عباس عبدی خطاب به سخنگوی شورای نگهبان:اگر بودجه بعضی دستگاهها پول توجیبی است،چرا تاییدش کردید؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:اخیرا آقای سخنگوی شورای نگهبان در دفاع از بودجه این شورا اعلام کرد که «آنهایی که انتقاد می‌کنند به سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات دسترسی دارند و می‌توانستند اطلاعات دریافت کنند ولی بودجه شورای نگهبان چیز زیادی بیشتر از پول تو جیبی برخی از مسوولان نیست.»

درباره نقد این بیان باید به چند مورد  اشاره کرد:

١- فرض کنیم که ارقام مورد نظر سخنگوی محترم شورای نگهبان به تعبیر دقیق پول توجیبی باشد. هرچند اگر هم نباشد، از این پس می‌توانند پول توجیبی تلقی شوند! ولی آیا با پذیرش این فرض می‌توان نتیجه گرفت که بودجه شورای نگهبان باید از این رقم یا همان پول توجیبی بیشتر باشد؟ شورای نگهبان یا هر نهاد دیگر باید در برابر بودجه‌ای که می‌گیرند پاسخگوی تصمیمات خودشان باشند، نه اینکه بودجه را گوشت قربانی فرض کنیم که هر کس سهمی بیشتر بطلبد.

٢- نکته مهم ماجرا اینجاست که اگر پول توجیبی در بودجه وجود دارد، چگونه شورای نگهبان چنین بودجه‌ای را تصویب می‌کند؟ مگر معنا دارد که مجلس به افراد پول توجیبی دهد و از آن مهم‌تر اینکه شورای نگهبان نیز آن را تصویب کند؟ این تعریض آشکار نه فقط به مجلس و نمایندگان آن است، بلکه زیر سوال بردن شورای نگهبان در انجام وظایف خویش نیز هست. زیرا پول توجیبی معنای خاصی دارد که به‌طور قطع تخصیص چنین بودجه‌ای برای هر مقامی خلاف مقررات و قانون اساسی است.

بنابراین اظهار چنین جمله‌ای، بیش از آنکه مجلس یا صاحبان پول توجیبی را مورد سوال قرار دهد، صحت عملکرد و تصمیمات شورای نگهبان را با پرسش مواجه می‌کند. با عنایت به موارد فوق پیشنهاد می‌شود که سخنگوی محترم این شورا هرچه سریع‌تر با ارایه توضیحاتی به اصلاح یا فهم بهتر این اصطلاح کمک کنند و بفرمایند که پول توجیبی به کار رفته چه معنایی دارد؟ آیا منظور همان معنای مصطلح نزد مردم است یا یک اصطلاح حقوقی جدید است؟ آیا تخصیص این پول توجیبی بر طبق قانون اساسی و شرع مجاز است یا خیر؟ اگر خیر، چرا تصویب کرده‌اید و اگر مجاز است، چرا نسبت به آن تعریض شده است؟ و بالاخره، اینکه فارغ از همه اینها چه ربطی میان نسبت پول توجیبی و بودجه شورای نگهبان وجود دارد؟ چرا باید از آن بیشتر باشد؟ و به جای همه اینها بهتر است از ریز جزییات بودجه شورای نگهبان دفاع کنند و شورای نگهبان را از شفافیت نزد مردم محروم نکنند.


نظر خود را ثبت کنید