پروژه بن – بروجن اجرایی می‌شود؟

طرح انتقال آب بن – بروجن که از مصوبات سفر رئیس جمهوری و هیات دولت در سال 1393 به چهارمحال و بختیاری بوده است، که با بهره برداری از طرح انتقال آب بن – بروجن افزون بر نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری برابر 460 هزار نفر از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

اجرای طرح انتقال آب بن - بروجن از سال 1391 آغاز شد و با اجرای آن، آب شرب 11 شهر و 13 روستا و آب مورد نیاز 10 شهرک و ناحیه صنعتی در مسیر تامین می‌شود.
به گزارش ایسنا، در همین رابطه گفت و گویی در خصوص پروژه انتقال آب بن بروجن با خان‌محمد غیبی حاجی‌ور؛ رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری صورت گرفت.
 
*راهکار شما برای رفع معضل‌های زیست محیطی ناشی از اجرای طرح‌های انتقال آب چیست؟
 
چهارمحال و بختیاری یک درصد خاک کشور را تشکیل می‌دهد و در گذشته تامین کننده 10 درصد آب کشور بوده است اما اکنون استان شش درصد از آب کشور را تامین می‌کند.
 
انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به دیگر نقاط کشور در شرایطی که پنج تا شش شهر استان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند وجاهت قانونی ندارد؛ امروز کشور دچار بحران آب است و باید این مهم مدیریت شود.
 
*با وجود اینکه بسیاری از نقاط استان با تانکر ابرسانی می‌شود؛ طرح‌های انتقال آب توجیهی علمی، زیست محیطی و قانونی دارد؟
 
زمانی‌که مردم استان در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند چرا باید آب استان به استان‌های همجوار  انتقال یافته تا در فضاهایی همچون صنعت و کشاورزی که به مقادیر بالایی از آب نیاز دارند، مصرف شود.
 
استان اصفهان دارای صنایع بزرگ است و سرانه فضای سبز آن بیشتر از چهارمحال و بختیاری است در حالی که چهارمحال و بختیاری صنایع بزرگی ندارد.
 
*به چه علت بهره‌برداری از پروژه انتقال آب بن - بروجن از سال 97 به سال 99 موکول شده است؟
 
قطعا اعضای شورای استان پیگیر مطالبات به حق مردم در شهر و روستاهای استان هستند به ویژه در جایی که نیاز اولیه مردم مطرح باشد به جد در این مسئله ورود می‌کنند.
 
*شورای استان به چه شکل در زمینه پروژه انتقال آب بن - بروجن ورود می‌کند؟
 
کار شورا، کاری مجموعه‌ای است و ایده و افکار مختلف در کنار هم امور را پیش می‌برند در خصوص پروژه انتقال آب بن - بروجن نیز مشکلات احصاء شده است و مواضعی که اتخاذ می‌شوند مواضع تمام اعضای شورا اسلامی استان است که در این راستا با همراهی مسئولان ارشد استان به جد برای حل مشکلات مردم استان قدم برداشته خواهد شد.
 
چه اقداماتی باید در خصوص تسریع در اجرای پروژه انتقال آب بن - بروجن انجام شود و برنامه شورای اسلامی استان چه خواهد بود؟
 
باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و اگر قرار است موضعی اتخاذ شود باید موضعی کارشناسی باشد و تمام جوانب و راهکارها سنجیده شود و پس از آن موضعی به حق اعلام شود.
 
با وجود منسوخ بودن برخی قوانین شهرداری‌ها، این قوانین تا چه میزان به بازنگری نیاز دارند؟
 
قوانین شهرداری در تمام زمینه‌ها به فراخور زمان خویش، تنظیم شده بود اما امروز جامعه شهری تغییرات محسوسی داشته و برخی قوانین امروز کاربرد اجتماعی ندارد و پاسخگوی نیاز مردم نیستند.
 
*در شهرهای چهارمحال و بختیاری بازنگری کدام یک از قوانین بیشتر مورد نیاز است؟
 
با وجود اینکه باید مشکلات از میان شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و... احصاء شود، لازم است در قوانین به شهرهای کوچک نیز توجه شود و بر اساس نیاز فعلی و آینده آنان قوانین وضع شود که این وظیفه  نمایندگان مجلس است که در سطح قانون گذاری فعالیت دارند.
 
به طور مثال در زمینه ترافیک خیابان‌ها نیز اکنون در استان مشکل خاصی نیست اما با رشد جمعیت نیاز مردم بیشتر می‌شود و این امر نیازمند آینده‌گری است.
 


نظر خود را ثبت کنید