فاز نخست بندرنگین شهریور سال آینده افتتاح می شود

  • تاریخ انتشار : 1395/11/23 ساعت : 13:02 - 7 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : تجارت
بوشهر- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با توجه به پیشرفت 36 درصدی کار دربندرنگین، فاز نخست این بندر شهریور سال آینده افتتاح می شود.
به گزارش ایرنا، محمد مهدی بنچاری روزشنبه درجمع خبرنگاران افزود: طرح توسعه بندر بوشهر با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در سفر سال 93 رئیس جمهوری به این استان آغاز شده است.
وی اضافه کرد: بر این اساس سایت کانتینری و اسکله آن تا پایان امسال، بارانداز و خرید تجهیزات که در تعهد سرمایه گذار تا شهریور سال آینده به اتمام می رشد و لایروبی هم که در تعهد اداره بنادر و دریانوردی است به موازات آن عملی می شود.
بنچاری با اشاره به رویکرد مهندسی ارزش بهینه و مطلوب در اجرای پروژه توسعه بندرنگین اظهار کرد: ایجاد تاسیسات زیربنایی شامل برقرسانی، پل و جاده دسترسی، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندرنگین از جمله اقدام های اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در بخش زیربنایی است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر احداث ترمینال کانتینری در 15هکتار فاز نخست جزیره نگین با 300 متر اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی های 50 هزار تنی از جمله پروژه های در دست اجراست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر یادآور شد: در افق میان مدت، این اسکله به 2 پست تبدیل و زمینهای پشتیبانی آن به حدود 45 هکتار می رسد.
بنچاری گفت: علاوه براین احداث ترمینال چند منظوره در بندر نگین در زمینی به وسعت 17 هکتار با 300 متر طول و با پذیرش کشتی های 50 هزار تنی از جمله دیگر پروژه های در دست اقدام است که یکی از کارهای اختصاصی آن ارائه خدمت به کانتینرهاست.
وی، ساخت پایانه اختصاصی صادرات محصولات و مواد مختلف در زمینی به وسعت 15 هکتار با 80 متر طول اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی های 25 تا 30 هزارتنی از جمله دیگر پروژه های در دست اجرا در بندر نگین است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه بندر در استان تنها منحصر به مجتمع بندری نگین محدود نمی شود گفت: با توجه به رشد عملیات بندری گناوه، طرح توسعه این بندر برای ارائه خدمات به شیوه ای مناسبت تر انجام می شود.
بنچاری در باره توسعه بندر دیلم، دیر و کنگان اظهار کرد: در بندر دیلم بلند کردن موج شکن و دسترسی به عمق بیشتر برای خدمات رسانی به شناورها و افزایش ظرفیت بندرهای دیر و کنگان از جمله دیگر برنامه های توسعه ای این اداره کل است.
وی گفت: برای تکمیل بنادر کوچک، مدل مشارکت با بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد که تا قبل از پایان سال در بندر بوالخیر و محمد عامری تنگستان این مدل اجرایی می شود.
وی اقزود: براین اساس پس از سرمایه گذاری از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان عملیات اپراتوری به بخش خصوصی سپرده می شود.
بنچاری اظهارکرد: با توجه به نتیجه مطلوب این پروژه در گناوه، دیرو کنگان برای سال آینده برای تکمیل بندر نخل تقی وعسلویه این سیاست دنبال می شود.
وی در مورد بندر ریگ گفت: این بندر در محدوده کنونی دارای کانالی طولانی با نیاز هرساله به لایروبی است که آن را از حیض انتفاع خارج کرده، از این رو محل جدیدی برای احداث بندر ریگ جانمایی شده است.
بنچاری در زمینه سفرهای دریایی اضافه کرد: در 10 ماه گذشته 321هزار نفر در استان بوشهر داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به ظرفیت استان بوشهر در باره گردشگری دریایی اظهار کرد: با وجود احداث ترمینال مسافربری در خارگ و گناوه ولی این خلا در مرکز استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهرهمانند استان هرمزگان باید در سفرهای دریایی مقصد داشته باشد بیان کرد: هرچند جزیره های خارگ و خارگو در استان بوشهر وجود دارند ولی دسترسی به آنها ساده نیست و با وجود تلاشها بازخوردی نداشته است.
بنچاری بیان کرد: براین اساس مطالعه اجرای ساخت ترمینال مسافربری دریایی در مرکز استان در دست اجراست.
وی یادآور شد: بحث گردشگری دریایی به صورت جدی در استان بوشهر مطرح است و با فعالان و سرمایه گذاران این بخش همکاری لازم می شود.
بنچاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره بنادر و دریانوردی در ساخت و سازهای شهری دخالتی ندارد و در بخش سازه های دریایی نیز در صورتی که به محیط زیست و دریا آسیبی وارد نشود و مجوزهای قانونی گرفته شود همکاری لازم انجام می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در مورد مسئولیت های اجتماعی اداره بندر و دریانوردی گفت: سه بنای تاریخی عمارت کازرونی، ایرانی و حاج رئیس در محدوده بافت قدیم است.
وی یادآور شد: براین اساس 40 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی عمارت حاج رئیس در نظر گرفته شده است و با مالک عمارت ایرانی نیز برای تبدیل این آن به موزه دریانوردی هماهنگی شده است.
6047/6043 ** خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

نظر خود را ثبت کنید