وزارت خارجه , اروپا , برجام " />

نشست خبری (2 و پایانی)

سخنگوی وزارت خارجه: روابط ایران با اروپا رو به رشد است

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه، روابط ایران و اروپا را رو به رشد دانست و گفت: ایران گفت وگوهای بسیاری با اروپا بخصوص سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دارد و امیدواریم روابط با اروپا در مقاطع آتی هم رو به رشد باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که برخی رسانه های غربی مدعی شده اند کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان توافق کرده اند برای جلب رضایت ترامپ فشارها به ایران را در زمینه برنامه موشکی و مسائل منطقه ای افزایش دهند، اظهار داشت: هیچ گفته ای در این زمینه از مقامات رسمی اروپا نشنیده ایم و در دیدارهایی که با طرف اروپایی نیز داشته ایم، چنین بحثی مطرح نشده است.
وی افزود: روابط ایران با اروپا رو به رشد است و این روابط می تواند در مسیر توسعه بیشتر قرار گیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط و تعاملات ایران با اروپا می تواند دشمنانی هم داشته باشد و کشورها و محافل خاصی جهت ایجاد تنش، مشکل و سوءتفاهم بین ایران و اروپا بخصوص سه کشور که از 14 سال قبل در مذاکرات هسته ای حضور داشته اند، اقداماتی انجام دهند.
وی تصریح کرد: همه دوستان هم در اروپا و هم در ایران باید با هوشیاری بسیار تحولات روابط ایران و اروپا را دنبال کنند. ما گفت وگوهای بسیاری با اروپا بخصوص سه کشور داریم و امیدواریم روابط ما باوجود خواست دشمنان این روابط در مقاطع آتی هم رو به رشد باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران گفت: این سفر در دستور کار قرار دارد، هنوز موضوعاتی که قرار است در این گفت وگو مطرح شود، مشخص نیست. آنچه مشخص است طیف گوناگونی از موضوعات در حوزه های سیاسی و اقتصادی است که با طرف فرانسوی خواهیم داشت.
قاسمی ادامه داد: طبیعی است که در دیپلماسی موارد مختلف مطرح می شود و ما در این دیدارها حتما مذاکرات لازم را خواهیم داشت.
موضوع گیری های فرانسه درباره سیاست های منطقه ای و برنامه موشکی ایران و سفر آتی وزیر خارجه فرانسه به تهران سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه به آن پاسخ داد.
قاسمی اظهارداشت: مواضع ایران درباره مسائل منطقه و برنامه موشکی مکررا توسط مقامات کشور توضیح داده شده است و ما درباره این مسائل با همه کشورهای جهان گفت وگو کرده ایم.
وی با بیان این که یک معنای دیپلماسی، گفت وگو و تبادل نظر است، یادآور شد: ما هنوز دستور کاری برای گفت وگوهای وزیر خارجه فرانسه در سفر آتی ایشان به تهران تعیین نکرده ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که صحبت های زیادی با طرف فرانسوی خواهیم داشت، گفت: این که ایران در جهت ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و کمک به صلح و امنیت در جهان بخصوص اروپا و فرانسه داشته، مسائلی است که باید با طرف فرانسوی در این زمینه گفت وگو کنیم.
قاسمی ادامه داد: علاوه بر این درباره بحران های منطقه ای و مسائلی که در غرب آسیا و سایر نقاط جهان می گذرد هم می توانیم در این دیدارها صحبت کنیم و ما این گفت وگو ها را پدیده عجیبی نمی بینیم.
قاسمی یادآور شد دیدارها برای گفت وگو است اما فراموش نکنید که بین مذاکره و گفت وگو و تبادل نظر تفاوت وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر نیچروان بارزانی به تهران و مذاکرات وی با مقامات جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در جریان این سفر دیدارهای خوبی انجام شد و مجموعه مسائل مورد علاقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در حدی که لازم بود در رسانه ها درباره این دیدارها اخبار منتشر شد.
وی اضافه کرد: ما علاقه مند هستیم روابط دو طرف کمافی السابق ادامه یابد و بتواند در چهارچوب عراق واحد تعمیق یابد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای وزارت کشور بحرین مبنی بر بازداشت 19 گروه تروریستی وابسته به سپاه پاسداران تاکید کرد: این گفته بیان خلاف و غیر واقعی است و اتهامات بی جایی است که ما آن را تکذیب می کنیم.
قاسمی افزود: بد نیست شما به عنوان اهالی رسانه مجموعه اتهاماتی که مقامات بحرین در مورد ارتباط این گروه ها به ایران وارد کرده اند را جمع بندی و عدد و رقمی از تعداد جمعیت این گروه ها بیان کنید تا ببینید که چقدر این آمار می تواند با واقعیات همخوانی داشته باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این ادعاها دروغ پردازی است و حرف هایی است که نباید به آن توجه کرد.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات ایرباس مبنی بر این که ممکن است تاخیری در تحویل هواپیماها به ایران وجود داشته باشد و این که آیا کارشکنی های آمریکا در این خصوص نقض برجام نیست، اظهارداشت: بحث هایی که در آمریکا مطرح می شود مسائل داخلی است که من نمی خواهم به آن بپردازم.
وی افزود: آنچه مسلم است دولت آمریکا متعهد به اجرای کامل برجام است و طبق ماده 22 موظف است فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران را تسهیل کند و این جزو تعهدات آمریکا است و تخطی از آن خلاف برجام است و آمریکا باید پاسخگوی تخطی و اقدامات خلاف خود باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهارات سرگئی لاوروف و این که برای میانجی گری بین ایران و عربستان و این که هیات هایی که قرار بود بین ایران و عربستان مبادله شوند ، انجام شد؟،خاطرنشان کرد: هنوز هیات ها بین دو کشور مبادله نشده اند.
قاسمی با بیان این که عربستان کمافی السابق بر طبل خصومت می کوبد، یادآور شد: این رفتارها نشان می دهد، هنوز عربستان از آمادگی لازم برای رفتار منطقی و خردمندانه در رابطه با منطقه پیدا نکرده و نمی تواند تصمیم درستی اتخاذ کند و این جای تاسف دارد.
وی با تاکید بر این که عربستان قادر نیست در راستای مصالح منطقه حرکت کند، تصریح کرد: ما علاقمند هستیم با همه کشورهای منطقه روابط سالم و توام با احترام متقابل داشته باشیم و بتوانیم پایه های همکاری و همگرایی منطقه ای را پایه ریزی کنیم .
وی خاطرنشان کرد ما به هرگونه اظهارات و اقدامات خیرخواهانه درخصوص کاهش تنش مطرح بود پاسخ منفی نداده ایم و علاقمند بودیم کشورهای منطقه بتوانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و اروپا و اظهارات مقامات فرانسوی گفت: در وهله نخست نباید فراموش کنیم که روابط ایران و اروپا دشمنان خود را دارد که به هر شکل ممکن و با فشار به اروپا تلاش می کنند در روابط بین ایران و اروپا فاصله ایجاد کنند.
وی یادآور شد: اینکه موضوعات ما و فرانسه در موضوعات مختلف با فرانسه مشابه نباشد امری طبیعی است با این حال ایران هم نشان داده است که فشار پذیر نیست که تحت اعمال سیاست های سختگیرانه بخواهد مواضع خود را تغییر دهد
قاسمی افزود: اگر چنین برداشتی از صحبت های وزیر خارجه فرانسه وجود دارد ایشان در اشتباه هستند و شاید با جامعه و کشور ایران آشنایی لازم را ندارند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: فکر می کنم ایشان باید تاریخ ایران و مواضعی که به دنبال تحریم و فشارها داشته است را مرور کنند جمهوری اسلامی ایران نشان داده است می تواند از منافع خود دفاع کند.
وی تصریح کرد: بحث نفوذ منطقه ای که از قول ایشان مطرح کرده اند حتما باید با ایشان صحبت کنیم و ما هم حرفهای زیادی برای گفتن داریم نفوذ ایران قطعا مثبت است و از این نفوذ اروپا و فرانسه هم استفاده کرده اند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر این نفوذ نبود امروز دمشق و بغداد در اختیار تروریست های داعش بود واین گروه تروریستی در قلب اروپا دست به ترور می زد.
قاسمی با بیان این که مواضع زیادی وجود دارد که باید به طرف فرانسوی تفهیم شود، اظهارداشت:در عین حال روابط فرانسه و ایران بدخواهانی دارد و باید همگان با هوشمندی به این این وضعیت واقف بوده و اجازه نقش آفرینی به این بدخواهان را ندهند.
ادامه دارد...
سیام**9314**2021**1336
خبرنگار: داود مرادپور**انتشار:مهرنوش خانزائی

نظر خود را ثبت کنید