مرز رسمی , سیرانبند , بانه " />

فرماندار بانه: زیرساخت های بازارچه سیرانبند تکمیل می شود

  • تاریخ انتشار : 1396/11/8 ساعت : 14:54 - 6 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : سایر
سنندج - ایرنا - فرماندار شهرستان بانه گفت: در راستای اجرای طرح پیله وری و انتقال مبادلات مرزی از معابر موقت مرزی تمام زیرساخت های بازارچه سیراننبد بانه تا هفته آینده تکمیل می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی روز یکشنبه در نشست با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شهرستان بانه افزود: هم اکنون بسیاری از زیرساخت ها از جمله فیبر نوری و گمرک برای اجرای طرح پیله وری در بازارچه سیرانبند بانه فراهم است و تا هفته آینده همه امکانات مورد نیاز فراهم خواهد شد.
وی با بیان اینکه 50 درصد تحولات مرزی به سیاست های داخلی وابسته است گفت: بیش از 50 درصد تحولات در تجارت مرزی به سیاست های خارجی بستگی دارد و هرگونه تغییر و تحول در این زمینه در معیشت مردم تاثیر خواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: در سیستم جهانی تجارت خارجی کولبری جایگاه ندارد در اجرای طرح پیله وری کرامت، عزت و منافع مرزنشینان حفظ می شود.
وی تاکید کرد: برای معیشت مرزنشینان باید فرصت های کار و تولید فراهم شود و علاوه بر تجارت مرزی در زمینه تولید هم فعالیت داشته باشند و وابستگی مرزنشینان را به تجارت مرزی کاهش دهیم.
فلاحی، بیش از 70 در برنامه های فرمانداری در راستا کولبری بوده صدور دفترچه های کولبری بیشترین مشکلات را برای سیستم اداری ایجاد کرده و دفترچه های کولبری عادانه توزیع نشده بود و زمینه را برای سودجویی دلالان و فرصت طلبان فراهم کرده بود.
وی گفت: اجرای طرح پیله وری یک برنامه ملی دولت برای ساماندهی مبادلات مرزی است و استان و شهرستانها اجرا کننده این طرح هستند.
وی با اشاره به تخفیف پنج میلیون ریالی عوارض گمرکی برای پیله وران افزود: این تخفیف برای تشویق پیله وران و در راستای حمایت و ساماندهی تجارت مرزی است.
فلاحی یکی از آسیب های مهم بازار را عرضه بی کیفیت کالاها عنوان کرد و یادآور شد: در معابر موقت مرزی نظارت بر کالاهای وارداتی انجام نمی شود و کالاهای که وارد می شوند با استانداردهای تعریف شده مطابق ندارد و این مهم سبب بد بینی مشتریان می شود.
وی اظهار کرد: تاکنون بیش از 200 روستای شهرستان بانه تحت پوشش طرح پیله وری قرار گرفته و 9 هزار سرپرست خانوار در سامانه ثبت شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان بانه 2 معبر موقت گله سوره و هنگه ژاله را دارد که در این معابر موقت کولبران فعالیت می کنند در این 2 معبر موقت بیش از 6 هزار کولبر روزانه کالا وارد کشور می کنند.
مرز سیرانبند دومین مرز رسمی استان کردستان که در 25 کیلومتری شهر بانه و در بخش ننور واقع شده و صادرات کالا در مرز سیرانبند بانه در سال جاری با لحاظ ارزش ریالی 126 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و مصالح ساختمانی، آهن، شیشه، پوکه، مصنوعات پلاستیکی، میوه و تره بار کالاهای هستند که از مرز سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.
طرح حذف کولبری و اجرای طرح پیله وری و یا ساماندهی مبادلات از معابر موقت مرزی به مرزهای های رسمی از چند سال قبل در دستور کار دولت قرار گرفته و در نخستین جلسه هیات وزیران در مرداد ماه سال جاری به پیشنهاد مشترک وزاتخانه های کشور، امور اقتصادی و دارای، صنعت، معدن تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استناد به اصل 138 قانون اساسی آیین نامه ساماندهی مبادلات بازارچه های غیر رسمی و موقت مرزی را در دستور کار دولت قرار گرفت و مهر ماه سال جاری در هیات دولت تصویب و ابلاغ شده است.
بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/ 3020
خبرنگار:زینب طلایی**انتشار: عبدالله رحمانی

نظر خود را ثبت کنید