آغاز عملیات اجرایی احداث موزه بم به زودی

  • تاریخ انتشار : 1396/10/24 ساعت : 13:10 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : کرمان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه گردشگران پس از گذشت 14 سال از زلزله بم، می توانند با حضور در قسمت حاکم نشین، همه ارگ تاریخی این شهر را مشاهده کنند، گفت: هم اکنون فاز نخست مرمت قسمت حاکم نشین ارگ تاریخی بم پایان یافته و تا یکماه اینده کار مرمت برج حاکم نشین این بنا آغاز می شود.

به گزارش ایسنا، «محمود وفایی» در نشست مشترک با فرماندار بم با اشاره به اینکه این شهرستان در خصوص راه اندازی زیرساختهای گردشگری با هیچکدام از شهرستانهای استان قابل مقایسه نیست، افزود: خوشبختانه شهرستان بم دارای زیرساختهایی همچون راه آهن، فرودگاه ، مجموعه ارگ جدید  و هتلهایی با درجه بندی متفاوت است که می تواند نیازهای هر گردشگر را رفع کند.

وی از ارگ تاریخی بم به عنوان هسته اصلی گردشگری این شهرستان یاد کرد و گفت: با توجه به سابقه تمدنی این شهرستان  و معروفیت آن در سایت ها بین المللی و کمپانی های گردشگری باید بازاریابی و تبلیغات در اولویت کار شهرستان بم قرار گیرد.

وفایی وارد کردن تأسیسات گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی این شهرستان در نمایشگاههای ملی و بین المللی را ضروری دانست و افزود: فعالیتهای گردشگری دفتر خدمات مسافرتی پیشقراولان شهرستان بم در این زمینه و همچنین جذب گردشگران خارجی به استان کرمان و سپس شهرستان بم قابل تقدیر است که باید به صورت الگو درآید.

وی به برگزاری مداوم جشنواره خرما در شهریورماه هر سال  شهرستان بم، اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره می تواند به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک شایانی کند که امیدواریم با حضور فرماندار جدید و پرتلاش این شهرستان جشنواره خرما امسال پررنگ تر از سالهای قبل برپا شود.

وفایی با بیان اینکه ارگ بم از سال گذشته به چرخه گردشگری استان باز گشته است، اظهار کرد: خوشبختانه نحوه بازسازی ارگ تاریخی این شهرستان طبق طرح جامع مدیریت حفاظتی بم که مورد تایید یونسکو و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است، پیش می رود.

وی به راه اندازی پایگاه کویر لوت در شهرستان فهرج اشاره کرد و گفت: این پایگاه به راحتی می تواند کویر شهداد را به کویر فهرج مرتبط سازد و مسیر گردشگری مناسبی را برای گردشگران ترسیم کند.

وفایی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های اشتغال خرد مانند صنایع دستی، بی اطلاعی هنرمندان از ارائه تسهیلات به آنها است، افزود: هنرمندان می توانند با دریافت این تسهیلات، مشاغل خانگی  را رونق بخشند.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان برای تولید صنایع دستی مواد اولیه را خریداری می کنند در حالیکه در شهرستان بم مواد اولیه از قبیل سیس جهت سیس بافی در دسترس است و آنها به راحتی قادر به انجام فعالیت هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان راه اندازی بازارچه صنایع دستی این شهرستان را از الزامات دانست و افزود: با توجه به ثبت ملی رشته سیس بافی باید بازارچه ای جهت معرفی و عرضه این نوع صنایع دستی برپا شود.

وی با اشاره به اینکه غرفه ای را جهت نمایش و عرضه هنر سیس بافی شهرستان بم در بازارچه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان واگذار خواهیم کرد، افزود: امیدواریم هنر سیس بافی بیشتر مورد توجه هنرمندان این شهرستان قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بابیان اینکه متاسفانه در هیچکدام از شهرستانهای استان بازارچه دائمی صنایع دستی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بازارچه ای دائمی با 40 غرفه در محل کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان راه اندازی شده که به فروش و نمایش صنایع دستی کرمان می پردازد.

وفایی با اشاره به اینکه  بازارچه صنایع دستی شرق استان می تواند در شهرستان بم راه اندازی شود، بیان کرد: اماکن تاریخی محلی مناسب برای راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی می باشند.

وی بابیان اینکه ظرفیت گردشگری شهرستان بم در مناطق طبیعی بسیار بالا است، افزود: راه اندازی خانه های بوم گردی در این گونه مناطق می تواند نیازهای اقامتی گردشگران این شهرستان را مرتفع سازد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم اشاره و خاطرنشان ن کرد: سال آینده این کنگره با حضور کارشناسان ملی و بین المللی در این شهرستان برپا می شود.

وی در ادامه به تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان با شهرداری و شورای شهر بم جهت راه اندازی موزه در این شهرستان اشاره کرد و گفت:  بزودی عملیات اجرایی احداث موزه بم نیز آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید