هنرمندان , سمنان , میزگرد ایرنا " />

میزگرد ایرنا:

هنرمندان سمنان : عرصه فرهنگ و هنر با مشکلات عدیده ای مواجه است

سمنان - ایرنا - هنرمندان جزو گروههای مرجع، تاثیرگذار و عوامل ایجاد همگرایی در جامعه محسوب می شوند اما شماری از هنرمندان در میزگرد' بررسی مسایل و مشکلات فرهنگی استان سمنان 'موازی کاری، کم تو جهی، دولتی شدن، کمبود اعتبار،استقبال نکردن از تولیدات هنری و ضعف زیرساختهای فرهنگی را از جمله موانع رسیدن به اهداف متعالی هنر برشمردند.
به گزارش ایرنا ، کارشناسان امر تاکید می کنند که دغدغه اصلی اهالی فرهنگ و هنر باید تعالی انسان و تامین نیازهای فرهنگی جامعه باشد اما امروز هنرمندان کشور و سمنان با معضلاتی همچون نبود سیاست گذاری منسجم، سلیقه ای عمل کردن مسوولان، پیوستگی فرهنگ با هنر، تنزل جایگاه هنر در مردم، اقتصاد هنر روبرو هستند که مانع دستیابی آنان به اهداف مورد نظر می شود.
استان سمنان در طول تاریخ هنرمندان مختلفی به عرصه ملی معرفی کرده است، همگی در دوره ای در زادگاه خود آموزش و دریافت هنری را آغاز کردند و سپس به مراتب عالی هنری دست یافتند.
به اعتقاد این هنرمندان 80 درصد بودجه های فرهنگی و هنری در مرکز کشور هزینه می شود و استان ها 20 درصد این سهم را دارند، این تمرکز به هنر استان ها ضربه می زند، این مساله در استان سمنان که در انتهای جدول اعتبارات کشوری قراردارد بیشتر احساس می شود.
در استان یکهزار و در سمنان 400 صنف فرهنگی و هنری دارای مجوز است و هنرمندانی که در عرصه های مختلف در حال فعالیت هستند که به ویژه از دیدگاه کارشناسان در شاخه های تجسمی، سفال، خوشنویسی و تئاتر قابلیت مطرح شدن در عرصه ملی را دارند.
خبرگزاری ایرنا سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان'بررسی مسایل و مشکلات فرهنگی سمنان' با حضور سیما رجبی معاون فرهنگی و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ابوالفضل دلارام معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، محمدحسن جواهری نماینده آموزشگاه‌‌های آزاد هنری استان، رحیم موسوی مسئول انجمن نمایش استان، عباس بابایی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری سمنان، رامین صبری مسئول انجمن موسیقی، سینا فرزامی‌ راد مدیر آموزشگاه هنری و فعال حوزه موسیقی و زهره پازوکی مسئول دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان سمنان برگزار کرد.
** دولتی شدن، بزرگترین آسیب به هنر
رحیم موسوی، مسئول انجمن نمایش استان سمنان در این میزگرد ایرنا گفت : هنرمندان هرگز به جز در 2 دوره تاریخی هرگز وابسته به دولت ها نبوده اند، هنر کشور را هنرمندان گرداندند، مشکلات از جایی آغاز می شود که دولت ها ورود می کنند،
وی با اشاره به آسیب ورود دولت به عرصه هنر، افزود : هنر با ورود دولت عرصه تبلیغات می شود و باید نسبت به این تهدید هشیار بود، نگاه دولت ها به هنر بهره برداری تبلیغاتی از هنر است، یعنی به عنوان ابزار تبلیغاتی به هنر نگاه می شود.
وی با اشاره به نگاه ویترینی دولت ها به هنر، تصریح کرد : برخی مشکلات هنر و هنرمندان دیگر چالش نیست و به چاه های عمیقی تبدیل شده است که به آن پرداخته نشده است، مهمترین آسیب دولتی شدن هنر است از طریق سازماندهی جشنواره های دولتی که نگذاشت هنر رشد کند.
مسئول انجمن نمایش استان سمنان یادآور شد : گاهی اوقات هنرمندان به جایی می رسند که می گویند کاش دولت ها برای هنر کاری نمی کردند، دولت ها وارد شدند، سخت افزارها و سیاست ها را در اختیار گرفتند، هدایت و حمایت را از آن خود دانستند، از این جا بود که رانت‌خواری آغاز شد زیرا حمایت دولت ها از همه نبود.
موسوی با اشاره به اینکه هنر کمک به درک زیبایی، تعادل بخشی به مردم است که زیاد سخت نبوده و نیست، خاطرنشان کرد : ولی دولت ها چیزهایی از هنر خواستند که رسالت آن نبوده مانند ایثار و شهادت که موضوع آنها بزرگ است و فرم های بیانی آنها شعاری و غریب است که به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده است.
مسئول انجمن نمایش استان سمنان با تاکید بر اینکه ابتدا مسوولان سیاسی باید استقلال عرصه هنر را به رسمیت بشناسند و آن را از نگاه دولتی خارج کنند، با اشاره به دلزدگی مردم از فرهنگ و هنر، گفت: سال ها فرهنگ و ارشاد جشنواره هایی در شاخه های مختلف هنری برگزار کرد که حضور در آن برای مردم رایگان بود، مردم کیفیت این جشنواره را دیدند و متوجه مسایل شدند، یعنی آموختند که نباید پول بپردازند و به نوعی نام جشنواره به این شیوه لوث شد.
موسوی با اشاره به مخلوط شدن هنر و سرگرمی در جامعه، افزود : فرهنگ و ارشاد در زمان حاضر به آنچه سرگرمی است مجوز می دهد و از سویی هنرمندها گرفتار شده اند، در بررسی های طرح ها، حوزه فرهنگ در کنار مسایل ورزشی و جوانان دیده می شود و بیشتر اعتبارها برای بخش های غیرفرهنگی اختصاص می یابد که از نگاه مسوولان اهمیت بیشتری دارد.
** جداکردن هنر از فرهنگ بهترین خدمت به هنر
مسئول انجمن نمایش استان سمنان با بیان اینکه مسوولان در مساله فرهنگ توجیه نیستند ، یادآور شد : جداکردن هنر از فرهنگ بهترین راه نجات هنر برای دریافت اعتبارات دولتی است، در کشور بیشتر اعتبارات فرهنگ و هنر صرف مسایل فرهنگی و جشنواره های این حوزه می شود و هنر بی نصیب می ماند، جداکردن هنر از فرهنگ بزرگترین لطف به هنر است زیرا بسیاری از نهادها که به اسم هنر اعتبار دارند از این چرخه خارج می شوند و هنر می تواند به جایگاه خود برسد، حق هنرمندها به نام فرهنگ از بین می رود.
موسوی با اشاره به اینکه بی رویه بودن در برخی حوزه های هنری به ویژه آموزش وجود دارد، سالانه یکهزار نفر ادبیات دراماتیک در کشور دانش آموخته می شوند در حالی که کشور به این تعداد نیاز ندارد، از سوی دیگر مانند اروپا آثار فاخر هنری باید با حمایت دولتی همراه باشد، در شرایط کنونی، سخت افزارها در اختیار دولتی هاست و نرم افزارها را وادار به پیروی می کنند.
** تعارض قوانین با روح فعالیت‌های فرهنگی و هنری
عباس بابایی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان گفت : خدمت رسانی به مردم و توسعه اهداف اصلی جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف است، در این بخش باید سرمایه اجتماعی را مدنظر قرار دهیم، هر چه سرمایه اجتماعی بیشتری داشته باشیم، می توان مشارکت بیشتری را همراه کرد که با فرهنگسازی و آموزش های مستمر حاصل می شود.
وی بیان داشت : سرمایه اجتماعی نیاز جدی به ابعاد فرهنگی از بومی تا ملی دارد، بخشی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر به مشکلات ساختاری مربوط است که باید در کلان به آن پرداخته شود، مهمترین مساله در این بخش تعارض قوانین و دستورالعمل ها با روح فعالیت های فرهنگی و هنری است.
وی یادآور شد : قوانین و بخشنامه هایی که در بخش مالی در حوزه فرهنگ و هنر تدوین می شود بیشتر رویه بازرگانی دارد و موکد بر روش های مناقصه و مزایده است، بیشتر وزن و جهت آن به صورت بازرگانی دیده شده و با مناسبات فرهنگی و هنری سنخیت ندارد.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه اعتبارات و بودجه ای دستگاه های متولی امور فرهنگی و هنری محدودیت دارد و تخصیص اعتبار دستگاه های دولتی با تاخیر انجام می شد، تاکید کرد : این مساله باعث فرصت سوزی می شود، اعتبارات متمرکز تا از کشور به استان ها برسد، فرآیندی طولانی است که فرصت مناسب را از دستگاه ها سلب می کند ودر اثر آن دستگاه ها دچار نوعی شتاب زدگی می شوند که آسیب‌زاست.
بابایی با بیان اینکه نهادهای عمومی از سوی دیگر از نظر اعتباری به شدت متاثر از شرایط اقتصادی شهری هستند، بیان کرد: سرانه این نوع فعالیت ها بسیار ناچیز است و نمی شود شایسته حوزه فرهنگی و هنری فعالیت برنامه ریزی شود، نگاه دولتی به فرهنگ هنر نیز چالش آفرین است، فرهنگ و هنر جای نگاه دولتی نیست، رشد فرهنگ و هنر با نگاه دولتی میسر نمی شود و بخش دولت باید بیشتر هماهنگ کننده و متولی باشند تا تعیین کننده و سیاستگذار، زیرا این مساله با ساز و کاری مشخص باید به خود هنرمندان فعالان این بخش سپرده شود.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان گفت : مطالعه دقیق نیازهای فرهنگی شهر، برنامه های فرهنگی شهر باید منطبق با نیازهای مردم باشد، نیازها باید ارزیابی شود و برنامه ریزی فرهنگی بر اساس نیازسنجی باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.
** هنرمندان به جای هنر دغدغه تامین زیرساخت‌ها دارند
محمدحسن جواهری، نماینده آموزشگاه های آزاد هنری استان سمنان در این میزگرد ایرنا گفت: تنوع و تکثر سازمان ها و نهادهای حوزه فرهنگی و هنری باعث موازی کاری شده است، هر دستگاه و نهاد برای خود برنامه هایی دارد که گاهی با سیاست های کلان فرهنگ و هنر کشور هماهنگ نیست و باعث اتلاف اعتبارات می شود و رویکردهای غیرکارشناسی ایجاد می کنند.
وی خاطرنشان کرد : آموزشگاه های آزاد هنر زیر پوشش و نظارت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند ولی فعالیت دیگر سازمان ها و نهادها این آموزشگاه های آزاد را دچار چالش می کند، در دنیا برای فعالیت های فرهنگی و هنری زیرساخت و امکانات رایگان برای استادان فراهم می شود، در حالی که در ایران این رویه معکوس است، هنرمند باید زیرساخت تامین کند، مجوز اخد کند و حق مجوز بپردازد.
جواهری اضافه کرد : در مرحله اول تامین سخت افزار از نظر مالی برای استادان عرصه هنر بسیار سنگین و هزینه‌بر است و نفس آنها را می گیرد، در حالی که هنرمند باید دغدغه تولید اثر هنری داشته باشد نه مشکلات مالی، به این ترتیب بسیاری از استادان هنری در میانه راه به دلیل مشکلات مالی تامین سخت افزار برای آموزش های هنری دلسرد می شوند.
نماینده آموزشگاه های آزاد هنری سمنان یادآور شد : نهادهایی مانند شهرداری در زمینه آموزشگاه های آزاد هنری در گذشته تخفیف های مناسبی می داد، ولی امروز به دلیل مشکلاتشان رویکرد معامله‌گرانه و برخورد بازاری و اقتصادی دارند، آموزشگاه های آزاد هنر سمنان اکنون درگیر مشکلات مالی سنگین هستند و گاهی به دلیل برخی مشکلات فنی از سوی بانکها به دلیل تسهیلات سنگین بدهکار هستند.
وی یا بیان اینکه در مسایل و مشکلات متعدد آموزشگاه های آزاد هنری پشتیبانی نمی شوند، به همین دلیل در این دوران شاهد افت سطح هنری شهر، افزایش سطحی نگری در آموزشگاه ها، و رواج بی اندیشگی از پیامدهای این مشکلات است، گفت : سمنان از منظر هنرهای تجسمی و نمایش پربار است و می تواند یکی از شاخه های مهم هنری کشور باشد، ولی به دلیل اینکه هنرمندان پشتیبانی نمی شوند، شهر و استان سمنان را ترک می کنند و کسانی که باقی می مانند که برای جذب شاگرد به منظور گذران مسایل مالی به شدت سطحی نگر می شوند.
جواهری گفت: استان سمنان از چهره های هنری جهانی برخوردار است ولی اگر بخواهیم از این هنرمندان برای برگزاری به طور مثال کنسرت دعوت کنیم، خون به جگر می شویم، سیستم فعالیت فرهنگی و هنری کشور چالش انگیز است.
نماینده آموزشگاه های آزاد هنری سمنان یادآور شد : عرصه هنرهای تجسمی مانند نمایش و موسیقی محل تبلیغات نیست پس بودجه ای ندارد در حالی که در نقاشی کودک هیچ استانی مانند سمنان جایگاه برتر ندارد و برای بهره برداری و رشد آن نیازمند حمایت است.
** مردمی شدن بهترین مسیر رشد هنر
دیگر عضو شرکت کننده این میزگرد، رامین صبری، مسئول انجمن موسیقی استان سمنان بود که گفت : عرصه هنر استان به دلیل تنوع، می تواند دارای رشدی قوی باشد که می تواند در کشور قابل ارایه باشد، فعالیت های هنری هویت شهر است.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان در تولید آثار هنری باید توجه داشته باشند که اثر آنان باید معرف فرهنگ شهر سمنان باشد، گفت: در جامعه ما، مشکلات اقتصادی اجازه فعالیت هنری به هنرمندان نمی دهد و این عزیزان به فعالیت های اقتصادی روی می آوردند، از سوی دیگر بسیار آثار هنرمندان رنگ و بوی بازاری گرفته است که از ارزش هنری آن کاسته می شود.
مسئول انجمن موسیقی استان سمنان با بیان اینکه سازمان ها و انجمن های غیردولتی و مردمی حوزه هنر به صورت کامل خصوصی و مردمی نیستند، یادآور شد : متاثر از رویکرد مدیران دولتی هستند و گاهی حتی از نظر اعتباری وابسته به بخش دولتی اند.
صبری ادامه داد : بسیاری از هنرمندان برای فعالیت هنری بلاتکلیف هستند، به همین دلیل برخی هنرمندان به دنبال ایجاد یک خانه هنرمندان هستند، در مجموع هنرمندان به این نتیجه رسیده اند، رفع مشکلات هنرمندان منوط به رفع مشکلات دولتی پیش پای فعالیت آنان است، اگر دولت ها هنرمندان را به حال خود بگذارند هنر و فرهنگ رشد بهتری خواهد داشت، بسیاری از مسوولان حوزه فرهنگ و هنر ازهنرمندان و دلسوزان فرهنگ و هنر هستند، ولی در بیشتر موارد قوانین دست و پای آنان را برای حمایت از هنرمندان بسته است.
** هنر درگیر سلیقه مدیران دولتی
زهره پازوکی، مسئول دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان سمنان، گفت: ناامیدی و دلسردی روز به روز بین هنرمندان بیشتر می شود و هنرمندان به جایی رسیده اند که می گویند هنر و فرهنگ در کشور در حال از بین رفتن است.
وی تاکید کرد : حمایت از هنرمندان به دلیل کمبود بودجه دستگاه های فرهنگی و هنری میسر نیست، اگر هم به عنوان نمونه برای حمایت از هنرمند حوزه تجسمی برای برپایی نمایشگاهی همکاری شود، مشکلاتی دیگری پیش پای هنرمند است، اول اینکه آثار باید طبق سلیقه مدیران باشد، و این باعث می شود هنرمند از رویکرد خود دور شود تا نظر مدیر را برای برپایی نمایشگاه جلب کند.
پازوکی خاطرنشان کرد : برپایی کارگاه های شاخه های مختلف هنری نیز به طور معمول با مشکلات اعتباری مواجه است، دعوت از هنرمندان مطرح برای کارگاه های آموزشی هزینه های بالایی نیاز دارد و باز هم درگیر موضوع و سلیقه مدیران است.
** موازی کاری در ارایه مجوز آموزشگاه‌های هنری
سینا فرزامی راد، هنرمند و مالک آموزشگاه آزاد هنری موسیقی نیز گفت: هنرمندان فعالیت خود را چند روزه آغاز نمی کنند و سالها در این عرصه زحمت می کشند تا به جایگاهی برای آفرینش و آموزش بپردازند که تازه اول مشکلاتشان است، اولین مشکل موازی کاری سازمانها و نهادهای مختلف فرهنگی و هنری در ارایه مجوز آموزش به متقاضیان شاخه های مختلف هنری است.
وی با بیان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهرداری و آموزش فنی و حرفه ای، بخش های مختلفی هستند که از نظر قانونی می توانند ارایه دهنده مجوز به متقاضیان برای آموزش هنری باشند، یادآور شد: یک استاد هنری در گرفتن مجوز از فرهنگ و ارشاد متحمل شرایط سنگینی در کارشناسی، مصاحبه و آزمون می شود، در حالی که نهادهایی مانند آموزش و پرورش و فنی حرفه ای به راحتی به متقاضیان مجوز ارایه می دهند.
فرزامی راد اضافه کرد : از سوی دیگر در برابر مشکلات، پشت بسیاری از برنامه های هنری مانند کنسرت های موسیقی که برخی از افراد سودهای کلان از آن می برند، مافیایی هست که به راحتی فرهنگ و ارشاد تحت فشار قرار می دهد.
این فعال حوزه موسیقی با اشاره به اینکه مشکل دیگر آموزش های هنری به ویژه در بخش موسیقی، ناشناخته ماندن این حوزه است، گفت: موسیقی در بین خانواده ها و فرهنگ کنونی ما کمرنگ شده و به ویژه موسیقی سنتی ایرانی جایگاهی در رسانه صدا و سیما ندارد، بیشتر هنرجویان موسیقی ایرانی به دنبال نوازندگی تنبک و سنتور هستند و دیگر سازها را حتی نمی شناسند به این دلیل که سازهای دیگر را ندیده اند و نمی شناسند.
وی ادامه داد : کودک ایرانی در زمان حاضر از دیدن ساز ایرانی محروم است پس موسیقی و ساز ایرانی را نمی شناسد و به دنبال ساز و موسیقی غیرایرانی می رود، در آخر هم همه نگران این می شوند که چرا نسل ها به فرهنگ ایرانی بی توجه هستند در حالی که این مساله نتیجه رویکرد متولیان است.
وی فرهنگ و هنر را به باغی تشبیه کرد که در آن باید گل ها و درختان آبیاری شوند و گفت: این روند اکنون معکوس است، یعنی به جای آبیاری درختان و گلها، علف های هرز آبیاری می شوند که نتیجه موازی کاری و سیاستگذاری های غلط است، تمام فعالیت های هنری باید در فرهنگ و ارشاد متمرکز باشد ولی دیگر نهادهای دولتی نیز اختیارات برای ارابه مجوز دارند.
**موضوع فرهنگی هیج زمان چالش مهم کشور نبوده است
سیما رجبی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم گفت: مهمترین آسیب فرهنگ و هنر کشور این است که این موضوع مهم در هیچ زمانی چالش و مساله کشور نبوده است، اگر فرهنگ مساله می بود این میزان مشکلات نداشت، در کشور به همه مسایل می پردازیم و فرهنگ را برای آخر می گذاریم، در حالی که مشکلات همه حوزه های اقتصادی ،اجتماعی و حتی سیاسی، به دلیل فقدان ساختارهای رسد و توسعه فرهنگی است.
وی یادآور شد: زمانی با گمان اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش را درست انجام نمی دهد، نهادی به نام حوزه هنری را ایجاد کردند، زمانی هم هر دستگاهی را شایسته کار فرهنگی دانستند و بودجه به آن اختصاص دادند، به بدنه فرهنگ آسیب زدند.
رجبی افزود : مدیران ارشد فرهنگ کشور در طول 40 ساله به جز چند مورد، افرادی بودند که بر اساس مصالح سیاسی به وزارت فرهنگ و ارشاد رسیدند به طول مثال اگر وزیری از دانشگاهی خاص به وزارت منصوب شد، معاونانش را از همان دانشگاه یا جناح سیاسی به این وزارتخانه فرهنگی و هنری وارد کرد که نگرش آنها بیشتر آموزشی بود تا فرهنگی و هنری و این وزارتخانه ضربه زد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: زمانی هم که طبق قانون مقررشد بخشی از درآمدهای شهری به فرهنگ و ارشاد تعلق گیرد، در شهرداری ها به بهانه هزینه کرد اعتبارات، سازمان فرهنگی و هنری ایجاد کردند.
** مساله فرهنگ ابدا مساله مسوولان نیست
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآور شد : توجه به مسایل فرهنگی هیچ زمانی برای مسوولان و برنامه ریزان کشور چالش نبوده، اگر می بود این میزان موازی کاری نداشتیم، از سوی دیگر افرادی که فرهنگی نیستند به مسوولیت مدیریت فرهنگی منصوب می شوند.
رجبی با اشاره به موازی کاری دستگاه های مختلف به ویژه در بخش ارایه مجوزها، گفت: مرجع اصلی ارایه مجوز باید دستگاه تخصصی فرهنگی و هنری یعنی فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، ولی از سویی آموزش فنی و حرفه ای با سه ماه آموزش نیمه‌وقت مجوز ارایه می کند یا آموزش و پرورش طی سه ماه آموزش تابستانه به هنرجویان مدرک ارایه می دهد در حالی که آموزشگاه های تخصصی هنری چنین اختیاری ندارند.
وی تاکید کرد : اگر کسی بیمار باشد می داند به چه متخصصی مراجعه کند، ولی همه خود را متخصص و صاحب نظر حوزه فرهنگی می دانند، همه دستگاه ها ورود و بخشی از اعتبارات را جذب می کنند ولی تنها مرجع رسمی پاسخگویی در کشور فرهنگ و ارشاد است.
وی با بیان اینکه چالش های فرهنگی و هنری برای هنرمندان له طور کامل اساسی و ریشه ای است و ضعف مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد از ابتدا باعث شده که این وزارتخانه تولیت و اشراف لازم را بر حوزه فرهنگ و ارشاد نداشته باشد، گفت: این وزارتخانه پایین ترین بودجه کشوری را دارد، در ابتدا مدیران ارشد این وزارتخانه باید جایگاه این وزارت را تثبیت و تقویت کنند، نباید اجازه دهند هر دستگاهی مجوز فرهنگی و هنری صادرکند.
رجبی افزود: استان سمنان به لحاظ سخت افزار فرهنگی در کنار استان یزد ممتاز کشور است، از سوی دیگر بدنه کارشناسی اداره کل فرهنگ و ارشاد در طول سال ها ضعیف شده، تعدادی از کارشناسان از مجموعه خارج شدند و نیروی جدید جذب نشده است، با وجود همه این ضعف ها باید انجمن ها و صنف های قوی در حوزه های فرهنگی و هنری داشته باشیم، افرادی که دارای قدرت مدیریت و برنامه ریزی داشته باشند ورود کنند.
** اختلاف بین هنرمندان مزید بر مشکلات ریشه ای
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت: در برخی شاخه های هنری این اختلافات فاصله زیادی ایجاد کرده و مانعی برای ساماندهی امور آن رشته هنری است،در مواردی پیشکسوت ها جوانان را قبول ندارند و برعکس، و این مساله ضربه ای به بدنه هنر زده که قابل جبران نیست.
رجبی خاطرنشان کرد: علاوه بر چالش های بیرونی و درونی، نگاه مردم به هنر نیز مشکل زاست، مردم حاضر نیستند برای کار هنری هزینه پرداخت کنند، تنها شاخه هنری که به طور نسبی از نظر اقتصادی مستقل شده موسیقی است، خانواده ها امروز برای آثار هنری حاضر به پرداخت هزینه نیستند، از سوی دیگر هنرمندها برای دیدن آثار هنرمندان دیگر حاضر به خرید بلیت و پرداخت هزینه نیستند.
وی با تاکید بر لزوم تقویت ساختارها، افزایش اعتبارها در شان فرهنگ و هنر، تقویت بدنه کارشناسی فرهنگ و ارشاد، حمایت از دوره های هنری و آموزشی، گفت: هنرمندان نباید دچار خودشیفتگی کاذب شوند، برخی گمان می کنند به حدی رسیده اند که دیگر نیاز به آموزش و دریافت ندارند، که در نتیجه این آثار قوی و باپشتوانه هنری تولید نمی شود و باعث دلزدگی مردمی عادی از هنر می شوند به طوری که دیگر سراغی از هنر نمی گیرند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: نگرش مسوولان استان سمنان به فرهنگ مناسب نیست و حمایت ها از فرهنگ در حد شعار باقی است و بودجه این بخش به طور واقعی اختصاص نمی باید، در سند توسعه و آمایش سرزمینی هر استان باید فرهنگ و هنر جایگاه خود را داشته باشد، اگر این چنین باشد هنر به جایگاه خود دست می یابد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خاطرنشان کرد: پیوست فرهنگی در طرح های حوزه های مختلف دیده نمی شود، دیدن فرهنگ و هنر به عنوان چیزی لوکس چالش آن است، نباید فرهنگ و هنر به مساله سرگرمی و بخش جانبی زندگی مردم تبدیل شود، گنجاندن فرهنگ و هنر در برنامه های اوقات فراغت نیز ضربه بزرگی به این عرصه زده است.
** هنر، بدون تعریف، راهبرد ندارد
ابوالفضل دلارام، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان با اشاره به اینکه در طول تاریخ مکتب های هنری با حمایت مردمی شکل گرفت،گفت: 80 درصد بودجه های فرهنگی و هنری در مرکز کشور هزینه می شود و استانها 20 درصد این سهم را دارند، این تمرکز به هنر استانها ضربه می زند.
وی با بیان اینکه بومی سازی هنر از نیازهای استان سمنان است و بر اساس برآیند جشنواره ها، به ویژه در بخش های سفال، موسیقی و خوشنویسی هنرمندان توانایی در استان سمنان هستند که می توانند در عرصه ملی مطرح باشند، گفت: در استان یکهزار و در سمنان 400 صنف فرهنگی و هنری دارای مجوز است، مشکل هنر نه ساختمان است نه ساختارهای جدید، مشکل اصلی هنر نبود تعریف درست است.
دلارام با اشاره به اینکه در جامعه ایرانی تعریف هنر نداریم، فلسفه هنر همه وارداتی است و مبتنی بر واقعه انقلاب اسلامی نیست، گفت: کسی نمی داند هنر در فلسفه اسلامی یعنی چی و چه می خواهیم که این مساله کار فیلسوف هنری است که نداریم.
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: وقتی تعریف هنر نداریم، درباره کاربرد هنر توافق نظرنداریم، برای برخی مسئولان نیز کاربرد هنر باید اقتصادی باشد و تا نباشد آن را نمی بینند، به‌همین دلیل است که به راحتی اعتبار به حوزه راه و ساختمان و حوزه های اجتماعی اختصاص می یابد، در بخش فرهنگ هم اعتبار به بخش سخت افزار می رسد که این خواسته مدیران این حوزه است.
وی در تعریف زیبایی و هنر گفت: زیبایی امر فطری و هنر پنجره ای به روح انسان و بیانی فرازمینی است و چون برای این مساله تعریفی نداریم هنر در جامعه ما جایگاهی ندارد.
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد سمنان یادآور شد: در شاخص سرانه ساختمان فرهنگی نسبت به جمعیت استان سمنان در کشور اول است، فرهنگسرا، مجتمع و کتابخانه از ایوانکی تا میامی در استان وجود دارد، مشکل این بخش، تورم موجود و فقدان اعتبار برای نگهداری این ساختمان‌ها است.
دلارام اضافه کرد: در بخش نیروی انسانی رشد عددی در استان داشته ایم ولی رشد کیفی نبوده، دانشکده هنر دانشگاه دولتی سمنان سالانه حدود 240 دانش آموخته در رشته هنرهای تجسمی دارد که این افراد حتی مخاطب هنر نمی شوند، در دو بخش ساختمان و نیروی انسانی تورم داریم، بخش هایی مانند انجمن ها و بخش غیردولتی این نیروی انسانی را جذب نمی کنند و اگر می کنند دسته‌بندی وجودندارد، در صورتی که این بخش کارکرد انجمن هاست.
وی یادآور شد: شاخصی برای تعریف جایگاه هنرمندان وجودندارد، خود هنرمندان یا انجمن ها باید چنین تعریفی ارایه دهند زیرا بخش دولتی نمی تواند به این موضوع ورود کند، این مساله تا جایی پیش‌می رود که حتی بعضی دانشجویان از ترم دوم استادان خود را قبول ندارند.
** نبود مصرف کننده ، چالش نهایی هنر
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه تولید بخش های مختلف هنری در استان مطلوب است، گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی بسترها را آماده کرده، مشکل اساسی تولیدات این است که مصرف کننده ندارد، بخش دولتی تا جایی می تواند مصرف کننده و خریدار باشد، در حالی که مردم باید مصرف کننده اصلی هنر باشند که نیستند، استقبال از هنر کم است.
دلارام افزود: نمایش هایی در سمنان با 15 مخاطب در سالن به روی صحنه می رود، حتی در چند دهه گذشته فروش تابلوی نقاشی در سمنان چندان قابل شمارش نبود، فقدان استقبال مردم از هنر نباید به مسایل اقتصادی گره زده شود، بوده در طول تاریخ که مردم ایران مشکلات معیشیتی داشته اند ولی شاهنامه خوانی و گوش دادن به موسیقی در بین آنها ترک نشده است، این مساله در کشورهای همسایه قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: هزینه کردن برای هنر در بین مردم باید در جامعه نهادینه شود و این کار باید از بزرگان و موثران جامعه آغازشود، پزشکی می تواند تعدادی بلیت تئاتر بخرد، مدیرعامل یک شرکت تولیدی از تابلوی هنر در اتاق کارش استفاده کند یا برای روز معلم از آثار هنری استفاده شود.
معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه مصرف مردم در هنر در شرایط کنونی در دو بخش موسیقی و سینمای پاپ است، گفت: بیشتر نگاه در این هزینه کرد هم تفریح است، در حالی که باید به بینش و عمق هنر بیشتر توجه شود، اقتصاد هنر و مهندسی فرهنگی بارها مورد تایید رهبری بوده ولی هیچ نظم و پایگاه واحدی برای آن وجودندارد.
6103/6026/
تهیه میزگرد: مصطفی دهقان ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

نظر خود را ثبت کنید