استاندار مرکزی

شش هزار و 780 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی پرداخت شد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شش هزار و 780 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی درنشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که عصر روز پنجشنبه با حضور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانداری مرکزی برگزار شد ، عنوان کرد: به منظور رونق تولید در استان نشست های ستاد راهبری اقتصادی مقاومتی در واحدهای صنعتی و یکی از شعب بانک ها برگزار و بر ارتقاء بهره وری کار در زمینه صنعت تاکید شده است.
وی افزود: تسهیلات رونق تولید استان امسال در قالب سه هزار و 720 میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی مستقیم و سه هزار و 60 میلیارد ریال سامانه بهین یاب به 650 واحد تولید کوچک و بزرگ پرداخت شده است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در راستای رونق تولید در واحدهای دریافت کننده تسهیلات، 32 واحد صنعتی نظارت شده که اشتغال قبلی خود را حفظ کردند و 41 واحد نیز بین 10 تا 20 درصد رشد تولید داشته اند.
وی اضافه کرد: با پرداخت تسهیلات رونق تولید 15 واحد 20 تا 30 درصد، هشت واحد 30 تا 50 درصد و یک واحد صنعتی 60 درصد رشد و رونق تولید داشته است که در مجموع می توان گفت به طور متوسط واحد های تولیدی استان با دریافت این تهسیلات بیش از 15 درصد رشد تولید داشته اند.
زمانی قمی گفت: ستاد اقتصادی در سال آینده رویکرد خود را تغییر خواهد داد و علاوه بر حمایت و رسیدگی به وضعیت صنایع کوچک و متوسط ،سرمایه گذاری های جدید و طرح های توسعه ای نیز مد نظر خواهد بود و به مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ نیز رسیدگی می شود.
وی افزود: طرح های مربوط به سفر هیات دولت و ریاست جمهوری به استان مرکزی همچون ذوب آهن امیرکبیر و سپید گچ ساوه نیز به عنوان طرح توسعه ای مدنظر قرار می گیرد.
استاندار مرکزی با اشاره به وضعیت صنایع شهرستان خمین همچون پتروشیمی و سایپا اظهار کرد: به تازگی نشستی در سازمان محیط زیست کشور در خصوص پتروشیمی خمین برگزار شد که تصویب شهرک صنعتی پتروشیمی در این شهرستان در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین مقرر شد که چاه کشاورزی این سایت به چاه صنعتی تغییر کاربری داده شود که این امر به انجام رسید و مشکلات موجود بر سر راه این صنعت در این نشست با حضور مدیران پتروشیمی خمین به وزیر صنعت منتقل خواهد شد.
زمانی قمی اضافه کرد:این استان به لحاظ تشکیل نشست های ستاد راهبری اقتصادی مقاومتی در استان مرکزی و میزان تسهیلات پرداخت شده به طرح رونق تولید در زمره هفت استان برتر کشور است و امید می رودتا پایان سال ارتقا جایگاه استان رقم بخورد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت واحدهای کوچک و متوسط لازم است که اختیارات استانداران در خصوص مسائل مختلف همچون رفع بحران ها افزایش یابد.
سید مهدی مقدسی افزود: واحدهای بزرگ استان مرکزی همچون ماشین سازی، آذر آب، واگن پارس و هپکو طبق مصوبه دولت مشمول اعتبار 500 میلیارد ریالی بودند که تاکنون این اعتبار پرداخت نشده است به همین منظور لازم است که در خصوص این امر و عملیاتی شدن این مصوبه تیم اقتصادی دولت تلاش های لازم را به انجام برساند.
وی، خواستار برگزاری نشستی ویژه با حضور وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان خصوصی سازمان به منظور رسیدگی به وضعیت این صنایع همچنین کمباین سازی و آونگان شد.
مقدسی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته برای شرکت هپکو گفت: امید است با برگزاری نشست های عملیاتی مشکلات این واحد صنعتی بزرگ به صورت ریشه ای رفع شود.
نماینده دیگر مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای نیز خواستار ایجاد تعادل در واردات و صادرات صنایع و واحدهای تولید کشور به ویژه در زمینه مواد اولیه شد و گفت: امروز برخی صنایع کشور با مشکلات مواد اولیه مواجه هستند و در مقابل صنایعی در کشور همان نیاز را به خارج از کشور صادر می کنند و باید تعادلی در این زمینه به منظور رفع نیازهای اولیه صنایع داخلی برقرار شود.
علی اکبر کریمی بیان کرد: لازم است که تولید داخلی به ویژه واحدهای بزرگ که محصولات سرمایه ای تولید می کنند مورد حمایت قرار گیرند و باید در مقابل واردات محصولاتی که امکان تولید آن ها در داخل کشور وجود دارد گرفته شود و با سپردن مناقصات و طرح های داخلی رونق آنها را رقم بخورد.
وی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته برای رفع بحران هپکو قابل تقدیر است اما لازم است که به سرعت تکلیف مالکیت و تخلفات صورت گرفته توسط سهامدار آن مشخص شود چراکه با نوع مدیریت خود سرمایه ملی را دچار خسارت کرده است.
هره برداری از طرح توسعه 2 واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان ساوه، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدای اراک، افتتاح نخستین مزرعه خورشیدی بخش خصوصی، بازدید از شرکت ایرالکو و نمایشگاه فرش دستباف در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک و حضور در صدا و سیمای استان، از دیگر برنامه های محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یکروزه خود به استان مرکزی است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
6992/6013خبرنگار:آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری

نظر خود را ثبت کنید