گلستان در گروه دوم استان‌های چاق کشور قرار دارد

  • تاریخ انتشار : 1396/10/19 ساعت : 14:18 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : گلستان
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان گلستان با اشاره به اینکه نزدیک به 50 درصد میانسالان کشور چاق هستند، گفت: گلستان در گروه دوم استانهای کشور از لحاظ چاقی محسوب می شویم.


فرهاد لشگر بلوکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه شاخص‌های مختلفی برای تعریف چاقی وجود دارد، اظهار کرد: به طور معمول وقتی تناسب بین وزن و قد فرد به هم می خورد و یا به عبارت علمی وقتی BMI بالاتر از عدد 25 قرار می گیرد، به آن فرد چاق گفته می شود.

وی با بیان اینکه شاخص های دیگری نیز برای چاقی از جمله سایز کمر وجود دارد، افزود: به عنوان نمونه در آمریکا سایز کمر 102 سانتی متر به بالا برای آقایان و سایز 88 سانتی متر و بالاتر برای خانم ها و در اروپا سایز 94 سانتی متر و بالاتر برای آقایان و سایز 80 سانتی متر و بالاتر در خانم ها چاق محسوب می شوند.

لشگر بلوکی بیان کرد: مهمترین علل بروز چاقی مربوط به اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیروئید و وراثت و میزان دریافت انرژی در مقابل کالری که فرد در روز می سوزاند، می شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، سرطان و کبد چرب در افراد چاق شایع هستند. همچنین افزایش چربی و کلسترول خون و مشکلات گوارشی از دیگر مشکلاتی هستند که افراد چاق با آن درگیر هستند. 

وی تصریح کرد: در کشور نزدیک به 60 درصد خانم های میانسال دارای چاقی و اضافه وزن و حدود 50 درصد مردان میانسالان چاق هستند. در استان این عدد کمی پایین تر است اما ما جزو گروه دوم استان های چاق کشور محسوب می شویم. این مسئله هزینه های مالی و سیستم سلامت را بالا خواهد برد.

لشگر بلوکی گفت: بر اساس آماری که از مطالعات کاسپین در چند سال گذشته وجود دارد، در کل کشور 20 درصد نوجوانان 7 تا 18 سال دچار چاقی شکمی هستند و معمولا در بچه های دبستانی این رقم بالاتر می رود. در دوره متوسطه این رقم کاهش پیدا می کند ولی با اتمام دوره بلوغ شاهد چاقی در گروه های جوانان و نوجوانان هستیم.

مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان اظهار کرد: آمارهای جهانی نشان می دهد که کشورهای صنعتی با توجه به اینکه زودتر از ما دچار این معضل شدند، اما توانستند آن را کنترل کنند و روند رو به رشدش را کاهش دهند. در منطقه خلیج فارس نیز هم ایران و هم در کشورهای عربی و افغانستان و پاکستان روند افزایشی را شاهد هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری فعالیت های بدنی و غذایی خانواده ها را مدیریت کند، می تواند جلوی روند افزایشی چاقی را بگیرد و حتی آن را کاهش دهد.

لشگر بلوکی بیان کرد: در سالهای اخیر وزارت بهداشت و برخی از دستگاه های مختلف ملی و استانی، تمرکز خود را بر روی مهار و کنترل چاقی گذاشتند. برای کنترل چاقی در گلستان طرح اکو « اتمامی بر چاقی کودکان و نوجوانان» را از سال گذشته در سطح مدارس با همکاری آموزش و پرورش اجرا کردیم. 

وی افزود: در این طرح آگاهی خانواده ها افزایش پیدا می کند و هم الگوی غذایی کودکان و نوجوانان را اصلاح می کنیم. در سال جاری تمرکز زیادی روی بوفه های مدارس شده تا مواد غذایی سالم تری در آنها عرضه شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان در ادامه به موضوع تغذیه اشاره کرد و گفت: در بعد تغذیه برای جلوگیری از چاقی این را باید در نظر داشت که نباید هیچ وعده غذایی از جمله صبحانه حذف شود زیرا صبحانه کلید سوخت و ساز بدن است و متابولیسم بدن را تنظیم می کند.

لشگر بلوکی ادامه داد: همچنین استفاده از مواد غذایی دارای فیبر مانند میوه و سبزی بسیار مناسب است. استفاده از سالاد و سبزی در کنار غذا ضروری است زیرا اشتها فرد را کنترل و وزن را هم تنظیم می کند. در استفاده از گوشت ها نیز توصیه می شود از گوشت چرب کمتر استفاده شود و در کل غذاهای سرخ شده کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مصرف کلسیم که در شیر و لبنیات وجود دارد، می تواند جذب چربی ها را کنترل کند. در رژیم های کاهش وزن، تاکید زیادی به مصرف کلسیم می شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان در پایان گفت: امیدواریم مردم با مصرف مواد غذایی سالم و همچنین انجام ورزش، سلامت خود را ارتقاء دهند.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید