افتتاح نخستین اقامتگاه بوم گردی استان کردستان

خانه بوم گردی تیشک در روستای نمونه گردشگری دولاب به عنوان اولین خانه بوم گردی در استان کردستان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، اولین خانه بوم گردی استان کردستان در روستای نمونه گردشگری دولاب با حضور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان و جمعی از مدیران حوزه گردشگری و علاقه‌مندان به این حوزه در روستای نمونه گردشگری دولاب افتتاح شد.


رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در مراسم افتتاح خانه بوم گردی تیشک با بیان اینکه دولاب از مقاصد جدید گردشگری در استان کردستان است، اظهار کرد: دولاب به جهت غنای فرهنگی بالا و نیز نزدیکی به مرکز استان کردستان می‌تواند فرصت جذب گردشگران زیادی را داشته باشد


آوات مکاری افزود: روستاهای شاخص و گردشگر پذیر در استان کردستان و خصوصاً منطقه هورامان به دلیل بافت معماری و نیز فرهنگ‌های خاص موجود، سالانه پذیرای گردشگران زیادی هستند.


وی با اشاره به اینکه گردشگری شهری با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران و بخش دولتی باید توسعه یابد، بیان کرد: توسعه گردشگری در روستاها و مناطق کم‌جمعیت استان کردستان باید با همت خود مردم منطقه انجام شود.


رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی کردستان عنوان کرد: کم‌ترین هزینه اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری صورت می‌گیرد و این در شرایط فعلی اقتصادی استان و خطر مهاجرت روستاییان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.


وی از حمایت‌های دولت برای توسعه بوم گردی در استان کردستان خبر داد و گفت: توسعه بوم گردی بر اساس حفاظت از محیط‌زیست و نیز معرفی جاذبه‌های فرهنگی بکر در این مناطق است. تسهیلات بانکی نیز به این منظور پرداخت می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا سقف دو میلیارد ریال وام دریافت کنند.


وی از ایجاد سازوکارهای کاربردی برای اعطای پروانه بهره‌برداری به خانه‌های بوم گردی در کردستان خبر داد و اظهار کرد: متقاضی ایجاد و احداث اقامتگاه بومگردی باید از لحاظ زیست‌محیطی و فرهنگی دارای سابقه  و برنامه‌ریزی فعالیت باشد.


وی بر لزوم حفظ بافت تاریخی روستاهای منطقه هورامان تأکید و خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌های بوم گردی برای توسعه گردشگری روستایی و نیز کمک به تسریع در ثبت جهانی هورامان استفاده خواهیم کرد.


مکاری در پایان حفظ بازی‌های محلی روستاها و فرهنگ‌های خاص در این مناطق را از مهم‌ترین اهداف توسعه بوم گردی عنوان کرد.
انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید