ظرفیت‌های IT در کردستان ناشناخته مانده است

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات استان کردستان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در استان کردستان با پتانسیل، دانش بومی و موقعیت جغرافیایی موجود فرصتی بزرگ برای پیشرفت استان و کشور خواهد بود.
مهندس حامد محبتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه امروزه فناوری اطلاعات به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در توسعه شهرها و سازمان ها بکار برده می شود و به‌عنوان یک توانمندساز از فناوری اطلاعات بهره می برند، اظهار کرد: اگر از منظر عناصر فناوری اطلاعات به قضیه بنگیریم یکی از ارکان مهم و اساسی در حوزه IT ، منابع انسانی است.

وی با تاکید بر اینکه در استان کردستان دانش آموخته‌های حوزه فناوری اطلاعات با توجه به ظرفیت‌های بالای دانشگاه‌های سطح استان، یک پتانسیل قوی بشمار می‌آیند افزود: با مدیریت و آموزش صحیح به فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات با توجه به گستردگی گرایش‌ها و زیرشاخه‌های این حوزه از جمله شبکه‌های کامپیوتری، امنیت اطلاعات، برنامه‌نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، تجارت الکترونیک، مدیریت فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی و... می‌توان متخصصین بومی با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان پرورش داد.

این پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات در استان کردستان عنوان کرد: از طرف دیگر بسیاری از این دانش آموخته‌های حوزه فناوری اطلاعات مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ برای اشتغال می‌شوند.

وی تصریح کرد: اولین قدم در پرورش نیروی انسانی متخصص، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خصوصی و نوپا در حوزه فناوری اطلاعات در استان و اعتماد به فارغ‌التحصیلان درون استانی است که در این صورت می توانیم شاهد اشتغال‌زایی در این حوزه باشیم و از طرفی برای رفع نیازهای فنی به نیروهای غیربومی نیازمند نباشیم که از لحاظ هزینه و تخصص به صرفه نمی‌باشد.

محبتی بیان کرد: اشتغال‌زایی در حوزه فناوری اطلاعات، با توجه به داشتن گستردگی ارتباط با زیرشاخه و رشته‌های دیگر، خودبه‌خود شغل‌های غیرمستقیم نیز ایجاد خواهد کرد، به‌عنوان مثال با احداث شرکت‌هایی در حوزه شبکه و فیبر نوری به ازای یک متخصص شبکه نیازمند شغل‌های مانند جوشکار، مدیر پروژه، حسابدار و... و همچنین باوجود داشتن اساتید خبره و صاحب‌نظر در سطح استان می‌توان با ایجاد کمیته‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات به حل معضل و مشکلات فناوری اطلاعات در استان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه از جمله عناصر دیگر حوزه فناوری اطلاعات ابزار و سازوکار است که می‌توان با مدیریت صحیح این عنصر، کردستان را از مجهزترین استان‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل کرد، ادامه داد: وجود موقعیت جغرافیای مناسب و مرزی بودن استان بهترین موقعیت برای جذب توریست و سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود و از طرفی با راه‌اندازی کسب‌وکارهای الکترونیک و تبدیل کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به بستر اینترنت به‌راحتی می‌توان تولید شغل کرد که تبدیل سوپرمارکت ها به فروشگاه‌های اینترنتی با اجاره پیک‌های موتور متعدد و... مثالی در این زمینه است.

این پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات استان کردستان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر خدمات بهداشتی و پزشکی در بستر اینترنت نوبت‌دهی‌ها و مشاورهای اینترنتی و کتاب‌فروشی‌ها و کتاب داری الکترونیکی و... از ظرفیت‌های بالای فناوری اطلاعات است.

پس به‌صورت خلاصه می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات در استان کردستان با پتانسیل و دانش بومی و موقعیت جغرافیای یک فرصت بزرگ برای پیشرفت استان و کشور خواهد بود.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید