مسابقات دانشجویی علوم اعصاب شناختی در تهران برگزار می‌شود

مسابقات علوم اعصاب شناختی برای اولین بار در سطح دانشجویی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحسین عباسیان، محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مجری طرح مسابقات دانش آموزی علوم اعصاب شناختی با اعلام این خبر گفت: به موازات برگزاری مسابقات علوم اعصاب شناختی در سطح دانش آموزی، در نظر است برای اولین بار این مسابقات ویژه دانشجویی در بهمن ماه امسال در دانشگاه تهران برگزار شود.

دکتر عباسیان افزود: مسابقات علوم اعصاب شناختی به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، ایجاد زبان و فهم مشترک از دانش علوم شناختی در فضاهای آموزشی و دانشگاهی، کشف استعدادها و شناسایی نخبگان و همچنین رشد و ترویج رشته‌های علوم شناختی در نقاط کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با حمایت‌های چشمگیر و گسترده ستاد علوم شناختی در سال‌های اخیر فعالیت‌های وسیعی در امر ترویج و توسعه علوم شناختی و علوم اعصاب شناختی در فضاهای آموزشی انجام شده است، اظهار کرد: این اقدامات در سطح کشور با استقبال فراوان رو به رو شده و نتایج بسیار مثبتی نیز از برگزاری مسابقات علوم شناختی و علوم اعصاب شناختی حاصل شده است.

دکتر عباسیان یادآور شد: در سال گذشته در ۲۹ استان کشور مسابقات علوم اعصاب شناختی ویژه دانش‌آموزی اجرا شد تا نخبگان و استعدادهای درخشان دانش‌آموزی بتوانند قبل از ورود به مراکز و موسسات آموزش عالی با مباحث و دانش علوم شناختی آشنا شوند.

محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اضافه کرد: در جریان برگزاری مسابقات علوم اعصاب شناختی تلاش شد تا زبان مشترک در قبال این رشته علمی در دبیرستان‌ها شکل گیرد و زمینه برای تبلیغ و ترویج جایگاه علوم شناختی در کشور فراهم شود.

دکتر عباسیان با قدردانی از حمایت‌های ستاد توسعه علوم شناختی از برگزاری مسابقات علوم اعصاب شناختی در دبیرستان‌های کشور در جهت تبلیغ و اهمیت و جایگاه علوم شناختی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پشتیبانی این ستاد آزمایشگاه‌های متعددی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی تاسیس و فعال شده است تا استعدادهای درخشان و نخبگان علمی قادر باشند از طریق این مراکز  پروژه‌های خود را به روش‌های علمی انجام دهند.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز  از جمله مراکزی است که با حمایت‌های ستاد علوم شناختی تاسیس شده و در خدمت اساتید، محققان و نخبگان قرار دارد.

دکتر عباسیان با بیان اینکه عمده‌ترین هدف از برگزاری مسابقات علمی در ارتباط با رشته‌های علوم اعصاب شناختی انجام تحقیقات است، گفت: اتصال فعالیت‌های تحقیقاتی از دوره‌های دبیرستان به مراکز دانشگاهی و تقویت فرهنگ و روحیه همکاری در مراکز آموزشی از سیاست‌هایی است که در امر انجام مسابقات علوم اعصاب شناختی پیگیری و دنبال می‌شود.

وی همچنین افزود: در نتیجه برگزاری مسابقات علوم اعصاب شناختی هر ساله سه تا پنج نفر از استعدادهای درخشان و نخبگان دانش‌آموزی انتخاب و برای دریافت جایزه "اهوازی " معرفی می شوند تا زمینه انگیزه  تشویق و ترغیب بیشتر آنان برای فعالیت در کارهای تحقیقاتی در رشته‌های علوم اعصاب شناختی فراهم شود.

دکتر عباسیان در پایان حمایت‌های ستاد علوم شناختی را از اصلی‌ترین پایه‌های ترویج و گسترش علوم شناختی و نیز انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در شاخه‌های مختلف علوم شناختی درکشور یاد کرد و گفت: خوشبختانه به دلیل رشد علمی در کشور، آینده درخشان و روشنی پیش روی فعالیت‌های تحقیقاتی در مراکز علمی کشور است و این امر سبب خواهد شد تا میزان وابستگی به خارج کاهش یابد و زمینه برای کسب استقلال و خودکفایی در بخش‌های مختلف تولید دانش و توسعه فناوری‌های علوم شناختی مهیا شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید