رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان:

زیرساخت‌های پارک علم و فناوری کردستان تقویت شود/ مسئولان باید به کار علمی اعتقاد داشته باشند

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، با انتقاد از اینکه مسئولین استان به کار علمی اعتقاد ندارند، گفت: این مهم در استان کردستان باید تقویت و بیشتر شود و ما نیز باید در راستای توسعه علم استان به جوانان اعتماد کرده و از آن‌ها بیشتر حمایت کنیم.

خالد سعیدی در بازدید از ایسنای منطقه کردستان با اشاره به قدمت چندین ساله پارک علم و فناوری در ایران و جهان، به خبرنگار ایسنا گفت: پارک علم و فناوری در ایران به‌طور رسمی از سال 70 شروع به کارکرد و در جامعه جهانی نیز از سال 1960 بر اساس نیاز به وجود آمد و به همین ترتیب فناوری موجب ایجاد تحول در دنیا شد.

وی بابیان اینکه پارک علم و فناوری نهادی علمی دولتی است افزود: بارزترین مأموریت پارک علم و فناوری ساماندهی یک محیط فعال برای ایجاد هم‌افزایی ناشی از کار جمعی و حمایت از فعالیت‌های هدف‌دار نوآورانه و شرکت‌های اقتصادی فعال دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، کمک و حمایت از افراد دارای ایده و فکر نو و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و سودآور در بازار را هدف اصلی پارک علم و فناوری دانست و عنوان کرد: این پارک خدمات زیادی برای جامعه علمی ارائه می‌دهد که آموزش برای راه‌اندازی کسب‌وکار از مهم‌ترین خدمات این پارک است.

وی بیان کرد: امروزه بسیارند کسانی که رویکرد و ایده‌های علمی دارند اما توان درآمد و کسب‌وکار از این ایده علمی را ندارند و این به فرهنگ منطقه بازمی‌گردد.

سعیدی گفت: شناسایی این افراد و ایده‌های علمی، راهنمایی و ارائه راهکار برای راه‌اندازی کسب‌وکار سودآور و بازار محور از وظایف اصلی پارک علم و فناوری است.

وی به اهمیت نقش "منتور" در ایجاد استراتژی و تجزیه‌وتحلیل ایده‌ها اشاره و ذکر کرد: چگونگی ارتباط با مردم، شناسایی رقبا و بازار سازی از جمله وظایف منتورها در پارک علم و فناوری است که طی دوره 4 ماهه به افراد آموزش داده می‌شود و انتظار می‌رود که افراد تا حد متوسطی با این استراتژی‌ها آشنا شوند.

سعیدی بابیان اینکه اهداف پارک علم و فناوری فراتر از این مراحل است، عنوان کرد: علاوه بر علم، تجربه برای راه‌اندازی کسب‌وکار و ایده پردازی بسیار لازم و ضروری است که متأسفانه کردستان در این زمینه ضعیف است و این به مسئولین بر نمی‌گردد بلکه به بافت کلی جامعه مربوط می‌شود.

وی وضعیت زیرساخت‌های استان در زمینه تقویت و توسعه علم و به ویژه پارک علم و فناوری را ضعیف اعلام و تصریح کرد: از تمامی ادارات و مسئولانی که می‌توانند فضای فیزیکی در اختیار جوانان برای راه‌اندازی کسب‌وکار قرار دهند، درخواست حمایت و کمک بیشتر در این زمینه را داریم.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان، در ادامه با انتقاد از اینکه مسئولین استان به کار علمی اعتقاد ندارند، افزود: این مهم در استان کردستان باید تقویت و بیشتر شود و ما نیز باید در راستای توسعه علم استان به جوانان اعتماد کرده و از آن‌ها بیشتر حمایت کنیم.

وی، با اشاره به اینکه در دنیای امروز کشورهایی موفق هستند که نهادهای علمی و تحقیقاتی خود را توسعه دهند و بتوانند در تولید علم و مدیریت آن از کشورهای دیگر پیشی بگیرند، گفت: تعامل دانشگاه به‌مثابه نهاد تولیدکننده دانش و صنعت به عنوان نهاد توسعه‌دهنده فناوری، نقش محوری در فرایند تبدیل علم به فناوری دارد؛ بنابراین پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه ارتباطی میان دانشگاه و صنایع دارای اهمیت بسیار هستند.

سعیدی عدم تشکیل ساختار و چهارچوب مشخص و مطلوب علمی را از دیگر ضعف‌های موجود در کردستان دانست و خاطرنشان کرد: فقدان این مهم به ویژه در آموزش عالی استان حس می‌شود و بر همین اساس باید شکل کاری مشخص و مدونی توسط شایسته‌ها در استان ایجاد شود تا بتوان در منطقه تحول ایجاد کرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید