صدور حواله خرید مواد نفتی و مالچ برای مهار شن‌های روان در کشور

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: حواله ۲۴۲ میلیارد تومانی خرید مواد نفتی و مالچ برای مهار شن‌های روان در استان‌های کشور صادر شده است.

به گزارش ایسنا، ناصر حیدری پوری در بازدید از اجرای عملیات مالچ پاشی در شهرستان جاسک گفت: بر اساس بودجه امسال وزارت نفت ۳۹۰ میلیارد تومان برای خرید مواد نفتی و مالچ پاشی در استان‌های کشور اختصاص داد که تاکنون حواله ۲۴۲ میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی و صندوق توسعه ملی تامین شده است. مالچ پاشی در کشور با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجرا است.

امید ذاکری - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان- هم در بازدید از اجرای این طرح گفت: ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان‌های شهرستان جاسک اختصاص یافته است. استان هرمزگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین‌های بیابانی دارد.

وی تصریح کرد: ۲۸ کانون بحران بیابانی با مساحت ۳۱۸ هزار هکتار در استان هرمزگان وجود دارد که فعالیت گرد و غبار و جابجایی ماسه‌های روان از این کانون‌هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در ادامه گفت: در شهرستان جاسک هم ۱۴ کانون فرسایش بیابانی با مساحت ۱۵۰ هزار هکتار وجود دارد که در سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای بیابان زدایی ازجمله کاشت نهال و ایجاد لایه رسوب گیر انجام شد.

ذاکری افزود: در چند سال گذشته به علت نبود مالچ، تثبیت شن‌های روان متوقف شده بود اما امسال در ۸۰۰ هکتار از بیابان‌های روستای گتی شهرستان جاسک که کانون بحران فرسایش بادی و شن‌های روان است با سهمیه ۸ هزار تن مواد نفتی و مالچ درحال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه قرار است در این منطقه ۴۰ هزار نهال کاشته شود،گفت: برای مقابله با بیابان زایی در هرمزگان امسال ۷۵ میلیارد ریال تصویب شده است که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید