تخریب کارخانه بنیان دیزل؛ واقعیت یا شایعه

تبریز- ایرنا - برخی از رسانه های محلی تبریز در روزهای اخیر از تخریب کارخانه بنیان دیزل خبر دادند و خواسته یا ناخواسته در رویکردی سوء گیرانه، اتفاقات مرتبط با این رویداد را به پای مسوولان فعلی آذربایجان شرقی نوشتند.
به گزارش ایرنا، واگذاری کارخانه بنیان دیزل به بخش خصوصی در سال 1386 شمسی انجام و شهرداری نیز در همان زمان مجوز خارج کردن این واحد صنعتی از شهر را صادر کرد.
از سوی دیگر در حالی که در خبر روزهای اخیر رسانه های محلی آذربایجان شرقی در این باره از اخراج کارگران شاغل در آن سخن رفته است، مدیرکل تامین اجتماعی استان از نبود پرونده بیمه ای در ارتباط با بیکاری شاغلان این واحد سخن می گوید.
برآیند پرداخت رسانه ای مربوط به این موضوع و واکنش مالک بنیان دیزل و مسوولان نهادهای مرتبط بیانگر آن است که در واگویی اتفاقات مرتبط با این کارخانه قدیمی فرافکنی و مبالغه شده است.

**بنیان دیزل از گذشته تا حال
کارخانه بنیان دیزل تبریز که در راستای اجرای سیاست های خصوصی سازی در سال 1386 به بخش خصوصی واگذار شد.
شرکت بنیان دیزل تبریز به عنوان نخستین سازنده موتورهای دیزلی ایران در سال 1348 شمسی همزمان با شکل گیری صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز تحت لیسانس شرکت درمن انگلستان با هدف تولید موتورهای دیزلی تاسیس و سال 1355 مونتاژ موتورهای 'ولوو' دیزلی نیز به تولیدات آن اضافه شد.
بنیان دیزل در سال 1386 در راستای اجرای سیاست های خصوصی سازی در کشور به بخش خصوصی واگذار شد، اما سهامدار جدید این شرکت از پس اداره و توسعه آن بر نیامد تا اینکه در مهر ماه سال 1391 این کارخانه تعطیل و حدود 400 کارگر آن به واحدهای دیگری انتقال داده شدند.

** بنیان دیزل برای همیشه تاریخ خواهد ماند
روابط عمومی کارخانه بنیان دیزل در اطلاعیه ای که نسخه ای از آن به ایرنا نمابر شد، اعلام کرد: بنیان دیزل به عنوان یک کارخانه 50 ساله از زیرمجموعه های هلدینگ 'دریک' است؛ این مجموعه و دست اندرکاران آن در حالی به ضد صنعت بودن متهم شده اند که طی یک دهه اخیر بیشترین خدمت رسانی را در حوزه صنعت، تجارت و خدمات در آذربایجان شرقی داشته اند و به دلیل عرق خود به این منطقه تمامی سرمایه گذاری های خود را در دیار آذربایجان شرقی به انجام رسانده اند.
بیانیه حاکی است: کسانی که به زحمت اشتغال چند 10 نفره را در مدت دو دهه ایجاد کرده اند از مجموعه ای ایراد می گیرند که به اشتغال 15 هزار نفر به صورت مستقیم در منطقه کمک کرده است.
بیانیه حاکی است: کارخانه بنیان دیزل با 50 سال سابقه در امر تولید موتورهای پرکینز تحت لیسانس درمن دیزل در سال 1386 از طریق سازمان بورس خریداری شد؛ متأسفانه در فرافکنی های صورت گرفته این طور اعلام می شود که این مجموعه توسط مالکان فعلی از سازمان خصوصی سازی کشور خریداری شده در حالی که این موضوع صحت ندارد و این مجموعه در چارچوب مقررات آن سازمان نیست.
در بیانیه کارخانه بنیان دیزل اضافه شده است: فناوری موجود در این مجموعه تحت لیسانس شرکت درمن دیزل بود که خود آن شرکت خارجی حدود 25 سال قبل تعطیل شد و قبل از خرید بنیان دیزل توسط مالک فعلی نیز قرارداد همکاری آن با شرکت 'ولوو' فسخ شد.
در بیانیه تشریح شده است: همزمان با تحریم، این شرکت (بنیان دیزل) با توجه به زیر ساخت های خود و استهلاک ابنیه، ماشین آلات فرسوده و عدم استاندارد بودن ارتفاع سوله های کارخانه، نتوانست فناوری مورد نیاز را به روز کند.
در بیانیه یادآوری شده است: با توجه به اینکه مجموعه 'دریک' زیر مجموعه های تولیدی متنوعی دارد، برای اینکه بنیان دیزل بتواند به حیات خود ادامه دهد به جوار یکی دیگر از مجموعه های صنعتی 'دریک' یعنی تریلر سازی' ماشین سازی یاقوت تبریز ' منتقل شد تا بنیان دیزل با تفکر تبدیل موتورهای دیزلی به موتورهای برقی بتواند پروژه ساخت خودروهای کوچک برقی را که در این مجموعه در حال امکان سنجی است به مرحله اجرا دربیاورد و با احیای مجدد، شعار 'بنیان دیزل در تاریخ بوده ، هست و خواهد ماند' را عملیاتی کند.
در بیانیه کارخانه بنیان دیزل تاکید شده است: یکی از خدمات مهم مجموعه 'دریک' به مردم در کنار فعالیت های تولیدی، توجه به نشاط در جامعه ، برخوردار کردن مناطق کم برخوردار و ارائه خدمت به آحاد جامعه در قالب راه اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی، مرکز دانشگاهی و مرکز خودرویی با ظرفیت اشتغالزایی برای سه هزار نفر است.
در بیانیه آمده است: در همین راستا درخواست تغییر کاربری و طی شدن روال قانونی احداث این مجموعه (مرکز خودرویی) به مسئولان و ارگان های مربوط ارائه شد که با تصویب تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده 5 و تأیید مسئولان ارشد استانی این پروژه شکل اجرایی به خود گرفت تا شاهد رونق یکی از مناطق کم برخوردار شهر تبریز شود.
در بیانیه اضافه شده است: اجرای این مجموعه که یک طرح ملی است، باعث می شود که غیر از آذربایجان شرقی و استان های همجوار حتی از کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان نیز سرمایه جذب کرده و به رشد تجاری استان نیز کمک شایانی شود.

** انتقال و تغییر کاربری بنیان دیزل در راستای سیاست های شورای عالی شهرسازی است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این باره به ایرنا گفت: کارخانه بنیان دیزل در راستای سیاست های شورای عالی شهرسازی و سیاست های توسعه شهری از داخل شهر تبریز خارج و ساختمان قدیمی آن تغییر کاربری یافته است.
محمدصادق پورمهدی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از توسعه شهر تبریز در غرب این شهر برخی صنایع ایجاد شده بود که با توسعه شهر این صنایع به تبریز الحاق شده است.
وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جفرافیایی و آلودگی هوای کلانشهر تبریز، بر اساس قوانین و مقررات، صنایع باید از داخل شهرها به خارج منتقل شوند.
پورمهدی با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع تبریز و تایید شورای عالی شهرسازی، صنایع مستقر در غرب تبریز باید از محدوده شهر خارج شوند، اظهار کرد: با بیرون رفتن صنایع از این منطقه باید مراکز شهری - خدماتی و شهری- تجاری ایجاد شود.
وی گفت: در راستای سیاست های کلان شهرسازی و کشوری و پیشنهاد مشاور، طرح جامع شهردار تبریز پیشنهادی در رابطه با کارخانه بنیان دیزل به کمیسیون ماده پنج ارائه داده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: در این کمیسیون کمیته های فنی و کارشناسی در جلسات متعدد موضوع بنیان دیزل را بررسی کرده اند و پیشنهاد ارائه شده این است که یک مرکز شهری، تجاری، خدماتی و اقامتی در محل آن ایجاد شود
وی با بیان اینکه صاحبان کارخانه بنیان دیزل نیز متعهد بودند که این کارخانه را در خارج از محدوده شهری احداث کنند، اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج، کاربری ساختمان قدیمی این کارخانه از صنعتی به تجاری، خدکاتی و گردشگری تغییر یافته است.
پورمهدی با اشاره به وجود تجربه تغییر کاربری فضاهای صنعتی قدیمی موجود در مرکز یا حاشیه تبریز ادامه داد: به عنوان نمونه در گذشته در داخل شهر کارخانجات متعدد چرمسازی وجود داشت که این کارخانجات در شهرک چرمسازی مستقر شدند و مکان های قدیمی آنها به مراکز مسکونی، تجاری و آموزشی تغییر کاربری یافته است.
وی با اعلام اینکه این کارخانه در دولت گذشته واگذار شده است، تاکید کرد: مطلقا دیدگاه سیاسی به این موضوع وجود ندارد و از بعد شهرسازی و مسایل فنی نگریسته شده و در کمیسیون در این خصوص تصمیم گیری شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این مصوبه تاکید شده است فضای سبز باید تثبیت شود و فقط ساختمان های قدیمی بنیان دیزل به مرکز تجاری، خدماتی و اقامتی اجرا تبدیل می شود.

** مجوز خروج بنیان دیزل از شهر در سال 1386 صادر شد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: از سال 1386 شهردای تبریز برای کارخانه بنیان دیزل جهت خروج از شهر مجوز داده است.
حسین نجاتی افزود: از سوی این سازمان با انتقال این کارخانه به خارج از شهر موافقت شده و شهرداری نیز مجور خروج از داخل شهر را صادر و اداره کل محیط زیست نیز آن را به عنوان واحد آلاینده معرفی کرده است.
وی با اشاره به استقرار محل کارخانه جدید بنیان دیزل، ادامه داد: تاکنون از سوی هیچ یکی از کارگران بنیان دیزل اعلام بیکاری نشده و همه کارگران در کارخانه جدید مشغول به فعالیت هستند.
نجاتی تاکید کرد: شهرداری تبریز کاربری ساختمان قبلی بنیان دیزل را به تجاری، خدماتی و رفاهی تغییر داده و با ایجاد این مجتمع تجاری اشتغال آفرینی خواهد شد.

** پرونده ای درباره بیمه بیکاری کارگران بنیان دیزل نداریم
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا پرونده ای درباره بیکاری کارگران شاغل در کارخانه بنیان دیزل در این اداره کل در جریان است، پاسخ منفی داد.
جعفر سمساری گفت: تا آنجا که اطلاع دارم کارگران این واحد صنعتی به واحد دیگری منتقل شده اند.
گزارش از: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518

نظر خود را ثبت کنید