شاخص بورس , فرابورس , تسه " />

شاخص بورس 596 پله پایین آمد

تهران - ایرنا - شاخص بورس در نخستین روز بهمن ماه (یکشنبه) با افت 596 پله پسرفت، در جایگاه 98 هزار و 221 واحدی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، نخستین روز کاری بهمن ماه با افت 596 واحدی شاخص بورس همراه شد که اغلب کارشناسان، آن را جزیی از روند اصلاحی شاخص می دانند.
بر این اساس، استدلال می شود پس از استراحت چند روزه شاخص بورس، موج جدید صعود نماگر بازار سرمایه دوباره از سرگرفته می شود.
در بازار امروز نیز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) ،کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، وبملت بانک ملت) خودرو (ایران خودرو) و شنبدر (پالایش نفت بندرعباس) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت، اما فارس (هلدینگ خلیج فارس)، جم (پتروشیم جم)، شخارک پتروشیمی خارک) دارای بیشترین تاثیر مثبت بودند.
در معاملات امروز 2 میلیارد و 780 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 10 هزار و 286 میلیارد ریال در 67 هزار و 235 نوبت مبادله شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 190 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 104 واحد افت کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، نیز 79 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 978 واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 674 واحدکاهش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس 50 واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، گروه خودرو در صدر گروه های بورسی قرار گرفت؛ امروز در این گروه 217 سهم به ارزش 258 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش 241 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 237 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 143 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 130 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

** ارزش معاملات فرابورس ایران به بیش از 5 هزار میلیارد ریال رسید
در معاملات امروز 427 میلیون ورقه به ارزش بیش از پنج هزار و 465 میلیارد ریال در مجموع بازارها دست به دست شد که این میزان دادوستد در بیش از 49 هزار دفعه صورت گرفت.
شاخص کل فرابورس نیز با نوسان کمتر از یک واحد در جایگاه یک هزار و 84 واحدی خرید و فروش شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 4.5 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 509 میلیارد ریال خرید و فروش شد که نماد «سخاب7» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز تسه‌ ها در قیمت‌های بین 729 هزار تا 749 هزار ریال داد و ستد شدند و تسه شهریورماه 96 بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد.
در حالی که بالاترین قیمت تسه در اختیار اوراق تسهیلات مسکن آذر 96 قرار گرفت، کمترین قیمت آن نیز به تسه بهمن‌ماه 94 اختصاص یافت.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2022** 6075
خبرنگار: میثم طاهری **انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد

نظر خود را ثبت کنید