دنیس راس: آمریکا می‌خواهد سوریه متحد بماند/عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو فعلا بعید است

دیپلمات سابق آمریکایی با اشاره به وجود فاصله‌ میان اهداف آمریکا در سوریه و ابزارهایی برای تحقق این اهداف،مدعی شد تحقق ثبات و برقراری آرامش در سوریه در سایه حضور بشار اسد ممکن نیست!

به گزارش ایسنا، دنیس راس، دیپلمات سابق آمریکایی در گفتگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشت، برنامه‌های آمریکا در سوریه همچنان تا حد زیادی در راستای نابودی داعش و تضمین عدم بازگشت آن به سوریه است و این امر نیز نیازمند ثبات وضعیت در مناطق آزاد شده از کنترل داعش است.

دنیس راس افزود: این هدف یکی از دلایل تاکید رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بر "پایبندی" واشنگتن به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه است.

وی با تاکید بر لزوم بقای سوریه به شکل متحد و یکپارچه، گفت:‌ سیاست آمریکا در مقابل سوریه که تیلرسون به تازگی آنها را ترسیم کرد، به ابزارهای مناسب برای تحقق اهداف موردنظر نیاز دارد. مطابق با سیاست‌های آمریکا، سوریه باید کامل و یکپارچه باقی بماند و به مناطق طایفه‌ای مختلف تقسیم نشود.

دنیس راس گفت: بازسازی‌ها، ثبات وضعیت و گسترش مناطق کاهش تنش جهت تضمین امکان بازگشت آوارگان و مذاکرات صلح برای دستیابی به روند حقیقی انتقال سیاسی منطقی است، اما مشکل آنجاست که فاصله‌ای میان اهدافی که تیلرسون برای دولت آمریکا در سوریه ترسیم کرده و ابزارهایی که می‌توان از آنها برای تحقق این اهداف استفاده کرد، وجود دارد.

وی در ادامه این مصاحبه گفت، "حضور آمریکا در شمال شرق سوریه احتمالا مانع از آن می‌شود که ایرانی‌ها این بخش از اراضی سوریه را در دست بگیرند که این یک موضوع مسلم است و تنها بحث استراتژی آمریکا برای تحقق این امر باقی می‌ماند."

دنیس راس مدعی شد، آمریکا در شرایط حاضر  قصد تشکیل یک کشور جدید را ندارد بلکه از ثبات آن حمایت می‌کند.

وی مدعی شد: این امر در سایه وجود بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هرگز محقق نخواهد شد!

این دیپلمات سابق آمریکایی موفقیت اجرای طرح مناطق کاهش تنش در سوریه را منوط به استفاده روس‌ها از نفوذشان در دمشق و تهران دانست و گفت: این چیزی است که ما تا این لحظه شاهدش نبودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: اسرائیل با نگرانی تحولات سوریه را دنبال می‌کند و نگران استفاده ایران از سوریه به عنوان جبهه جدیدی علیه اسرائیل و نیز نقطه آغازی برای تهدیدات علیه سایر منطقه است.

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت: اسرائیلی‌ها خطوط قرمز خود برای ممانعت از تقویت سلاح‌های حزب‌الله و دیگر گروه‌ها در سوریه و لبنان و تامین سلاح‌های پیشرفته و دقیق برای آنها را ترسیم کرده‌اند وثابت کردند که برای توقف ورود چنین کامیون‌هایی یا ممانعت از احداث کارخانه‌های اسلحه‌سازی اقدام خواهد کرد.

با این حال او گفت امکان حمله جدید از سوی اسرائیل علیه لبنان در آینده نزدیک وجود ندارد اما ممکن است برخی تخمین‌ها و حساب و کتاب‌های اشتباه پیش بیاید که به جنگ انجامد به عنوان مثال شاید حزب‌الله احساس کند می‌تواند مانع حمله اسرائیل در لبنان شود ولی در سوریه این امر کارگر نیست. سوال این جاست اگر حزب‌الله در این جا اشتباهی استراتژیک کند که ساخت موشک‌های پیشرفته‌تر و دقیق‌تر در لبنان و نه سوریه می‌تواند مانع حمله به لبنان شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا اسرائیل این مساله را تهدیدی غیر قابل قبول تلقی خواهد کرد و پاسخ می‌دهد و این چیزی است که حزب‌الله انتظارش را ندارد.

این مسئول سابق آمریکا که آخرین سفرش به عربستان به بیش از یک سال قبل بازمی‌گردد، گفت: مسئولان عربستانی تهدیدات علیه تل‌آویو و ریاض را یکی می‌دانند و بر این باورند که قدرت‌هایی که یکی را تهدید می‌کند، دیگری را نیز تهدید می‌کند.

او در ادامه عادی‌سازی روابط به شکل علنی میان ریاض و تل‌آویو در آینده نزدیک و در سایه تعلیق در مساله فلسطین را بعید دانست اما همکاری‌های پنهان و در سکوت دو طرف را تکذیب نکرد.

دنیس راس در دوره ریاست جمهوری جورج بوش مدیر بخش برنامه‌ریزی سیاسی و استراتژیک وزارت خارجه آمریکا و در دوره ریاست بیل کلینتون هماهنگ‌کننده ویژه خاورمیانه بود. او در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در سمت مشاور ویژه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور در امور خلیج فارس و جنوب غرب آسیا مشغول به فعالیت بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید