مقابله با کشتار غیرمجاز در ایلام نتیجه داد

  • تاریخ انتشار : 1396/10/3 ساعت : 15:37 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام گفت: قبل از اجرای مقابله با کشتار غیرمجاز دام  روزانه   10 تا 15 راس کشتار انجام می‌شد اما هم‌اکنون این میزان به 100 راس کشتار در روز افزایش پیدا کرده است.

دکتر «محمدمهدی پورسیاه‌بیدی» با حضور در دفتر ایسنا، با تقدیر از جدیت استاندار و همکاری مدیران و مردم در موضوع توقف کشتار غیر مجاز دام در مرکز استان ، اظهار کرد: این کشتارگاه در سال 1375 توسط رییس جمهور وقت افتتاح شد و با ظرفیت اسمی 1000 راس دام سبک  و 100 دام سنگین در یک شیفت، یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا و بزرگترین کشتارگاه صنعتی ایران است که با محوریت کشتار برای پنج استان هم جوار کرمانشاه، لرستان، سنندج و خوزستان احداث شده است .

وی ادامه داد: در 19 بهمن 1395 طی مزایده‌ای این کشارگاه به خانم «فاطمه بهادر» واگذار و در 26 اردیبهشت 1396 این مرکز با تمام امکانات و  حدود 21 نفر سلاخ، 13 نفر نیروی فنی و خدماتی جمعا به تعداد 34 نیرو واگذار شد و خریدار متعهد شده که تا پایان قرارداد، هیچکدام از نیروها اخراج نشوند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام تصریح کرد: این کشتارگاه تا سال 1395 اعتباربگیر دولت بود و سالانه 1 میلیارد تومان ، معادل ماهانه 90 میلیون تومان و روزانه 3 میلیون تومان هزینه جاری دارد.

پورسیاه‌بیدی با تاکید بر اینکه موضوع غیربهداشتی بودن کشتار غیرمجاز بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: هدایت همه‌ی کشتارهای استان به کشتارگاه صنعتی از زمان افتتاح این مرکز، همواره از دغدغه‌های شورای بهداشت استان بود که خوشبختانه استاندار ایلام موضوع را با جدیت پیگیری کرد و مدیران و مردم همکاری لازم را داشتند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کشتارگاه در20 شهریور در شرف تعطیلی قرار گرفت و  استاندار ایلام در جلسه‌ی 30 آبان این موضوع را مطرح و بعد از مشورت با شورای تامین و بهداشت استان 1 ماه برای مقابله با کشتار غیرمجاز از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مهلت دادند و خوشبختانه فعالیت‌ رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما، دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی نتیجه داد و با اقدام به موقع دستگاه قضایی بازگشایی شد.

 مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح  روزانه   10 تا 15 راس کشتار انجام می‌شد یعنی درآمد حاصل از این کشتار روزانه  70 هزار تومان در مقابل 3 میلیون تومان هزینه بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامی که با همکاری مردم و اتحادیه‌ی قصابان انجام شد کشتارگاه رونق خود را به دست آورد و هم‌اکنون روزانه بین 40 تا 100 راس دام در کشتارگاه انجام می‌شود و  با استعلامی که درباره قیمت‌ کشتار از دیگر استان‌ها انجام گرفت هم‌اکنون کشتار هر راس دام سبک  20 هزار تومان و دام سنگین 80 هزار تومان هزینه دارد.

پورسیاه‌بیدی گفت: شایسته نیست مرکزی که روزانه 3 میلیون تومان برای آن هزینه می‌شود به خاطر یک ذائقه‌ی سنتی تعطیل باشد و از طرف دیگر احتمال انتشار بیماری‌های مشترک بین دام و انسان افزایش یابد و شاهد خونابه‌های کشتار غیرمجاز دام در برخی محله‌ها باشیم.

وی با اشاره به مواد قانونی درباره مقابه با کشتار غیرمجاز گفت: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی لازم که در طول یک ماه انجام گرفت این کار بدون  ورود دستگاه  قضایی و انتظامی انجام و میدان دام فروشی با همکاری خوب شهرداری به جنب کشتارگاه منتقل شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام  با بیان اینکه ممنوعیت کشتار غیرمجاز به معنی تعطیل شدن قصابی‌ها و کبابی‌ها نیست، تصریح کرد: بر این اساس کشتارگاه با چند دستگاه ماشین یخچال‌دار و مخصوص حمل گوشت روزانه در ساعت مقرر گوشت را به قصابی‌ها و کبابی‌ها می‌رساند و هزینه حمل هم بر عهده کشتارگاه است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید