مدیرعامل ایران خودرو: کنسرسیوم تولید پلت فرم با شرکت آلمانی-ایتالیایی تشکیل می شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: تا 25 روز آینده قراردادی برای طراحی و تولید پلت فرم، میان ایران خودرو با یک شرکت آلمانی ایتالیایی به امضا خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «هاشم یکه زارع» امروز (یکشنبه) در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد افزود: این قرارداد در زمینه طراحی، تولید موتور، اکسل و گیریبکس خواهد بود.
وی افزود: قرارداد در قالب تولید پلت فرم ملی است که بر اساس آن، موتور اولیه از سوی شرکت آلمانی ایتالیایی تولید، موتور دوم از سوی ایران خودرو طراحی و در کنار شرکت آلمانی-ایتالیایی تولید می شود و موتور سوم نیز به تنهایی توسط ایران خودرو تولید خواهد شد.
این مقام مسوول یادآور شد: چشم انداز صنعت خودروی ایران برای سال 2025 تبدیل شدن به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا و یازدهم در جهان است.
وی افزود: ایران خودرو برای تبدیل ایران به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا، برنامه ریزی کرده تا موقعیت رهبری بازار خودروی ایران را حفظ کند و یکی از بهترین برندهای فروش خودرو در منطقه (خاورمیانه و شمال آفریقا) باشد.
مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: در قرارداد پلت فرم ایران با یک شرکت ایتالیایی، کارشناسان دو کشور موتور را طراحی خواهند کرد و پس از آن دومین موتور انحصارا توسط کارشناسان ایرانی طراحی می شود و ایتالیایی ها آن را تائید می کنند.
وی گفت: در سال 2016 ارزش بازار خودروی ایران حدود 20 میلیارد دلار و ارزش خدمات مرتبط همه خودروهای در حال تردد حدود 14 میلیارد دلار برآورد می شود که با در نظر گرفتن وضعیت موجود شبکه خدمات پس از فروش، می توان نتیجه گرفت که یکی از بزرگترین بازارهای خدمات خودروی خاورمیانه در اختیار ایران است.
یکه زارع با اشاره به اینکه افزایش سن خودروها، فرصت بیشتری در زمینه خدمات فروش و پس از فروش ایجاد می کند، افزود: در سال 2016 نزدیک به 9 میلیون خودرو با عمر بیش از 10سال در حال تردد بوده اند که خود می توانند ظرفیتی برای جایگزینی خودروهای فرسوده و دست دوم ایجاد کنند.
وی نسبت خودروهای از رده خارج شده از فروش 10 سال گذشته را 16 درصد ذکر کرد و افزود: شمار خودروهای در حال تردد از 10 میلیون دستگاه در سال 2007 به حدود 19 میلیون خودرو در سال 2016 رسیده است.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در سطح گروه صنعتی ایران خودرو 14 شرکت در حوزه فروش و 12 شرکت در زمینه خدمات پس از فروش فعالند، افزود: این گروه صنعتی با داشتن 11 دفتر منطقه ای، 779 نمایندگی مجاز، یک میلیون و 300 هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی و یکهزار و 122 فروشگاه مجاز در سطح کشور به مشتریان خود خدمات رسانی کرده و در سال های اخیر همواره رتبه نخست خدمات پس از فروش را کسب کرده است.
وی ارزش بازار خودروی ایران در سال 2016 را بیش از 34 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان 20 میلیارد دلار سهم خودروهای تولیدی و 14 میلیارد دلار ارزش بازار خدمات پس از فروش است. از این رو برآورد می شود بازار خدمات فروش و پس از فروش خودرو در ایران در سال 2025 با رشد 176درصدی به 39 میلیارد دلار برسد.
یکه زارع با اشاره به اجرای مدل ایجاد وفاداری مشتری گفت: در گروه صنعتی ایران خودرو باور داریم، فروش اولین خودرو مبتنی بر اقدامات بازاریابی، وفاداری مشتری و تکرار خرید، کار خدمات پس از فروش است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به مطالب ارایه شده در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو اظهار کرد: روند رشد بازار و تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته به سوی کشورها و اقتصادهای نوظهور درحال حرکت است؛ درکنار چهار کشور عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هند و چین، 15 کشور در حال توسعه در صنعت خودرو هستند که با عنوان 15Rising Countries شناخته می شوند.
کشورهای گروه بریکس 30 درصد مساحت جهان و 42 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
یکه زارع با بیان این‌که علاوه بر ایران، 14 کشور دیگر نیز در این گروه قرار گرفته اند، ‌افزود: مجموع این 19 کشور در آینده نزدیک بیش از نیمی از تولید و فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهد داد.
یکه زارع، به آمار و ارقامی درباره خودروهای در حال تردد جهان اشاره کرد و افزود: میزان درآمد خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با تعداد خودروهای در حال تردد در جهان دارد. اکنون در حدود یک میلیارد و 300 میلیون دستگاه خودرو در دنیا در حال تردد است که پیش بینی می شود در سال 2025 این تعداد به یک میلیارد و 800 میلیون دستگاه برسد و سهم 19 بازار مورد اشاره از 35 درصد کنونی به 52 درصد خواهد رسید.
وی افزود: براساس سند چشم انداز 2025 ایران بزرگترین بازار و پایگاه تولید و صادرات خودرو در منطقه خواهد بود. در این میان، شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز منطقه دارای پتانسیل های بالایی برای همکاری و جذب شرکای خارجی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، روند فروش خودرو در سطح جهان را نیز مورد بررسی قرار داد و گفت: از سال 1990 به بعد رشد مستمر تولید و فروش در کشورهای توسعه یافته به صورت سالیانه افزایش یافته به شکلی که در سال 2015 حدود 90 میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته که پیش بینی می شود این عدد در سال 2025 به 120 میلیون دستگاه برسد.
وی پیش بینی کرد که عمده این رشد در اقتصادهای نوظهور باشد و از نظر سهم نیز این کشورها در سال 2025 بیش از نیمی از سهم تولید را به خود اختصاص دهند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به چشم انداز درآمدی صنعت خودروسازی نیز پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی در سال 2015 درآمدی حدود سه هزار و 500 میلیارد دلاری داشته که پیش بینی می شود با افزایشی بیش از 90 درصد به 6 هزار و700 میلیارد دلار در سال 2030 برسد.
وی افزود: طبق پیش بینی‌ها، درآمد حاصل از فروش خودرو تا سال 2030 با افزایش 45 درصدی و درآمد حاصل از خدمات پس از فروش با رشد چشم‌گیر 260 درصدی مواجه خواهد بود و مهم‌ترین دلیل این رشد، شکل گیری حوزه های جدید درآمدی از جمله ارایه خدمات نو مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی است.
یکه زارع ادامه داد: پیش بینی می شود از 39 میلیارد دلار درآمد بخش خدمات صنعت خودرو در سال 2025 در ایران، بیش از پنج میلیارد دلار آن مرتبط با ارایه خدمات نوین باشد که توسعه این بخش نیازمند همکاری و مشارکت شرکت های تکنولوژیک داخلی و برندهای معتبر جهانی است.
به گزارش ایرنا، چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش به عنوان بزرگترین گردهمایی صنعت خودرو پس از برجام صبح امروز(یکشنبه) با حضور مقام های وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان و نمایندگان خودروسازان داخلی و خارجی در سالن همایش های برج میلاد آغاز بکار کرد.
در این همایش مدیران خودروسازی های بزرگ اروپایی و آسیایی از جمله پژو سیتروئن، اسکانیا، رنو و مدیران عامل انجمن قطعات خودرو ترکیه و رئیس هیات مدیره انجمن قطعات خودرو فرانسه حضور دارند.
نقش و سهم خدمات فروش و پس از فروش در ارتقای برند، زنجیره ارزش خدمات فروش و پس از فروش، رضایتمندی و وفاداری مشتریان خدامت فروش و پس از فروش و همچنین اقتصاد خدمات فروش و پس از فروش از مهمترین محورهای این همایش است.
در کنار این همایش، نمایشگاهی با حضور شرکت های خودروسازی داخلی و همکاران خارجی آنها در مساحتی به وسعت حدود چهار هزار و 500 متر مربع در سایت نمایشگاهی مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شده است. علاوه بر این، در حاشیه این همایش کارگاه های تخصصی متعددی با حضور مدیران داخلی و خارجی صنعت خودرو برگزار می شود.
تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو ایران و شرکت های معتبر خودروی جهان، تولیدکنندگان داخلی و خارجی قطعات و مجموعه های خودرو، انجمن های تخصصی فروش و خدمات پس از فروش و همچنین بانک ها و بیمه ها و شرکت های لیزینگ، مخاطبان این همایش 2 روزه هستند.
علاوه بر خودروسازان فرانسه، کشورهای ترکیه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره و چین نیز در همایش صنعت خودروی ایران حضور دارند.
اقتصام**9189** 1070** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی** انتشار: لطیف نکوئی

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco

نظر خود را ثبت کنید