وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

صدا و سیما مشکلات حمل و نقل کشور را به مسخره می‌گیرد

زمانی که معاون حمل‌ونقل ما اعلام کرد که تجربه 20 سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراه‌های شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده، رسانه‌ ای مثل صداوسیما که به دنبال سوژه‌ای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.
پول نیوز- امسال سومین سال برگزاری این همایش بود، سالی که با سالگرد حادثه پلاسکو متقارن شده. همایشی که در آن محورهای توسعه حمل و نقل عمومی مطرح و بررسی می‌شود. به گزارش خبرنگار پول نیوز، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در این همایش سخن می‌گفت، سخنرانی خود را این گونه آغاز کرد: پلاسکو نشان داد که به‌عنوان ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود، بیش از 50 سال دوام نیاورد و این نشانه آن است که با بحرانی جدی در دوران مدرن مواجه هستیم.
 
آوخوندی این بار هم از عملکرد رسانه ملی گله کرد و گفت: زمانی که معاون حمل‌ونقل ما اعلام کرد که تجربه 20 سال اخیر نشان داده است ساخت آزادراه‌های شهری ترافیک را حل نکرده است و موجب مشکل شده، رسانه‌ ای مثل صداوسیما که به دنبال سوژه‌ای است تا تمسخر ایجاد کند، این موضوع را به سخره گرفت.
 
آخوندی تأکید کرد: اندیشمندان جهان به این موضوع رسیده‌اند که سیاست خودرو محوری به بحران در کیفیت زندگی می‌انجامد و کار سختی نیست که این موضوع را کشف کنیم.
 
او همچنین گفت: از روزی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت که بحث جابه‌جایی بین حومه و تهران مطرح می‌شود، گفته‌ام که در کنار توسعه جاده‌ای باید به ریل توجه داشت، اما متأسفانه در هیچ سطحی موفق نشدم.
آخوندی تاکید داشت: امروز که درباره شهرسازی ریل‌پایه صحبت می‌کنم، ‌از بازدید آزادراه همت تا کرج می‌آیم، 4 سال با سازمان برنامه و بودجه بحث می‌کنیم که حداقل بودجه‌ای برابر بودجه این آزادراه بابت دو خط ریلی بین تهران تا کرج داشته باشیم، تا بتوانیم دسترسی ریلی کنونی را افزایش دهیم و با شبکه مترو یکپارچگی ریل و مترو ایجاد کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقامات ارشد ایران تاکنون بیش از 10 بار از آزادراه همت تا کرج بازدید کرده‌اند و بیش از 10 جلسه در سازمان برنامه و بودجه درباره این آزادراه داشته‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسه‌ای داشته باشیم.
 
او انتقادات خود به رسانه ملی را ادامه داد و گفت: مدت‌هاست رسانه ملی ما کاری به مسائل زندگی مردم ندارد و چنین مواردی نظیر توسعه شهری برمبنای ریل هیچ‌گاه در رسانه ملی مطرح نشده است و فقط به دنبال محکوم کردن موضوعات و انتخاب کارشناسانی هستند که در این حوزه دستی ندارند.
 
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت شهروندان و مهم‌تر از همه کاهش فقر می‌شود.
 
او در نهایت  توضیح داد: در بسیاری از کشورها که اول شبکه ریلی ایجاد شده و سپس توسعه سکونت‌گاه‌ها انجام شده است، کانون فقر شکل نگرفته است، اما در ایران پیرامون همین تهران کانون‌های فقر به‌شدت گسترش یافته است.

نظر خود را ثبت کنید