بالا گرفتن تنش‌ها در اردوگاه‌های آوارگان روهینجا

تنش‌ها در اردوگاه‌های آوارگان روهینجایی در بنگلادش بر سر عملیات بازگرداندن این افراد به میانمار شدت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ده‌ها تن از آوارگان روهینجایی با در دست داشتن بنرهایی، مخالفت خود را به بازگشت به میانمار ابراز کردند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که یانگی لی، گزارشگر ویژه سازمان مل در روزهای گذشته از اردوگاه‌های روهینجایی‌ها در مرز بنگلادش و میانمار بازدید کرد.

برخی از آوارگان روهینجایی گفته‌اند، مقام‌های نظامی بنگلادش تهدید کرده‌اند که اگر آوارگان روهینجایی به میانمار بازنگردند، کارت‌های توزیع غذای آنها را باطل می‌کنند.

بر اساس توافق میان یانگون و داکا، دولت میانمار باید مسلمانان آواره روهینجایی را در دو مرکز پذیرش و یک اردوگاه در نزدیکی مرز بین دو کشور پذیرا باشد که این روند از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و بیش از دو سال ادامه خواهد داشت.

آوارگان روهینجایی گفته‌اند، تا زمانی که دولت میانمار به درخواست آنها مبنی بر تحقق حقوق شهروندی جامه عمل نپوشاند و امنیت آنها را تضمین نکند، برنمی‌گردند. آنها همچنین خواستار بازسازی منازل، مساجد و مدارسی شدند که در جریان عملیات نظامی ارتش میانمار از بین رفته است.

از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ که عملیات نظامی ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی در راخین واقع در غرب این کشور آسیایی آغاز شد، بیش از ۶۵۵ هزار تن به بنگلادش گریخته‌اند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید