رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل:

تولید نشاسته پلیمری نیاز به حمایت مسؤولان کشوری و استانی دارد

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل گفت: اگر مسئولان کشوری و استانی کمک‌کار ما باشند یک چهارم نیاز کشور را در حوزه نشاسته پلیمری و سبز با سیب‌زمینی‌های دورریز در اردبیل انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، مهران اوچی اردبیلی در جریان بازدید سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه اردبیل بیشترین تولید سیب‌زمینی را در کشور دارد و 2 هزار و 500 تن سیب‌زمینی تولیدی درجه سه و چهار بوده و به دلیل نبود انبار و سردخانه استاندارد دورریز می‌شود، ما در یک طرح پژوهشی در این زمینه تصمیم گرفتیم تا از این سیب‌زمینی‌ها نشاسته پلیمری و سبز تولید کنیم.
 
وی با بیان اینکه این طرح در مرحله حمایت مسئولین کشوری و استانی است که امیدواریم با حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور این طرح به مرحله عملیاتی شدن برسد، خاطرنشان کرد: در صورت حمایت، حاضریم در شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کارخانه تولید نشاسته پلیمری را که در صنعت نفت کاربرد دارد و 100 درصد این محصول هم اکنون وارداتی است، با یک سرمایه‌گذاری مناسب تولید کرده و هزار و 500 تن نشاسته پلیمری را به بازار مصرف عرضه کنیم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل به فعالیت بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف در اردبیل اشاره کرد و گفت: در کنار فعالیت این مرکز که با هزینه ناچیز اقدام به فریز خون بند ناف می‌کند، تصمیم داریم تا بدون هزینه، بانک خون عمومی را نیز راه‌اندازی کنیم تا در صورت نیاز بیماران صعب‌العلاج نظیر بیماران سرطانی بتوانیم به کمک آنها بشتابیم.
 
اوچی اردبیلی در ادامه سخنان خود به فعالیت مرکز درمان ناباروری اشاره کرد و افزود: با توجه به استیجاری بودن این مکان و خدماتی که مرکز ناباروری در سال‌های اخیر به مراجعین ارائه کرده است، امیدواریم در یک مکان مناسب بتوانیم خدمات مناسبی را به بیماران ارائه کنیم.
 
وی با بیان اینکه در این چهار سال منشا خیر و برکت بوده و امیدواریم همچنان زمینه ارائه خدمات مرکز درمان ناباروری قفقاز در یک فضای مناسب و مطلوب تداوم یابد، تصریح کرد: ما قصد داریم در شهرستان گرمی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی را راه‌اندازی کنیم که در این زمینه نیاز به اختصاص زمین از محل پایاب سد عمارت داریم.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل گفت: با راه‌اندازی این مرکز اقدامی مناسب در عصاره‌گیری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی انجام شده و در کنار آن مرکز رشد گیاهان دارویی نیز در قالب 15 مرکز با 25 طرح فناورانه فعالیت می‌کند که ما از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید گیاهان دارویی و فرآوری محصولات آنها حمایت می‌کنیم.
 
اوچی اردبیلی در ادامه به فعالیت‌های حوزه آموزشی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دو مرکز آموزش کارکنان دولتی و آزاد در جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و ما در رشته‌های مختلف علوم انسانی، کشاورزی، فنی و مهندسی و ... نسبت به ارائه آموزش و مهارت به متقاضیان اقدام می‌کنیم.
 
وی به برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه مدت برخی از ادارات و نهادها با همکاری جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: پیش از این دوره‌های آموزشی شوراهای شهر و روستا و دهیاری‌ها در مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد که چند سالی است مجوز برگزاری این دوره به جهاد دانشگاهی داده نشده و امیدواریم در کنار واگذاری مجوز برگزاری این دوره‌ها سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز سعی کنند تا برگزاری دوره‌های آموزشی را با همکاری جهاد دانشگاهی انجام دهند.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل به فضای مطلوب و امکانات مناسب جهاد دانشگاهی در برگزاری این دوره‌ها اشاره کرد و گفت: در این 16 سال ما ماموریت‌مان را در حوزه آموزشی به خوبی انجام دادیم و آمادگی داریم در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال و تولید زمینه ارائه مهارت و آموزش را به متقاضیان اشتغال فراگیر و روستایی فراهم کنیم.
 
اوچی اردبیلی فعالیت‌های معاونت پژوهشی را در سه زمینه گیاهان دارویی، حوزه گردشگری سلامت و ناباروری دانست و اظهار کرد: دو مرکز خدمات تخصصی ما در حوزه مطالعات درمان ناباروری و مرکز خون بند ناف راه‌اندازی شده و دو آزمایشگاه ژنتیک و فعال در شهرستان گرمی مشغول به کار و فعالیت مشغول هستند.

وی تصریح کرد: در حوزه پژوهشی 62 طرح منجر به انجام مطالعات دقیق شده، به طوری که بخشی از نتایج این پژوهش‌ها در حوزه‌های مختلف در اختیار دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط قرار گرفته تا به نتایج کاربردی منجر شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید