موسیقی فجر 96 , موسیقی بانوان , هرمزگان " />

سهم زنان از جشنواره موسیقی فجر تمام شد

تهران- ایرنا- در دومین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، دو اجرای ویژه بانوان از گروه های کیدی از هرمزگان و ژن دنگ از اصفهان برگزار و دفتر جشنواره برای زنان بسته شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی هنری ایرنا، در 10 شب برگزاری جشنواره امسال در مجموع یکصد اجرا در سبکهای مختلف موسیقی از سراسر کشور تعیین شده است که بانوان فقط دو اجرا در سالن خلیج فارس نیاوران داشتند.
نخستین برنامه مربوط به هنرمندان هرمزگانی بود که با ریتم، هماهنگی گروه و جذابیت کم شروع شد اما از آنجا که مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد، در نیمه دوم ریتم، هماهنگی نوازندگان و جذابیت فوران کرد.
بندری ها با قطعه پامش که ضرباهنگی سنگین داشت شروع شد، سخنگوی گروه کیدی در توضیح این قطعه گفت که آهنگی ویژه جمع های زنانه در عروسی هاست.
مثل بیشتر آواها و نواهای محلی ایرانی باز هم لالایی، خود را وارد ترانه کرد و به دنبال آن واگویه های به غربت فرستادن نوعروسان معلوم کرد که آهنگ عروسی چرا زنانه و چرا حزن انگیز است.
نوبت به اجرای «زار» رسید؛ موسیقی درمانی با کمک «باد سرخ» که از اقیانوس می وزد تا استنشاق آن همراه با دود کردن چند گیاه، نواختن سازها و حرکات درمانگر، دردهای درون تن را بکشند.
حضار خواستار اجرای کامل موسیقی درمانی زار شدند که گفته شد امکان دود کردن گیاه و حرکات درمانگر روی صحنه وجود ندارد و شاید کسی را ناراحت کند که یکی از حضار در واکنش به آن گفت: در تهران کسی به دود حساس نیست.
در قسمت دوم، اجرای ضرباهنگ های تند و شاد مورد پسند بانوان شنونده قرار گرفت اما این حال و هوا، مورد پسند عوامل کنترل سالن قرار نگرفت که باعث تعجب شد زیرا در بسیاری کنسرتها دست و جیغ و هورا فراوان است اما اینجا که حضار و گروه موسیقی یکدست خانم بودند جای تعجب داشت.
به نظر می رسد وقفه بین اجرای قطعات، سینک نبودن سازها و توضیح ندادن برخی آواها که با لهجه بندری خوانده می شد به کار این گروه جوان لطمه زده بود.
شاید دلیل آن کم تجربگی در اجرای صحنه ای، ترس از کلمه بزرگ تهران و یا تذکرات گاه و بیگاه عوامل سالن حین اجرا به هنرمندان باشد که موجب به هم خوردن تمرکزشان می شد و انرژی را از این دختران جوان می گرفت.
تک خوان گروه از صدای پرحجم و وسیعی برخوردار بود و این گروه موسیقی نواحی را مهدیه شکری زاده بزنجانی و طیبه زندش با ساز جهله، یاسمن آوخ با ساز کسر، سحر محمدی با کمانچه، زیبا رون با پیپه، نجمه ناصری با دهل، صفورا کمالی زرکانی با جفتی و سرپرست گروه رومینا تنی با عود تشکیل می دادند.
اعضای گروه در اجرای شب گذشته خود، قطعات سلام علیکم زیور، ایبونه بار، پشت باغ مولوی، هوبادگنو، که لنجم ثمرن و سینگونگت دست تو کلک را نواخته و خواندند.
در پایان با تشویق و تقاضای مکرر حضار، رومینا تنی به همراه دختران هنرمند بندری دو قطعه شاد دیگر نیز نواختند.
سی وسومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می شود.
فراهنگ**1823**1540**1055
خبرنگار: طاهره نبی اللهی * انتشار: زینب کارگر

نظر خود را ثبت کنید