رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد؛

واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیاز منطقه‌ای، فعالیت شاخصی داشته باشند

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بر برنامه عرضه محور تاکید شده است، گفت: تمامی واحدهای جهاد دانشگاهی موظف به تولید ایده شاخص بومی قابل تبدیل به فناوری هستند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی ظهر امروز در نشست خبری در خراسان شمالی اظهار کرد: برای اثرگذاری فعالیت‌های جهاد در پیشرفت کشور در برنامه ششم توسعه بر برنامه عرضه محور تاکید شده و تمامی واحدها موظفند بر اساس نیاز منطقه‌ای خود، فعالیت شاخصی داشته باشند.

وی در همین راستا فعالیت‌های مورد انتظار در جهاد دانشگاهی خراسان شمالی را، ایجاد پژوهشکده صنایع غذایی با منشاء دامی، ایجاد مرکزی برای ارائه خدمات پزشکی در حوزه‌های درمان سرطان، درمان ناباروری، درمان زخم‌های دیابت، سلول درمانی، اجرای طرح مشاغل خانگی و طرح اصلاح نژاد درختان گردوی پیوندی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه حرکت جهاد دانشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی حرکتی در مرز علم است، اضافه کرد: تجاری سازی این طرح بسیار کاربردی است و به دنبال توسعه فعالیت‌های این حوزه در تمام استان ها هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی پژوهشکده گیاهان دارویی را از نیازهای مبرم کشور عنوان کرد که برای نخستین بار در جهاد دانشگاهی عملیاتی شد.

طیبی تصریح کرد: علاوه بر حوزه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به حوزه صنعت ورود کرده و با ایجاد دانش ساخت دکل‌های نفتی، مته‌های حفاری عمیق چاه‌های نفت و انواع مواد شیمیایی کاربردی از هزینه‌ها کاسته است.

وی از دیگر دستاوردهای این نهاد را پوشش دیجیتالی برنامه‌های صدا و سیما با تولید یک فرستنده که برنامه‌های صدا و سیما را در روستاهایی که در آن‌ها سیگنال‌های تلویزیونی نیست و یا به کلی سیگنالی به آنها نمی‌رسد، ذکر کرد و ادامه داد: پنج هزار روستانشین کشور برنامه‌های صدا و سیما را با امواج ضعیف دریافت می‌کنند که تولید این فرستنده با هزینه کم تحول آفرین در نقاط دور دست است.

وی فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) را به عنوان رسانه الگو در میان سایر رسانه‌های کشور یکی از دستاوردهای فرهنگی جهاد دانشگاهی برشمرد و اضافه کرد: در زمینه آموزش نیز در مراکز علمی کاربردی، کوتاه مدت و آموزش عالی فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

طیبی در بخشی از سخنان خود در خصوص فعالیت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: سیاست جهاد بر این بوده که فناوری هایی که در این نهاد به بلوغ رسیده و به جامعه در قالب مرکز تخصصی خدمات می‌دهند، در قالب ثبت شرکت فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

وی یادآور شد: البته در زمینه ثبت شرکت و فعالیت سالم بدون فساد نیز شبهاتی به وجود آمده که امید است دولت و قوه قضائیه در این زمینه به صورت جدی ورود کرده و با فساد مبارزه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از ارائه مجوز به 16 شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و گفت: ارائه مجوز به 16 شرکت دیگر نیز در دست بررسی است.

طیبی در ادامه خواستار افزایش اعتبارات دولتی جهاد دانشگاهی در لایحه بودجه 97 شد و اضافه کرد: همیشه نسبت هزینه کرد اعتبارات در جهاد دانشگاهی یک به چهار بوده و 20 درصد اعتبار از سوی دولت و 80 درصد مابقی از محل آموزش و پژوهش کسب درآمد و تامین شده است.

وی با بیان اینکه البته در تلاش برای افزایش راه‌های تامین منابع این نهاد انقلابی هستیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر پیشنهاد به دولت و مجلس برای افزایش بودجه، به دنبال جذب اعتبارات پژوهشی وزارت‌خانه‌ها هستیم و ماموریت گرفتن از نظام در اجرای برنامه‌ها از دیگر رویکردهاست.

وی توضیح داد: هفت ماموریت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است که یک نمونه آن جلوگیری از در اختیار قرار دادن بازار به خارجی‌ها با انتقال فناوری و اجرای پژوهش‌های ماموریت محور است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اقتصاد کشورمان دانش بنیان نیست، افزود: در دنیا مجموعه‌های تولید فناوری از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در صورت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان نقش جهاد دانشگاهی در کشور پر رنگ می شود.

طیبی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی برای الزام دانشگاه‌ها به پذیرش فعالیت‌های فرهنگی جهاد انجام شده یا خیر، توضیح داد: خواهان حضور قانونی و رسمی در شورای فرهنگی دانشگاه ها هستیم و امید است مجموع خدمات فرهنگی جهاد دانشگاهی در قالب یک برند به دانشگاه ها ارائه شود.

وی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از حمایت استاندار خراسان شمالی در استقبال از ایده‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با حمایت استاندار خواهان تاسیس مرکزی برای ارائه توانمندی‌های پزشکی جهاد در حوزه های درمان ناباروری، درمان سرطان پستان، سلول درمانی و زخم‌های بدخیم و دیابتی هستیم.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید