استفاده از نانوبتن‌های ساخت محققان کشور در پروژه مجتمع‌سازی تهران

محققان کشور نانو بتن‌هایی را عرضه کرده‌اند که مقاومت آن تقریبا 3 برابر مقاومت بتن‌های معمولی است؛ ضمن آنکه کاربرد آن در سازه‌ها کاهش آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد و این محصول در یکی از پروژه‌های مجتمع‌سازی تهران کاربردی شده است.

به گزارش ایسنا،‌ یکی از شرکت‌های فناوری در حوزه فناوری نانو موفق به تولید انواع بتن‌های خاص سازه‌ای شده است که تولیدات این شرکت دانش‌بنیان در یکی از مجتمع‌های عظیم اداری، تجاری و تفریحی که در وسعت ۲۷ هکتار و با زیربنای ۹۰۰ هزار مترمربع در تهران در حال ساخت است، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

در این پروژه مجتمع‌سازی ۴۰ هزار قطعه صفحه زیرین بتنی سخت‌کننده نانویی پر مقاومت به ابعاد ۱۲۰۰ در ۶۰۰ میلی‌متر و به ضخامت ۴۶ میلی‌متر به ‌صورت پیش‌ساخته این شرکت فناور استفاده شد.

بتن‌های تحویل داده شده از فناوری نانو بهره برده است و دارای مقاومت فشاری ۸۰ مگاپاسکال (تقریباً سه برابر مقاومت بتن‌های معمولی) و جذب آب کمتر از ۵ درصد است.

کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیرساختارهای به‌کار رفته در آن بستگی دارد. حضور مواد نانومتری در ترکیب بتن، نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بهبود خواص فیزیکی آن دارد و ضمن ایفای نقش یک فعال‌ساز در فعالیت‌های شیمیایی پوزولانی، منجر به تولید بتن با خواص مقاومتی بالا می‌شود.

از مزایای استفاده از نانوبتن در ساخت بنا می‌توان به مواردی از قبیل کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش عمر مفید سازه، کاهش ابعاد سازه و استفاده مناسب‌تر از فضا، افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی و کاهش نفوذپذیری اشاره کرد.

از سوی دیگر، از نظر زمان اجرا، کاربرد روان‌کننده‌های نانو ساختار، تولید بتن پیش‌ساخته را بهبود می‌بخشند و زمان عمل‌آوری با بخار را کاهش داده یا حذف می‌کنند؛ در نتیجه زمان قالب برداری کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب به همراه افزایش کیفیت، بازده تولید نیز افزایش می‌یابد.

استفاده از این بتن کاهش آلودگی محیط‌زیست و استفاده بهینه از سیمان تولیدی در کشور را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید