نماینده ملایر مطرح کرد

وجود ضعف جدی در بسته‌بندی محصولات انگور

  • تاریخ انتشار : 1396/9/23 ساعت : 17:38 - 6 سال قبل
  • از گروه : سیاسی
  • زیرگروه : مجلس
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود ممتاز بودن محصول انگور ملایر در سطح جهانی، در زمینه ترویج، آموزش و بسته‌بندی محصولات ضعف‌های جدی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، محمد کاظمی پنجشنبه ( 23 آذر) در کمیته فنی انگور شهرستان ملایر که با حضور مدیرکل میوه‌های مناطق سردسیری وزارت جهادکشاورزی در محل اداره جهادکشاورزی ملایر برگزار شد، افزود: هدف از این نشست بررسی مشکلات حوزه باغداری با محوریت انگور و صنایع وابسته این محصول استراتژیک است.

وی با برشمردن کاستی‌های این حوزه، توسعه فوری روش‌های نوین باغداری و آبیاری را با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش کمی و کیفی محصول، امری ضروری توصیف کرد.

کاظمی با اشاره به انتقاد خود و طرح این موارد در نشست‌ها و جلسات مکرر با وزیر جهادکشاورزی، ورود بدنه کارشناسی و دایره تصمیم‌ساز این وزارتخانه را به مسأله لازم دانست.

وی پرداخت یارانه کشمش و پیگیری‌های کنونی برای ثبت جهانی انگور ملایر را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که با هدف جلب حمایت ملی از این ظرفیت رقابتی ملایر، صورت گرفته و یا در حال اقدام است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از دست دادن بازار اروپا و ناتوانی در رقابت با فعالان و تولیدکنندگان سایر کشورها را نتیجه اهمال و کم‌توجهی دانست و ابرازامیدواری کرد با همراهی همه دستاندرکاران این معضلات و کاستی‌ها مرتفع شود .

در ادامه دیگر نماینده مردم ملایر در خانه ملت تأکید کرد: آبیاری نوین، اجرای طرح فراز و تنوع محصولات باغی ضرورت جدی باغات انگور ملایر است .

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه با اشاره به جلسه اخیر خود با مهندس طهماسبی و برشمردن فعالیت‌های دلسوزانه و دغدغه معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی نسبت به انگور و کشمش ملایر، ایجاد جهش در داربستی کردن باغات انگور ملایر را امری ضروری و نیازمند یک طرح میان و کوتاه‌مدت در مدت زمان حداقل یک‌سال دانست .

وی با بیان اینکه طرح فراز یکی از شاهکارهای وزارت جهاد است اما هنوز معدل ملایر در این زمینه قابل دفاع نیست، ضمن تأکید بر خروج از تک‌محصولی بودن انگور ملایر، خواستار ایجاد تنوع کشت این محصول در ملایر شد .

آزادیخواه معدل ملایر در جنوب استان را در اصلاح آبیاری نوین باغات نسبت به شمال استان در حد اعتدال ندانست و خاطرنشان کرد: با وجود ۸۵ درصد یارانه دولت برای اجرای آبیاری نوین، باید سهم خود را در این زمینه مطالبه کنیم .

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با کرم خراط درختان گردو و تصمیم‌گیری‌های لازم در این راستا، ابراز امیدواری کرد: در قالب سه طرح آبیاری نوین، طرح فراز و تنوع کشت محصولات حدود یک سوم اشتغال در این حوزه ایجاد خواهد شد.

آزادیخواه تصریح کرد: نظر به اهمیت استراتژیک کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور و اهمیت آن در چرخه اقتصادی استان و نقش کشاورزان در این حوزه، مشکلات کاری و معیشتی این قشر باید در رأس مطالبات مسئولان شهری قرار گیرد.

وی یادآور شد: در این جلسه که با حضور مهندس طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، برخی از مشکلات مورد بررسی تخصصی و پیگیری قرار گرفت و مقرر شد تا آموزش‌های تخصصی و شیوه‌های نوین مقابله با آفت کرم خراط در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار کشاورزان و باغداران ملایری قرار گیرد .

آزادیخواه افزود: در این جلسه نظر به نقش تأثیرگذار محصولات انگور و مشتقات آن و گردو در چرخه کشاورزی شهرستان مقرر شد تا کمیته‌هایی در زمینه پیگیری، نظارت و مدیریت صحیح منابع برای بهره‌وری حداکثری تشکیل شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید