالروز اتحاد بولیواری مردم آمریکا گفت: کشورهایی مانند روسیه و ایران به لحاظ نفتی کمک‌های زیادی به ما کرده‌اند در این چارچوب آلبا(کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا) نمی تواند مسئله متفاوتی باشد و قطعا برای کاهش قیمت نفت دچار ضرر و زیان هم شد.
وی افزود: شریان حیاتی آلبا، نفت ونزوئلا برای گسترش ارتباطات و تعاملات بین ملت ها است، اما با همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد، آلبا به راه خود ادامه می دهد.
سفیر ونزوئلا در تهران ادامه داد: آلبا صرفا یک پروژه اقتصادی نیست و موضوعاتی همچون مسائل سیاسی و اجتماعی هم در این اتحادیه مطرح است.
سفیر ونزوئلا در تهران تصریح کرد: حتی کشورهایی هم که عضو آلبا نیستند اما در آمریکای لاتین قرار دارند، می توانند به ما کمک کنند.

**برجام یک مساله کاملا جهانی است
آلخاندرو اورتگا آلمیدا، سفیر اکوادور در تهران درباره برجام و مواضع رئیس جمهوری آمریکا گفت: برجام یک مساله کاملا جهانی است و همه ما می دانیم آمریکا هرگز به توافقات خود پایبند نبوده است.
وی افزود: دو سال زمان برد تا کلمه به کلمه این توافق به نتیجه برسد، تمام کشورهای 1+5 در این مجموعه حضور داشتند و بر سر تمام کلمات توافق شد.
سفیر نیکاراگوئه در تهران نیز گفت: نیکاراگوئه هم مانند ونزوئلا مشکلاتی را در زمینه اقتصادی داشته اما قصد رقابت با هیچ سازمان بین‌المللی را نداریم.
وی گفت: آلبا اهداف اقتصادی خود را دنبال می کند و ما تاریخ را برای خودمان اصلاح و تغییر می دهیم.
معاون سفیر بولیوی در تهران نیز با اشاره به اهداف آلبا گفت: اتحاد بین ملت‌ها یکی از اهداف اساسی آلبا است در واقع حقوق بشر و حقوق ملتها را دنبال می کند و ما به استقلال کشورها احترام می گذاریم.
وی تاکید کرد: ما تمامی برنامه‌هایمان را دنبال می کنیم تا به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده و یکپارچگی را برای ملتها فراهم کنیم.
الکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در تهران نیز بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین با مشکلاتی مواجه هستند اما اتحاد و یکپارچگی باید ادامه یابد.
وی افزود: علاوه بر اتحاد سیاسی، منافع و مزایای اقتصادی هم دنبال می شود و ما از طریق آزادی، استقلال و حاکمیت، عدالت و منطق می توانیم با دشمنان مقابله کنیم و جمهوری اسلامی ایران هم در این اتحاد قرار دارد.
وی اظهار داشت: ملت‌های فلسطین، سوریه و تمام انقلاب‌های دنیا هم همین طور و ما این فرصت را داریم که با اتحاد بتوانیم توانایی‌های خود را افزایش دهیم.
سفیر کوبا در تهران گفت: توسعه وحدت یکی از اقدامات عملی است که می‌توانیم انجام دهیم، اقتصاد بخشی از این فعالیت ها است و ما برای اینکه اقتصاد قوی داشته باشیم باید روابط سیاسی محکمی برقرار کنیم و برای اینکه به توسعه اقتصادی برسیم باید به وحدت و اراده ملتها هم توجه کنیم.
وی اضافه کرد: تنها راه‌حل برای اقتصاد موجود هم اتحاد و یکپارچگی است. به گفته چاوز ما یا باهم متحد می شویم یا از بین می رویم، هیچ راه‌حلی وجود نداشته است.
سفیر کوبا درباره برجام بیان کرد: وزیر امور خارجه این کشور در زمان برگزاری مذاکرات در برابر چشمان مردم دنیا این موضوع را مطرح کرد و گفت درخواست داریم که حتما این توافق با ایران اتفاق بیفتد و به پیش برود.

به گزارش ایرنا، اتحادیه آلباˈ مخفف اسپانیایی سازمانی برای همکاری های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به معنای
«ˈاتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما»ˈ، در تاریخ 14 دسامبر سال 2004 با توافق هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا و ˈفیدل کاستروˈ رییس جمهوری سابق کوبا و به منظور مقابله با استیلای ایالات متحده و منطقه تجارت آزاد آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل شد. سپس، در سال 2006 بولیوی، 2007 نیکاراگوئه و در سال 2008 هندوراس به این گروه پیوستند.
آلبا اکنون علاوه بر ونزوئلا کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و هندوراس، کشورهای اکوادور، دومنیکا، آنتیگوا و باربودا و سان ویسنته و لاس گرانادیناس را در عضویت دارد. همچنین هاییتی، اروگوئه و ایران نیز از اعضای ناظر این سازمان به شمار می روند.
سیام**9121 * 6075خبرنگار: سمیه لاری** انتشار: زهرا هجینی نژاد

نظر خود را ثبت کنید