بیمه کشاورزی , دامداری , خراسان جنوبی " />

70 درصد خسارت بخش کشاورزی خراسان جنوبی از خشکسالی و سرمازدگی است

بیرجند - ایرنا - مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در بررسی هایی که طی چهار سال گذشته انجام شد، 70 درصد خسارت های بخش کشاورزی استان در 2 بخش خشکسالی و سرمازدگی گنجانده شده است.
به گزارش ایرنا جواد غنچه روز یکشنبه در همایش کشاورزی و اقتصاد مقاومتی در بیرجند افزود: بیشترین تاثیر خسارت های این بخش از لحاظ درصد خسارت و افت قیمت محصول ناشی از این 2 عامل بوده که اثرات بسیار مضری بر جا گذاشته است.
وی گفت: بخشی از بیمه در ارتباط با جایگاه اقتصاد مقاومتی است و یکی از اثرات مضر و منفی که بر بخش کشاورزی حاکم شده، شرایط حاصل از خشکسالی هاست.
وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه کشاورز قرار بگیرد مدیریت ریسک است و امروز در بسیاری کشورهای دنیا بحث پیش آگاهی جایگاه ویژه ای دارد.
مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 40 نوع حادثه در دنیا به عنوان عوامل خسارت زا معرفی شده که بیش از 30 نوع آن در ایران وجود دارد.
وی اظهار کرد: کمتر سالی داشته ایم که تا این موقع از سال شرایط آب و هوایی اینگونه باشد، هوا بسیار گرم است که سبب می شود علاوه بر موضوع خشکسالی موضع تامین نیاز سرمایه باغات را نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: احتمال دارد باغداران با مشکل سبز شدن باغات در فصل بهار مواجه خواهند شد و بارش باران و برف شرط اول زمستان امسال در استان محقق نشد.
غنچه گفت: صندوق بیمه کشاورزی از سال 63 تشکیل شد و حق بیمه هایی که از کشاورزان دریافت می شود از 2 بخش سهم دولت و کشاورز است که 2 سوم توسط دولت پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 50 نوع محصول کشاورزی در استان زیر پوشش بیمه کشاورزی است عنوان کرد: سالانه بین یکهزار تا یکهزار و 300 میلیارد تومان در کشور برای صندوق تعیین می شود.
وی ادامه داد: هرچه سطح بیمه در حوزه استان افزایش یابد به همان نسبت میزان سهم بری از این بودجه بیشتر می شود لذا یکی از برنامه ریزی های ما افزایش سطح بیمه در استان است.
وی خراسان جنوبی را سرآمد بیمه دام سبک و سنگین کشور دانست و اظهار کرد: در 2 سال گذشته در استان 520 راس دام زیر پوشش بیمه بودند که پنج میلیارد و 200 میلیون تومان غرامت به این دامداران زیر پوشش کمک مالی شد.
این مسئول گفت: سال زراعی 95 - 96 کم تعهدی یا بی تعهدی صندوق یا پرداخت بی هنگام میزان خسارت ها سبب کاهش 170 هزار راس دام زیر پوشش شد و جامعه دامداری استان بیشترین ضرر را کرد.
وی یادآور شد: علاوه بر کاهش جمعیت زیر پوشش بیمه دام شرایط تلفات و خسارت زا در استان نیز وجود داشت که سبب شد میزان بهره مندی دامداران کاهش یابد.
وی اظهار کرد: صندوق بیمه علیرغم اینکه وابسته به اعتبارات دولتی است اما در 2 سال اخیر به دلیل اینکه اعتبار غرامت های بخش کشاورزی را با تاخیر پرداخت می کند این عامل سبب فاصله گرفتن کشاورز و دامدار از بیمه شده است و بهر بردار تمایلی به بیمه ندارد.
مدیر گروه خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین بین ارزش محصول و میزان غرامتی که توسط صندوق پرداخت می شود نیز فاصله زیاد است.
وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته 34 هزار غرامت بیمه در استان منعقد شده است گفت: با شرایطی اقلیمی موجود بیش از 90 درصد این افراد دچار خسارت خواهند شد و صندوق بیمه که حق غرامت پرداخت می کند، منجر به افزایش حق بیمه خواهد شد.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم از مبلغ یکهزار و 300 میلیارد دولت که برای تولید در بخش کشاورزی اختصاص می دهد بتوانیم میزان سهم بری استان و سطح بیمه را افزایش دهیم.
وی گفت: دامدارن و کشاورزان در رابطه با پرداخت های غرامت صندوق کشاورزی مطمئن باشند چون سیستم دولتی است، اکنون نیز بدهی های بهره برداران تامین اعتبار انجام و امید است بهمن ماه پرداخت شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی

نظر خود را ثبت کنید