لیتوانی: روسیه موشک‌های بیشتری در کالینینگراد مستقر می‌کند

رئیس‌جمهور لیتوانی ضمن اعلام اینکه روسیه موشک‌های مجهر به کلاهک اتمی بیشتری را در منطقه کالینینگراد در دریای سیاه به صورت دائمی مستقر می‌کند، این اقدام را تهدیدی برای اروپا دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دالی گریبوسکاتیه، رئیس‌جمهور لیتوانی پس از بازدید از نیروهای ناتو در شهر روکلا به خبرنگاران گفت: هم اکنون که با شما صحبت می‌کنم موشک‌های اسکندر در کالینینگراد برای یک حضور دائمی مستقر می‌شوند. این اقدام نه تنها برای لیتوانی بلکه برای کل کشورهای اروپایی یک تهدید به حساب می‌آید.

رز گوتمولر، معاون دبیرکل ناتو که وی نیز از پایگاه روکلا، مقر گردان چند ملیتی ائتلاف ناتو بازدید کرده گفت: اگر این اظهارات گریبوسکاتیه درست باشد مساله بسیار جدی است.

از منطقه کالینینگراد که میان لیتوانی و لهستان قرار گرفته است موشک‌های اسکندر می‌توانند اهدافی را در هر دو کشور و همچنین لتونی و استونی که همگی اعضای حوزه بالتیک ناتو هستند، هدف بگیرند.

ولادیمیر شامانوف، رئیس کمیته دفاع پارلمان روسیه در اظهارات خود که توسط آژانس‌های خبری روسی منتشر شد استقرار این موشک‌ها را تایید کرد.

وی گفت: این اقدام واکنشی به بسیج نیروی ناتو و استقرار تعدادی از تسلیحات آمریکا در لهستان در نزدیکی مرزهای روسیه بوده است؛ چراکه این اقدام باعث نگرانی مسکو شده بود.

موشک‌های اسکندر نقطه زن که در منطقه کالینینگراد مستقر شده‌اند می‌توانند به کلاهک‌های اتمی یا غیراتمی مجهز شوند و بردی برابر با ۵۰۰ کیلومتر دارند. در گذشته مسکو موشک‌های اسکندر را به صورت موقتی برای مانورهای نظامی در منطقه کالینینگراد مستقر کرده بود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید