عوامل اصلی طلاق امروز فقط بیکاری و فقر نیست

کارشناس آسیب‌های اجتماعی استان گفت: عوامل اصلی طلاق امروزه فقط بیکاری و فقر نبوده بلکه مولفه‌های دیگری نیز تاثیرگذار هستند.

دکتر نصری  کارشناس آسیب‌های اجتماعی کردستان  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه عوامل اصلی طلاق امروز فقط بیکاری و فقر نیست، گفت: عوامل اصلی امروز طلاق در جامعه تغییر سنت به مدرنیته است و جامعه در حال تجدد است.

وی اظهار کرد: جامعه کنونی ما نه جامعه‌ای کاملا متجدد است و نه کاملا سنتی، بلکه در حال گذار است و این مشکلات زیادی از جمله تغییر نگرش و باور ما به جامعه و زندگی را به وجود آورده است.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی کردستان بیان کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده، میانگین آمار صحبت کردن در خانواده‌ها در طول روز به 20 دقیقه رسیده است و متاسفانه مهارت کلامی لازم را ندارند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تصویری که ماهواره‌ها و فضای مجازی از زندگی‌های امروزی نشان می‌دهند اثرات زیادی در خانواده‌ها داشته است، عنوان کرد: نگرش‌ها و باورهای خانواده‌ها نیز تحت تاثیر این مسئله قرار گرفته است.

نصری آثار مخرب ماهواره بر تجددگرایی زندگی‌های امروزی جوامع را بی بدیل دانست و افزود: با توجه به اینکه جامعه ما هنوز در حالت سنتی به سر می‌برد، تضاد بین تجدد و سنت باعث ایجاد تضاد در فرد می‌شود و این تضاد فروپاشی خانواده‌ها را در پی دارد.

وی افزود: درحالیکه جامعه ما از نظر اقتصادی هنوز در فقر به سر می‌برد، این رسانه‌ها موجب افزایش انتظار، توقع و مصرف گرایی شده و این عدم تناسب در خانواده جر و بحث و فروپاشی خانواده‌ها را در پی دارد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر که علیرغم اهمیت آن، مطرح نمی‌شود و پوشیده می‌ماند، رضایت جنسی است که زوجین قبل از ازدواج تحت تاثیر رسانه‌ها انتظارات و توقعاتی دارند که متاسفانه در زندگی واقعی آنها را به دست نمی‌آورند.

نصری بیان کرد: مردان تحت تاثیر ماهواره و دیگر رسانه‌ها، تصویری از زنان در ذهن دارند که از همسر واقعی خود نیز انتظار همان ظاهر و اخلاق را دارند که البته انتظاری بی مورد است و این مسئله موجب سرخوردگی و نارضایتی فرد می‌شود.

وی به مشکل نارضایتی زنان از روابط جنسی خود اشاره کرد و گفت: امروزه مردان از نظر جنسی تنها به فکر خود هستند و موارد زیادی مشاهده می‌شود که زنان پس از چندین سال زندگی با کسی، از نظر جنسی ارضا نمی‌شوند و این روابط برای آنها آزاردهنده است.

دکتر نصری عنوان کرد: رفتار زنان به گونه ایست که تا زمانیکه ناراحتی آنها فروکش نکند، تمایل به ارتباط جنسی ندارند اما وقتی که در حال عصبانیت و خشونت مجبور به ارتباط جنسی می‌شوند برای آنان عذاب آور است و موجب دعوای خانوادگی می‌شود در حالیکه مردان در هر شرایطی متمایل به ارتباط جنسی هستند و به خواسته زن خود توجه ندارند.

وی تنوع گرایی را یکی دیگر از آسیب‌ها دانست و اعلام کرد: برخی افراد ذاتا تنوع گرا هستند و به هیچ طریقی حل نخواهد شد اما تنوع گرایی نوع دوم به صورتی است که فرد در شرایط پیش آمده تنوع گرا شده و میل به افراد دیگر پیدا می‌کند.

نصری ادامه داد: بعضا مردان و زنان از ارتباط با یکدیگر راضی نیستند و نمی توانند همدیگر را به رضایت مورد نطر برسانند و فرد به خاطر خلایی که خود دارد، تمایل به ارتباط با دیگر افراد دارد و برای جلوگیری از دچار شدن به این شرایط باید محیط و شرایط مورد انتظار فرد فراهم شود.

وی به افزایش طلاق در سال جاری اشاره و اعلام کرد: در 6 ماهه اول سال 95 از هر 4.3 ازدواج، یک مورد منجر به طلاق شده است که در 9 ماهه سال 96 به 3.6 رسیده است به این معنی که در هر 3.6 ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده است .

نصری با اشاره به اینکه رفع آسیب‌های اجتماعی در دراز مدت پاسخگوست، خاطرنشان کرد: درمان این آسیب‌ها بسیار هزینه بر و زمان بر است در حالیکه با پیشگیری آن از کودکی و از طریق آموزش علاوه بر کم هزینه بودن، فرد نیز در بزرگسالی این مشکلات را نخواهد داشت.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید