مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش خبر داد

اختصاص بخشی از شهریه مدارس به برنامه‌های مهارتی

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: از سال 97 درصدی از شهریه مدارس در حوزه کیفیت بخشی به برنامه های مهارت محور اختصاص می‌یابد.

مجید تهرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سیاست مهارت محوری در مدارس اظهار کرد: امروز بحث مهارت بسیار حائز اهمیت و دغدغه مهم جامعه است، متاسفانه مدارس ما در بسیاری موارد فقط نگاه تئوریکال دارند و دانش آموزان را تحت کمپرس و فشار یادگیری‌هایی قرار می‌دهند که برخی از آنها در آینده کاربردی برایشان ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر خانواده‌ها هزینه‌های سنگینی صرف آموزش‌هایی می‌کنند که شاید ضرورتی نداشته باشد.

مدیرکل مدراس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بتدریج این رویکردها را تغییر دهیم و بر مهارت آموزی متمرکز شویم گفت: مهارت فنی، مهارت اجتماعی و مهارت زندگی، مهارت اقتصادی و سایر مواردی که فرزندانمان در آینده به آن احتیاج پیدا می‌کنند از جمله آنهاست.

تهرانیان افزود: از سال 97 درصدی از شهریه مدارس در حوزه کیفیت بخشی را به برنامه های مهارت محور اختصاص می‌دهیم، بر این اساس بتدریج شروع می‌کنیم و از ضریب برنامه‌های تئوری محور کاسته و ضریب برنامه‌های مهارت محور را بالا می‌بریم و مدارس را به این سمت هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: باید خانواده‌ها را نیز آگاه کنیم. خانواده‌های نباید در سال 96 با نگاه دهه 60 فرزندان خود را تربیت کنند در حالی که باید این آگاهی را داشته باشند که دهه 90 با دهه 60 به شدت متفاوت است، در دهه 60 ، 400 هزار نفر در کنکور شرکت می کردند و 20 هزار نفر پذیرفته می‌شدند اما امروز دانشگاههای ما صندلی خالی دارند و حساسیت کنکور  همانند قبل نیست.

مدیرکل مدراس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر  از اعتبار مدرک تحصیلی هم کاسته شده است. در دهه 60 ملاک استخدام مدرک بود زیرا اغلب جذب دستگاه‌های دولتی می‌شدند؛ اکنون دیگر دولت استخدام ندارد و اکثرا جذب موسسات خصوصی می‌شوند. مدرک اکنون برای موسسات خصوصی در درجه دوم اهمیت است و برخورداری از مهارت و کارایی در درجه اول قرار دارد.

تهرانیان با تاکید بر اینکه باید رویکردها به سمت مهارت محوری برود و بچه‌ها را ناچار نکنیم حتما دکتر و مهندس شوند زیرا نگاه خطرناکی است اظهار کرد: اگر قرار باشد همه مهندس شوند چه کسی مشاغل دیگر را اداره می‌کند؟

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید