محیط زیست , تالاب نوروزلو " />

عملیات اجرایی پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب نوروزلو آغاز شد

  • تاریخ انتشار : 1396/11/2 ساعت : 13:41 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
تهران - ایرنا - مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: عملیات اجرایی پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب نوروزلو در میاندوآب با مشارکت سمن های محلی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آغاز شده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابوالفضل آبشت افزود: حفاظت و مدیریت بهینه تالاب‌ ها فقط با تولید داده ‌های قابل اعتماد و پایش مستمر و مشارکتی آنها امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به اجرای پروتکل پایش برنامه مدیریت جامع تالاب ‌ها اظهار کرد: تالاب‌ های دارای برنامه مدیریت جامع در اولویت اجرای اقدامات پایشی بوده و اقدامات لازم برای راه‌اندازی سیستم ‌های پایش به جزییات در بخش پروتکل پایش این برنامه‌ ها مشخص شده است.
آبشت با اشاره به آغاز اجرای پروتکل پایش برنامه مدیریت جامع تالاب نوروزلو ادامه داد: اولین مدل پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب‌ها در تالاب نوروزلوی میاندوآب با مشارکت سمن محلی و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آغاز شده و با توجه به ظرفیت‌ سازی و تجهیز انجام شده، تولید داده‌های واقعی از تالاب برای مدیریت بهینه آن آغاز شده است.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ادامه داد: مشارکت مردم در حفاظت اکوسیستم‌ های آبی محور اصلی رویکرد زیست ‌بومی در مدیریت جامع تالاب‌ها است و با بستری که برنامه مدیریت جامع فراهم می ‌آورد این کار با انسجام بیشتری انجام می‌شود.
وی افزود: پایش مشارکتی اکوسیستم تالاب‌ها برای اولین بار در کشور در تالاب نوروزلو آغاز شده است و الگوی مناسبی برای مشارکت دادن مردم در حفاظت از تالاب‌ها به شمار می‌ رود.
تالاب نوروزلو در 15 کیلومتری شهر میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شاهین‌ دژ و در کنار روستایی به نام نوروزلو قرار دارد.
این تالاب هزار و 150 هکتار مساحت دارد و به دلیل داشتن امتیازها و ویژگی‌ های خاص و پتانسیل‌ های منحصر به فرد نظیر پوشش گیاهی مناسب شامل درختان گز، نیزارها و وجود وحوش اعم از گراز وحشی، روباه، گرگ، خرگوش و انواع پرندگان در سال ۸۹ تصویب و سال ۹۰آگهی رسمی و از ابتدای سال ۹۱ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است.
این تالاب همه ساله پذیرای پرندگانی نظیر سنقور، اردک، کاکایی و چنگر بوده و عبور زرینه رود از میان این تالاب باعث شده پس از بررسی و تحقیقات لازم از سوی کارشناسان مربوطه این تالاب به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.
علمی 9014**1440
تنظیم : کیمیا عبدالله پور**انتشار: گلشن

نظر خود را ثبت کنید