سه فناوری مغزی که در سال ۲۰۱۸ دنیا را تکان خواهد داد

  • تاریخ انتشار : 1396/10/13 ساعت : 09:05 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : علوم

 با توجه به موفقیت‌های علمی چشمگیر در حوزه تکنولوژی‌های مربوط به مغز در سال ۲۰۱۷ انتظار می‌رود که در سال جدید میلادی سه فناوری پیشرفته مربوط به مغز به مرحله کاربردی برسند.

 به گزارش خبرگزاری علم وفناوری و به نقل از ساینتیفیک، مایکل ماهاربیز، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در کنفرانس اخیر در مورد فناوری‌های مغزی قابل دسترسی در سال 2018 از سه نوآوری در حوزه Neural dust، تایپ‌کردن با استفاده از ذهن و مغزهای کوچک خبر داد.

منظور از Neural dust یعنی ابزارهای بسیار ریز یک میلیمتری و یا کمتر است که با استفاده از منبع تغذیه بی‌سیم به عنوان حسگر در مغز فعالیت می‌کنند. سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا) در حال تحقیقات بر روی ساخت ایمپلنت با استفاده از ریزتراشه‌های عصبی به اندازه دانه‌های نمک است تا فعالیت یک میلیون نورون را به صورت دیجیتال به رایانه خارجی ارسال کند.

دومین فناوری قابل عرضه در سال 2018، فناوری تایپ با استفاده از ذهن است. این فناوری کمک می‌کند که به جای تایپ‌کردن و یا استفاده از ابزارهای تبدیل صدا به متن، تنها به متن مورد نظر در ذهن فکر کنیم، سپس اطلاعات مغزی با استفاده از یک ریزتراشه استخراج و در رایانه پردازش می‌شوند.

سومین نوآوری در دنیای فناوری‌های مربوط به مغز، ساخت مغزهای کوچک زیستی با استفاده از سلول‌های بنیادی است. دانشمندان موفق شدند تا با تحریک سلول‌های بنیادی برای اولین‌بار سلول‌های تکامل یافته مغزی در دو بخش کرتکس و سایر ساختارهای مغزی را مشابه نمونه واقعی اما با مقیاس کوچکتر تولید کنند.

انتظار می‌رود که در سال 2018 سه فناوری معرفی شده وارد مرحله کاربردی شوند.


نظر خود را ثبت کنید