در واکنش به نامه ارسالی ترامپ

کارشناس سیاسی چین: اقدامات ترامپ از ارسال نامه به «شی جین پینگ» مهمتر است

پکن - ایرنا - یک کارشناس علوم سیاسی چین با تایید ارسال نامه دونالد ترامپ برای «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین، گفت که اقدامات و نوع رفتار رئیس جمهوری جدید آمریکا برای پکن از ارسال نامه با اهمیت‌تر است.
به گزارش ایرنا، «دیائو دامینگ» محقق آکادمی علوم چین روز جمعه در سخنانی خاطر نشان کرد که رئیس جمهوری آمریکا در گذشته گفته ها و اظهارات تحریک آمیزی علیه پکن داشت که زیبنده نبود.
وی اظهارات ترامپ بر ضد چین در ماه های گذشته را بسیار تحریک آمیز توصیف کرد و گفت که به همین سبب امروز چین اقدامات عملی وی را به دقت زیر نظر دارد.
اظهارات «دیائو» در حالی صورت می گیرد «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز در نخستین واکنش رسمی به نامه ترامپ و البته با تاخیر، از این حرکت وی تقدیر کرد و گفت که چین هم برای پیشبرد همکاری های سازنده میان دو کشور آماده است.
روزنامه گلوبال تایمز امروز در گزارشی به نقل از محقق آکادمی علوم چین آورده است: شاید ارسال این نامه فرصتی برای نزدیکی دولت جدید آمریکا به چین و همچنین انجام گفت وگوهای مختلف میان طرفین در عرصه های گوناگون باشد اما دیدگاهها و رفتارهای اتخاذ شده توسط ترامپ بسیار مهمتر است.
«چون یون» از دانشگاه روابط بین الملل چین هم از فاصله گرفتن دولت آمریکا با دولت چین انتقاد کرد و گفت: از زمانی که ترامپ مراسم تحلیف را بجا آورد با رهبران کشورهای مختلف دیدار و یا گفت و گوی تلفنی داشت اما در باره چین، چنین کاری صورت نگرفته است.
وی این روند برخورد با چین را نادرست توصیف کرد و یادآور شد که این کار ترامپ به اذهان القاء می کند که دولت وی از چین فاصله گرفته است.
او در عین حال تصریح کرد که به رغم ارسال چنین نامه ای هنوز فاصله بین ترامپ و چین باقی است.
مدرس دانشگاه روابط بین الملل چین می افزاید: مشاوران ترامپ هنوز نتوانسته اند زمینه گفت وگوی تلفنی رهبران دو کشور را فراهم کنند که این نشان از حساسیت بالا و پیچیدگی های مناسبات دوجانبه دارد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

نظر خود را ثبت کنید