فرهنگسرای فردوس , اجرای کنسرت , ارکستر رتوریک " />

چند خبر موسیقی؛

اجرای «ارکستر رتوریک» فرهنگسرای فردوس در تالار رودکی

تهران-ایرنا-«ارکستر رتوریک» کانون موسیقی آکادمیک تهران از کانون‌های تخصصی مدیریت فرهنگی هنری منطقه پنج به رهبری رضا مریوند در تالار رودکی به روی صحنه می رود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5، کانون موسیقی آکادمیک تهران از کانون‌های تخصصی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 که در فرهنگسرای فردوس مشغول به فعالیت است، روزهای شنبه و یکشنبه (هفتم و هشتم بهمن ماه) ساعت 20 «ارکستر رتوریک» را به رهبری رضا مریوند و کنسرت مایستر (دستیار رهبر ارکستر) فربد لطیفی در تالار رودکی اجرا می‌کند.
در این ارکستر، قطعاتی فاخر از موسیقی کلاسیک و آثاری از چایکوفسکی، موتزارت، برامس، گوستاومالر، افنباخ، روسینی، سن سان، شوپن، ویلالوبوس، اشتراوس، پیاتزولا و ... اجرا می‌شود.
رضا مریوند رهبر گروه، فارغ التحصیل نوازندگی ساز جهانی پیانو، فارغ التحصیل کارشناسی حرفه‌ای موسیقی(رهبری ارکستر)، رهبر ارکستر رتوریک (موسیقی کلاسیک)، رهبر مهمان ارکستر گل‌های نوین(موسیقی ایرانی)، عضو کانون نوازندگان کلاسیک خانه موسیقی، عضو فدراسیون بین المللی موسیقی دانان جهان (fim) است.
وی از 16 سالگی نواختن گیتار کلاسیک را زیر نظر علیرضا غلامشاهی فراگرفت و سال 1383 از محضر استادان فن از جمله هما سادات افسری، مارینا آقابکیان، مصطفی کمال پورتراب، احسان صبوحی، کیوان میرهادی، الکساندر هاوانسیان، سرژیک میرزائیان و …. در دانشگاه موسیقی بهره مند و در رشته نوازندگی ساز جهانی(پیانو) فارغ‌التحصیل شد.
مریوند در کنار تحصیلات موسیقی، نواختن گیتار به شیوه فلامنکو را زیر نظر شاهین علوی و احسان فرامرزی پور فراگرفت و در مستر کلاس‌های کاوه ناصحی به تکمیل آموخته‌های خویش پرداخت.
وی سال 1392 «ارکستر رتوریک» را تشکیل داد و در مقام مدیر هنری و رهبر ارکستر از آن زمان تاکنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده و در اولین سال فعالیت این ارکستر به عنوان گروه برگزیده سومین جشنواره شمسه معرفی شد.
از دیگر فعالیت‌های ارکستر رتوریک می‌توان به همکاری در فیلم سینمایی «صله سحر» به کارگردانی فرزین مهدی پور و بازی استاد پرویز پورحسینی اشاره کرد.
مریوند هم اکنون در فرهنگسرای فردوس سرپرستی کانون موسیقی آکادمیک تهران را بر عهده دارد.
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت «ارکستر رتوریک» می‌توانند به نشانی اینترنتی www.iranconsert.com و برای کسب اطلاعات بیشتر به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و یا با شماره 44058900 (داخلی 118) تماس بگیرند.

*مجید نباتی «همسفر» را در برج آزادی اجرا می کند
کنسرت مجید نباتی شامگاه یکشنبه(هشتم بهمن ماه) ساعت 21 در سالن اصلی برج آزادی برگزار می شود.
مجید نباتی (سرپرست و خواننده)، محسن نامدار (رهبر گروه)، مجتبی تقی پور (نوازنده گیتار کلاسیک)، آرمان تیرماهی (گیتار باس)، سیاوش مطلبی (گیتار الکتریک)، کامیار عبدی (درامز) و سجاد نوروزی (پرکاشن) اعضای گروه نباتی هستند.
در این کنسرت قطعاتی همچون همسفر، کنار تو، همیشه خوبه، لحظه ای نیست اجرا می شود.
تاکنون از مجید نباتی آلبوم موسیقی «معما» منتشر شده، همچنین قطعه موسیقی «لباس عشق» سال 94 به مناسبت فاجعه منا و کشته شدن عده زیادی از حجاج بیت الله الحرام از این خواننده منتشر شده است.
علاقه مندان برای تهیه بلیت این اجرا می توانند به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com مراجعه کنند.

*اجرای گروه موسیقی دوستان در برج آزادی
کنسرت گروه موسیقی دوستان به مدیریت سیروس روستا و سرپرستی انوشه بادپروا ششم بهمن ساعت 20 در برج آزادی اجرا می شود.
عباس آهاری، سعید صداقت و بنفشه محمودی همخوانان و انوشه بادپروا (نوازنده عود و دف)، علی پنجه شاهین (تنبک)، محمدرضا جلیلی (ویولن)، فاروق جهانشاهی (ویولن)، فواد جهانشاهی (پیانو)، غزال حیدری (نی)، صالحه زهره وند (چنگ)، سمیه عزیزی (قانون)، نیما کبیر (تار)، حسام کاملی (ویولن)، مهدی مدق (تار)، سارا مداح (ویولن سل)، مهتا محمدی (کمانچه) و میترا نجف زاده (ویولن) نوازندگان گروه هستند.
در این اجرا قطعاتی همچون موج آتش، سنگ خارا، رفتم که رفتم، تنها با گلها، مجنون تو، طاقتم ده ای ایران و ... نواخته خواهد شد، آهنگسازی و تنظیم این قطعات را انوشه بادپروا و صابر جعفری برعهده داشته اند.
گروه دوستان از سال 1388 فعالیت خود را با هدف اجرای تصانیف قدیمی آغاز کرده و همچنان در راستای اعتلای موسیقی سنتی ایران به راه خود ادامه می دهد.

*برگزاری هجدهمین نشست «آیین آواز» در فرهنگسرای ارسباران
هجدهمین نشست تخصصی «آیین آواز» به همت کانون موسیقی ارسباران سه شنبه(سوم بهمن ماه) ساعت 18 با حضور محمدعلی کیانی نژاد نوازنده پیشکسوت نی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
محمدعلی کیانی نژاد در این نشست با موضوع «تنفس در آواز»، «وجوه اشتراک نی نوازی و آواز» سخنرانی می کند و در این زمینه تجربیات خود را به خوانندگان و هنرجویان انتقال می دهد.
این استاد موسیقی همچنین در چند وقت اخیر تمریناتی را هم با یکی 2 خواننده به انجام رسانده تا بتواند به صورت عملی در بخش های دیگر نشست، شیوه‌های صحیح تنفس را به کمک این خوانندگان برای حاضرین به روی صحنه به نمایش بگذارد.
فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا واقع شده است.

*برگزاری دور نیمه نهایی «هزار صدای سنتی» در فرهنگسرای ارسباران
برنامه «هزار صدا» در دور نیمه نهایی سنتی چهارشنبه(چهارم بهمن ماه) ساعت 18 برای معرفی گروه برتر موسیقی سال 96 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
بخش کارشناسی و داوری برنامه به عهده صدیق تعریف(آهنگسازی)، اردشیر کامکار(آهنگسازی و نوازندگی) و جواد زهتاب(شعر و ترانه) است.
گروه‌های «آوای میهن»، «صفیر» و «چکاد» در این برنامه به اجرای برنامه می‌پردازند. گروه آوای میهن در برنامه سوم خرداد با داوری هنگامه اخوان، سیدعباس سجادی و مهیار علیزاده، گروه صفیر در برنامه چهارم مرداد با داوری حمید متبسم، ابراهیم اسماعیلی اراضی و وحید تاج و گروه چکاد در برنامه اول شهریورماه با داوری میلاد کیایی، عبدالجبار کاکایی و محمد معتمدی به عنوان گروه برگزیده انتخاب و به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.
همچنین مهدی امامی با نوازندگی امیر شریفی به عنوان گروه مهمان به اجرای برنامه می پردازند.
برنامه «هزارصدا» با هدف معرفی چهره‌ها و استعدادهای حوزه موسیقی هر ماه 2 نوبت در بخش های سنتی و پاپ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

نظر خود را ثبت کنید