دفتر نمایندگی شورای تجارت سوئد در تهران راه اندازی شد

  • تاریخ انتشار : 1395/11/23 ساعت : 20:02 - 7 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : تجارت
تهران- ایرنا- رئیس شورای تجارت سوئد اعلام کرد افتتاح نمایندگی این شورا در تهران پس از 9 ماه تحقیق میدانی درباره مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های همکاری با ایران صورت گرفت.
به گزارش تارنمای اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «ایلوا بری» امروز (شنبه) در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: راه اندازی دفتر شورای تجارت سوئد که در 50 کشور دنیا نمایندگی دارد، فرصت شناخت بیشتر فعالان اقتصادی 2 کشور و سرمایه‌گذاری در طرح های زیرساختی را فراهم می کند.
وی از سرمایه‌گذاری بلندمدت و بسترسازی برای همکاری‌های طولانی‌مدت بین فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: همکاری ها با ایران نه‌فقط برای اشتغالزایی در داخل بلکه برای دسترسی به بازار کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌شده‌اند.
وی سفر 70 بنگاه اقتصادی مهم سوئدی به تهران را بزرگ‌ترین تبادل هیات تاکنون و نشاندهنده عزم این کشور برای توسعه مناسبات با ایران دانست و گفت: در شرایط نامطمئن کنونی دنیا برای همکاری با ایران، آماده سرمایه‌گذاری و توسعه روابط هستیم.
به گفته وی،
رئیس شورای تجارت سوئد از مذاکرات دوروزه چند بانک سوئدی با بانک مرکزی ایران خبر داد و افزود: یافتن سازوکار تامین مالی و فاینانس طرح های مشترک، از اهداف اصلی این دیدارهاست.

** رئیس اتاق ایران: ارتقای همکاری بانکی، شرط توسعه روابط تهران- استکهلم است
رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار گفت: ارتقای همکاری های بانکی بین ایران و سوئد، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است.
غلامحسین شافعی حضور شرکت‌های سوئدی مانند ولوو، اسکانیا، تتراپک و... را نشاندهنده روابط اقتصادی نزدیک ایران و سوئد دانست و تصریح کرد: در شرایط پسابرجام فرصت همکاری ها ارتقا پیداکرده و منتظر نتایج مذاکره 2 دولت برای رفع مشکلات بانکی و بیمه‌ای هستیم تا حجم مناسبات اقتصادی را افزایش دهیم.
شافعی، موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه را فرصتی برای ارتقای همکاری های دو یا سه‌جانبه عنوان کرد و افزود: ایران ارزان‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای دسترسی به بازار آسیای مرکزی، منطقه قفقاز و بازار 400 میلیون نفری منطقه است که فرصت خوبی را برای توسعه مناسبات فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، «استفان لوفون» نخست ‌وزیر سوئد، بامداد امروز در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی با هدف توسعه مناسبات بین 2 کشور وارد تهران شد.
در این هیات، مدیران 70 شرکت مانند اسکانیا، اریکسون، الکتا، ولوو، آ.بی.بی، گروه سنسیس گاتسو، بانک دانسکه، آژانس مالی یی.کی.ان، آژانس انرژی سوئد، آژانس حفاظت از محیط زیست، اداره پست و ارتباطات سوئد و اتحادیه صنعت و فلزکاران سوئد نخست وزیر این کشور را همراهی می کنند.
صبح امروز پس از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر سوئد، پنج سند همکاری در زمینه های فناوری، علوم و تحقیقات، امور جاده ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور زنان و خانواده امضا شد.
ایران در سال های 2003 و 2004 میلادی به ترتیب بیست و یکمین و بیست و هشتمین صادرکننده کالا به سوئد بود اما در سال 2005 از فهرست 30 کشور نخست صادرکننده به این کشور حوزه اسکاندیناوی خارج شد.
در چند سال گذشته که تحریم ها مانع از رونق روابط خارجی ایران می شد، مبادلات تجاری 2 کشور به یک چهارم کاهش یافت و از 10 میلیارد کرون (یک میلیارد و 100 میلیون دلار) به 2میلیارد و 500 میلیون کرون (282 میلیون دلار) رسید.
آمارهای انتشار یافته درباره میزان مبادلات بین دو کشور در سال 2014 (پیش از توافق هسته ای) تفاوت چشمگیری را بین صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می دهد.
در آن سال از 345 میلیون دلار مبادلات تجاری، 14 میلیون و 666 هزار دلار صادرات ایران به سوئد بود و ارزش واردات از آن کشور به 330 میلیون و 150 هزار دلار می رسید.
اقتصام*9123*1961* تنظیم: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

نظر خود را ثبت کنید