مدیرکل دامپزشکی استان:

ساماندهی مراکز کشتار دام در ایلام به معنای تعطیلی آنها نیست

  • تاریخ انتشار : 1396/10/2 ساعت : 10:43 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با تشریح آخرین وضعیت کشتارگاه صنعتی گفت: ساماندهی قانونی مراکز کشتار دام  از ۲۵ آذر ماه در اغلب مناطق استان اجرایی شده است.

دکتر «وهاب پیرانی» در گفتگو با ایسنا،اظهار کرد: برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO ) از 1709 عامل بیماری‌زا برای انسان و دام ،832عامل بین انسان و دام  مشترک بوده و از دام  به انسان منتقل می‌شوند و بیش از 90%بیماری‌های انگلی در انسان منشاء دامی داشته و بیش از 60درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید مانند سارس، جنون گاوی، تب کریمه کنگوو آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بین انسان و دام مشترک هستند.

وی با بیان اینکه شاربن یا سیاه‌زخم ،هاری، تب مالت ، کیست هیداتیک ، سالک، توکسوپلاسموز و تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ازجمله مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور ما هستند، تاکید کرد: تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید،نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد:  ناهنجاری‌های اجتماعی و روانی ناشی از کشتار و ذبح دام و طیور در معرض دید عموم علی‌الخصوص کودکان ،آلودگی محیط زیست و معابر شهری در اثر ریختن خونابه و امعاء و احشاء در محیط ،آلودگی منابع آبی سطحی و زیر سطحی و زیر زمینی و اشاعه بیماریهای دامی و به خطرافتادن سرمایه دام و طیور استان ،عدم نظارت بر ذبح شرعی دام وطیور و عدم بازرسی قبل ،حین و پس از کشتار دام توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی از دیگر مخاطرات کشتار غیرمجاز دام و طیور است.

پیرانی ادامه داد: دامپزشکی استان با توجه به تذکرات و تاکیدات دستگاه‌های نظارتی و سازمان دامپزشکی و در راستای اجرای وظایف حاکمیتی و قانونی خود و مستند به مواد 2،4،12 قانون سازمان دامپزشکی و مواد 4 و8آئین نامه اجرایی ماده 18و آئین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی و ماده 688قانون مجازات‌های اسلامی که تاکید می‌کند هرگونه دام کشتاری باید در کشتارگاه‌ها کشتار شود و نیز کشتار غیرمجاز را ممنوع دانسته و این عمل را مشمول مجازات قانونی می‌داند، موضوع رفع معضل کشتار غیرمجاز دام و طیور را مورد توجه قرار داد.

وی ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌ها و جابجایی میدان دام غیربهداشتی ایلام را با در نظر گرفتن جمیع جهات و در قالب طرح تهیه شده  را در راستای انجام وظیفه قانونی دامپزشکی عنوان کرد و گفت: در جلسات کارگروه بهداشت و کارگروه تنظیم بازار استان این موضوع مطرح و با جلب موافقت و همراهی دستگاه‌های ذیربط و با حمایت کلیه مسئولین ارشد سیاسی ،قضایی و انتظامی استان و با هدف ساماندهی قانونی این مراکز (نه تعطیلی و بیکار کردن متولیان آنها) با تقسیم کار و تشکیل کارگروه‌های شهرستانی و انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی در جهت تنویر افکار عمومی و توجیه حضوری عاملان کشتار غیرمجاز و دادن اخطاریه‌های قانونی ،طرح تهیه شده برای این منظور را از ۲۵ آذر ماه در اغلب مناطق استان اجرایی کرده است .

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: هدف غایی مجموعه دامپزشکی و سایر دستگاه‌های ذیربط تامین سلامت و امنیت غذایی مردم و فعالیت قانونی، تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی است .

پیرانی درباره‌ی آخرین وضعیت کشتارگاه صنعتی استان هم اظهار کرد: این کشتارگاه در سال 1375 توسط رییس جمهور افتتاح شد و با ظرفیت اسمی 1000 راس دام سبک  و 100 دام سنگین در یک شیفت، یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا و بزرگترین کشتارگاه صنعتی ایران است که با محوریت کشتار برای پنج استان هم جوار کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان احداث شده است.

وی تصریح کرد: این کشتارگاه شامل قسمت‌های سالن کشتار صنعتی در دو خط همزمان گاوی و گوسفندی ، سردخانه، دیگ بخار، تبدیل ضایعات، تصفیه خانه، اصطبل 24 ساعته، ساختمان اداری ، ساختمان رفاهی،  منبع آب مهمانسرا ، انبار مرکزی،  اصطبل های روباز و سالن بسته‌بندی است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تصریح کرد: سردخانه شامل پنج سالن زیر صفر و بالای صفر و تونل انجماد و سالن سردخانه نگهداری 18 درجه زیر صفر است و در قسمت تبدیل ضایعات ، خون کشتار شده به پودر خون و گوشت‌های ضبط شده و اندام‌های اصلاح شده از لاشه‌ها و لاشه‌های معدوم شده  به پودر گوشت تبدیل می‌شود.

پیرانی با بیان اینکه تصفیه خانه شامل حوضچه‌های هوازی و بی‌هوازی‌ ، لحن تصفیه اولیه و ثانویه و کلر زنی است، ادامه داد: کشتارگاه حدود چندین بار به  سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری رفت که  در نهایت از طریق سازمان خصوصی سازی در19 بهمن 1395 در اقساط بلند مدت به فروش رسید و خریدار آن سرکار خانم "فاطمه بهادر" است که ظاهرا یک وام بلند مدت به مبلغ دومیلیارد جهت راه‌اندازی از بانک کشاورزی دریافت کرده و ظاهرا کشتارگاه در 20 قسط با پرداخت شش ماه یک قسط واگذار شده است.

وی با تاکید بر اینکه این واگذاری کاملا قانونی بوده و با نظارت سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان قانونی شرکت پشتیبانی امور صورت گرفته است، ادامه داد: کشتارگاه با حدود 21 سلاخ 13 نیروی فنی و خدمات جمعا به تعداد 34 نیرو واگذار شد و خریدار متعهد شده که تا پایان قرارداد، هیچکدام از نیروها اخراج نشوند و پایان قرارداد نیروها نیز 30 آذر 1396 است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید