میانمار , مواد مخدر , شیشه هروئین " />

بزرگترین کشف مواد مخدر در تاریخ میانمار، 30 میلیون قرص روانگردان و 2تن شیشه و هروئین

کوالالامپور- ایرنا – دولت میانمار اعلام کرد: 30 میلیون قرص روانگردان و 2 تن ماده مخدر شیشه و هروئین را ضبط کرده که با ارزش 54 میلیون دلاری رکورد جدیدی در تاریخ کشف مواد مخدر در این کشور محسوب می‌شود.
به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه خبر آسیا، وزارت کشور میانمار در بیانیه‌ای از عملیات پلیس در منطقه‌ای در شمال میانمار خبر داد. در این عملیات نیروهای پلیس پس از تعقیب چهار مظنون به قاچاق مواد مخدر وارد خانه‌ای در شهر «کوکتای» واقع در ایالت «شان» شده و مواد مخدر را کشف کردند.
یک مقام ارشد پلیس در بخش مقابله با مواد مخدر که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رسانه ها گفت: «این مهمترین عملیات کشف و انهدام مواد مخدر با بزرگترین مقدار از لحاظ ارزش و اندازه در تاریخ میانمار بوده است».
در کنار 30 میلیون قرص‌ روانگردان، پلیس میانمار 502 کیلوگرم ماده مخدر هروئین و 1750 کیلوگرم ماده مخدر شیشه را ضبط کرده است.
ارزش مواد مخدر کشف و منهدم شده،‌54 میلیون دلار محاسبه شده که چیزی حدود یک پنجم ارزش مواد مخدر کشف شده در کل سال 2017 درمیانمار محسوب می‌شود.
میانمار پس از افغانستان دومین کشور تولید کننده مواد مخدر تریاک در جهان شناخته می‌شود که البته با ظهور مواد مخدر شیمیایی مانند شیشه و قرص‌های روانگردان، این ماده مخدر گیاهی جایگاه سابق را در این کشور ندارد.
از همین رو، برخی از مناطق مرزی میانمار که عمدتا در جغرافیای کوهستانی و یا جنگلی قرار دارد، در خارج نظارت این کشوربه محلی برای آزمایشگاه‌های تولید قرص‌های روانگردان، ماده مخدر شیشه و دیگر مواد شیمیایی تبدیل شده است.
برخی نهادهای بین المللی علت جنگ داخلی در میانمار را ناشی از عملیات گروههای مافیایی برای پوشش تولید و قاچاق گسترده مواد مخدر از این منطقه اعلام کرده اند. کارشناسان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل سال گذشته گزارش دادند که میانمار یکی از اضلاع مثلث طلایی قاچاق مواد مخدر' میانمار، لائوس و تایلند' درمنطقه جنوب شرق آسیاست.
طبق این گزارش ،کسب درآمد از طریق قاچاق مواد مخدر یکی از مهمترین عوامل ایجاد درگیری ها در میانمار است، به گونه ای که درآمدهای کلان از قاچاق مواد مخدر مانع از به ثمر نشستن تمام تلاش های این دفتر برای تغییر کشت گیاه تریاک و ایجاد کشت جایگزین برای کشاورزان میانماری شده است .
براساس این اطلاعات، کشت خشخاش و تولید تریاک در سراسر این کشور به طور پراکنده و غیرقابل کنترلی به صورت روزافزون در حال رشد است و منطقه اصلی کشت این افیون در ایالت 'شان' میانمار همان منطقه ای است که درگیریهای گسترده خونبار میان ارتش میانمار و اقلیت های قومی در ماه های اخیر جریان داشته است.
این کارشناسان گزارش دادند: قاچاق مواد مخدر احتمالا از عوامل پشت پرده منازعات و درگیری های میانمار است و اکنون در ایالت 'شان' به تنهایی 17 میلیارد دلار خشخاش تولید می شود.
در ایالت «راخین» میانمار خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی باعث شده تا از ماه اوت سال گذشته میلادی (مرداد 96) تاکنون بیش از 655 هزار نفر از مسلمانان به بنگلادش بگریزند.
یک ماه پس از خشونت‌ها در این ایالت که از آن به عنوان نسل کشی علیه مسلمانان روهینگیایی یاد می‌شود، پلیس میانمار از کشف مواد مخدر به ارزش 5 میلیون دلار در منطقه استقرار شورشیان نظامی روهینگیایی خبر داد.
آساق****241**1599** انتشار: مریم شفیعی

نظر خود را ثبت کنید