مطالبه هنرمندان , تالار مرکزی ارومیه , استاندار آذربایجان غربی " />

مطالبه 10 ساله هنرمندان آذربایجان غربی تحقق می یابد

تکمیل و بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه در کانون توجه مسئولان

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی در پی مطالبه 10 ساله هنرمندان این استان مبنی بر تکمیل و بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه از این طرح بازدید و مشکلات تامین مالی آن را پیگیری کرد تا نشان دهد که مسئولان دولت تدبیر و امید در پیگیری مطالبه های مردمی عزم جدی دارند.
به گزارش ایرنا محمد مهدی شهریاری به دنبال گفت و گوی صمیمانه با هنرمندان ارومیه ای در روز دوشنبه/18 دی ماه سال جاری/ در نمایشگاه آثار 49 عکاس این استان در محل نگارخانه میلان ارومیه، یک روز بعد یعنی صبح امروز، سه شنبه از روند احداث یکی از هشت تالار بزرگ در حال ساخت کشور در ارومیه بازدید کرد.
وی در اختتامیه نمایشگاه 'عکاسی مداوم حضور ماندگار' پس از بازدید از آثار عکاسان استان و تماشای کتاب عکس 'پرده های گشوده' هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه پای درد دل اساتید هنر و هنرمندان جوان این منطقه نشست و عزم جدی برای پیگیری مطالبه های هنرمندان در آن رویداد هنری کلید خورد.
به گفته مدیر نگارخانه میلان مهم ترین مسئله ای که هنرمندان آذربایجان غربی با استاندار مطرح کردند، لزوم توسعه فضای هنری در این شهر هنرپرور بود.
فردین میلانی صدر افزود: اهالی هنر همچنین در این دیدار غیر منتظره، اختصاص فضایی برای فعالیت 'خانه هنرمندان آذربایجان غربی' در تالار مرکزی ارومیه را خواستار شدند.
وی ادامه داد: استفاده از ایده های خلاقانه هنرمندان در فضای شهر ارومیه از دیگر مطالبه های هنرمندان از نماینده عالی دولت در آذربایجان غربی بود.
وی که عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی بوده با اشاره به اینکه سالن های اجرای نمایش در استان ها چند منظوره ساخته شده است، اضافه کرد: در زمان حاضر سالن تخصصی برای اجراهای تئاتر در این استان وجود ندارد و چند منظوره شدن سالن ها در عمل بر کاربرد حرفه ای تئاتر تاثیر منفی داشته است.
این کارگردان تئاتر بیان کرد: پلاتو تئاتر شاید حداقل مطالبه جامعه تئاتر استان باشد به طوری وجود آن در ارتقای سطح کیفی نمایش ها بسیار موثر است.
فردین میلانی صدر با اشاره به اینکه سالن های فعلی به صورت قاب عکسی بوده و در اجرای آن فاصله و ارتفاع مانع تاثیرپذیری مناسب بر مخاطب می شود، افزود: مزیت پلاتو تئاتر نسبت به سالن سنتی این است که نمایش در کف صحنه اجرا می شود و در نتیجه تماشاگر به علت نزدیکی به بازیگران تاثیر و لذت بیشتری از نمایش می گیرد.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی نیز با اشاره به ضرورت وجود سالن تخصصی تئاتر در این استان، اظهار کرد: سالن های موجود به علت برخوردار نبودن از امکانات صدا، ابعاد صحنه، نور و تعداد صندلی استاندارد، جذابیتی کمی برای مخاطبان دارد و تکمیل و بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه یکی از نیازهای بخش نمایش به شمار می رود.
رحمانی افزود: سالن نمایش باید حداکثر برای 100 صندلی گنجایش داشته باشد و نمایش در تعداد روزهای بیشتر اجرا شود در حالی که گنجایش سالن ها در آذربایجان غربی بیشتر و تعداد روزهای اجرا در سالن های این استان کمتر است.
وی ادامه داد: امروزه اجرا بر روی سِن در دنیای هنرهای نمایشی منسوخ شده و جای خود را به اجرای پلاتو داده است؛ اجرایی که این امکان را برای حاضران فراهم می کند تا از بالا به نمایش نگاه کرده و با تسلط بیشتر و بدون واسطه با بازیگران ارتباط برقرار کنند.
کارگردان تئاتر فولکلوریک ' آغلاما اورمیا /ارومیه گریه نکن/' بیان کرد: کارگردان ها دغدغه و تفکر اجرای آثار مدرن را دارند اما امکانات موجود، سنتی است و این موضوع سبب می شود تا آنان از ذهنیت خود دست بکشند و افکت صدا و طراحی صحنه را محدود کنند.
رحمانی با اشاره به مدرن بودن تجهیزات در تالار مرکزی ارومیه، افزود: دید کارگردانان تئاتر منطقه نسبت به طراحی لباس، صحنه و نورپردازی تخصصی است اما برای آنکه این ایده ها به واقعیت تبدیل شود به ابزار و نیروی تخصصی نیاز است و این امر به سختی میسر می شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز در حاشیه بازدید از روند احداث تالار مرکزی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه موضوع های فرهنگی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی هر کشوری است، گفت: مشکلات مالی تالار مرکزی ارومیه با پیگیری های لازم حل می شود تا این طرح در هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.
محمد مهدی شهریاری افزود: احداث این تالار به عنوان یک فضای فرهنگی، نقش بی بدیلی در ارتقای فرهنگ استان ایفا کرده و شاخصه فرهنگی عقب مانده آذربایجان غربی را جبران می کند.
وی با اشاره به اینکه وجود فضای فرهنگی به ویژه در شهرستان ها و مراکز استان ها بیشتر احساس می شود، بیان کرد: رویدادهای مختلف فرهنگی در طی سال در مراکز استان انجام می شود و اجرای برنامه های فرهنگی در این مراکز به معرفی ظرفیت های استان و توسعه فرهنگی آن منتهی می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه تالار مرکزی ارومیه جزو هشت تالار بزرگ کشور است، بیان کرد: این تالار در 12 هزار مترمربع زمین و در 18 هزار مترمربع زیربنا در سال 1386 کلنگ زنی شد و در زمان حاضر 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی با اشاره به اینکه تاکنون 240 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است، ادامه داد: تالار مرکزی ارومیه به شرط تامین 280 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز تا پنج ماه آینده قابل بهره برداری است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در روند تکمیل این طرح فرهنگی، بیان کرد: مطالعه و خاکبرداری این تالار تا سال 1390 به طول انجامیده است.
وی با بیان اینکه تاخیر در روند احداث این تالار به علت حجم بالای فعالیت های احداثی تالار منطقی است، افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال 1390 به صورت جدی شروع شده و به دلیل وضعیت دولت ها و مشکل نقدینگی با تاخیر مواجه شده است.
وی ادامه داد: تجهیز سالن های تخصص اجرای موسیقی و تئاتر تالار مرکزی ارومیه شامل تجهیز سِن هیدرولیک و سیستم آکوستیک سالن جزو مهم ترین بخش های این طرح به شمار می رود.
به گزارش ایرنا تالار مرکزی ارومیه دارای 2 سالن برای نمایش و موسیقی، بخش پلاتو و سالن بلک باکس، نگارخانه، پارگینگ و بخش های مختلف است؛ سالن موسیقی با430 نفر ظرفیت و بزرگترین سالن آن نیز با ظرفیت یکهزار و 200 نفر در حال احداث است.
به گزارش ایرنا توسعه فضای فرهنگی در هر جامعه زمینه ساز ارتقا مولفه های فرهنگی در آن جامعه به شمار می رود و به ایجاد نشاط در جامعه منجر می شود.
سالن تخصصی (پلاتو نمایش) از امکانات سخت افزاری ضروری برای ارتقای هنرهای نمایشی بوده و درخواست جدی اهالی تئاتر و دوستداران این هنر در ارومیه طی یک دهه اخیر است؛ امکانی که زمینه اعتلای این هنر مردمی و راه اندازی رشته تئاتر در دانشگاه های این شهر را فراهم می کند.
تالار مرکزی ارومیه شامل یک پلاتو نمایش بوده و احداث این تالار آرزوی 10 ساله هنرمندان این خطه را برآورده می کند؛ آرزویی که تحقق آن به صبری 6 ماهه نیاز دارد!
** گزارشگر: توحید محمودپور ** انتشار: علیرضا فولادی

نظر خود را ثبت کنید