سرشماری زمستانه , محیط زیست تهران , محیط بان " />

آغاز اولین سرشماری زمستانه حیات وحش در شهر تهران

  • تاریخ انتشار : 1396/11/2 ساعت : 14:46 - 6 سال قبل
  • از گروه : علمی
  • زیرگروه : محیط زیست
تهران - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران از سرشماری زمستانه حیات وحش برای نخستین بار در زیستگاه های این کلانشهر خبر داد و گفت: ساخت اولین پاسگاه محیط بانی در تهران در دستورکار قرار گرفته است.
محمدحسین بازگیر دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سرشماری حیات وحش در زیستگاه های اطراف تهران، با توجه به پیوستگی و اشتراک برخی مناطق با استان های همجوار، در سال های گذشته در البرز، مازندران و تهران انجام می شد اما امسال این سرشماری به صورت مستقل در شهر تهران آغاز شده است.
وی افزود: در راستای طرح سرشماری زمستانه در استان، روز گذشته سرشماری در زیستگاه های اطراف تهران با مشارکت محیط بان ها و کارشناسان محیط زیست شهر تهران و استان، تعدادی از اعضای انجمن های مردم نهاد، علاقمندان و جوامع محلی آغاز شد.
بازگیر اضافه کرد: شمارش گونه های جانوری دیروز در حدود هفت نقطه از زیستگاه ها در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و ارتفاعات شمال تهران انجام شد.
به گفته وی، 10 هزار هکتار از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی (دامنه جنوبی) از جمله مناطق روستایی کن، رندان، طالون، سنگان، وردیج و واریش، امام زاده داوود و... در اطراف شهر قرار دارد و دره های فرحزاد، درکه، دربند، دارآباد و ارتفاعات توچال نیز از جمله زیستگاه های باارزش اطراف تهران هستند که دیروز مورد بررسی قرار گرفتند.
وی همچنین از رویت و مستندنگاری آثار خرس در منطقه رندان و طالون در این سرشماری خبر داد و اظهار کرد: کل و بز، قوچ و میش و پستاندارانی همچون خرگوش و روباه در این سرشماری ثبت شدند.
بازگیر تاکید کرد: با توجه به اینکه سرشماری در شهر تهران و مناطق اطراف آن پیش از این به صورت مستقل انجام نشده بود، مقرر شده است برنامه بررسی وضعیت تنوع زیستی این شهر ظرف یک سال آینده اجرا شود.
وی در ادامه گفت: نخستین پاسگاه محیط بانی در شهر تهران نیز در منطقه کن جانمایی و نقشه های آن تهیه و اعتبار ساخت مصوب شده است که مراحل اداری آن در حال انجام است و در صورت تسریع در واگذاری زمین مورد نیاز، ساخت آن از همین سال مالی آغاز می شود.
بازگیر افزود: بعد از اجرای طرح بررسی تنوع زیستی شهر تهران در صورت نیاز پاسگاه های محیط بانی دیگری نیز در برنامه قرار می گیرد.
منطقه البرز مرکزی یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی کشور است که با وسعتی حدود 410 هزار هکتار در استان های مازندران و تهران در سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. پس از جدا شدن قسمتی از استان تهران به نام استان البرز در سال 1389، در حال حاضر بخش جنوب شرقی این منطقه با وسعتی در حدود 38 هزار و 910 هکتار در استان تهران و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد.
بیش از 950 گونه گیاهی متعلق به حدود 57 خانواده که تعداد زیادی از آنها فقط در این منطقه یافت می شوند، نمایانگر پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوع منطقه است.
25 گونه پستاندار همچون قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، گراز، خرس قهوه ای، پلنگ، کفتار، گربه وحشی، روباه، شغال، شنگ، سمور آبی، راسو در این منطقه شناسایی شده است.
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/ 9754 //1348

نظر خود را ثبت کنید