مدیرکل بهزیستی استان زنجان: علت 50 درصد از معلولیت‌ها اختلالات ژنتیک است

  • تاریخ انتشار : 1396/11/26 ساعت : 14:19 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : زنجان
مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: از هر 500 کودک در دنیا، یک کودک PKU دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، محمد محمدی‌قیداری صبح امروز در مراسم افتتاح اولین مرکز حمایت از بیماران متابولیک استان زنجان (PKU)،  اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مهم دولت و بهزیستی، پیشگیری از تولد معلولان است. در این راستا سالانه 50 هزار کودک در استان تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم و کودکان یک تا 10 روزه نیز تحت معاینات غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند. 

این مسئول با بیان اینکه علت 50 درصد از معلولیت‌ها، اختلالات ژنتیک است، ادامه داد: خوشبختانه با اجباری کردن مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه تا حد زیادی جلوی تولد معلولان گرفته می‌شود.  

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مراکز ارائه مشاوره و خط 1480 بهزیستی، تا حد زیادی از شیوع اضطراب و استرس در اقشار مختلف می‌کاهد، افزود: در حال حاضر 20 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند و با پیشگیری از تولد نوزاد معلول این هزینه ها به مردم و دولت تحمیل نخواهد شد.  

محمدی با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های سازمان، توانمندسازی معلولان است و مبلمان شهری و ادارات و نهادها باید مناسب سازی شوند، تصریح کرد: 6000 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و برای کمرنگ شدن شاخص آسیب‌های اجتماعی، همه ارگان های فرهنگی باید جدی‌تر ورود کنند؛ چراکه آسیب‌های اجتماعی خزنده و مسری است.  

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر اینکه اختلالات متابولیکی ارثی است و نوزادان مبتلا به دلایلی باید از غذاهای رژیمی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اختلالات ژنتیکی اگر در بدو تولد تشخیص داده نشود منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود و جای سپاس دارد که دانشگاه علوم پزشکی در این راستا طرح‌های غربالگری اجرا می‌کند.  

محمدی با اشاره به اینکه مصرف شیر مخصوص و مواد غذایی با فنیل آلانین کم، راه علاج این قشر است، تصریح کرد: از هر 500 کودک در دنیا یک کودک مبتلا به این بیماری است و یکی از راه‌های برون‌رفت از محدودیت منابع تشکیل چنین موسساتی است.  

مدیر موسسه نیز در ادامه گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که تحت حمایت این موسسه هستند و فرزندانشان به PKU  مبتلا است، حتی توانایی تامین رژیم‌های غذایی مخصوص کودکانشان را ندارند.  

اوجاقلو افزود: باید دستان پر مهر پدران و مادرانی که فرزندشان به علت عدم آگاهی و یا عدم توانمندی به PKU  مبتلا شده است ببوسیم و به گرمی بفشاریم. تکه‌ای از وجود این پدران و مادران دچار نقص ذهنی و جسمی شده است و این پدر و مادر با قلبی مالامال از درد و صبوری امید به درمان کودکشان دارند.  

وی افزود: بسیاری از این پدران و مادران نمی‌توانند با فراغ بال یک وعده غذا بخورند، چرا که کودکشان همیشه گرسنه است و فقط باید رژیم غذایی خود را مصرف کنند که دست‌یابی به آن راحت نیست.

اوجاقلو یادآور شد: این کودکان از حضور در پای سفره‌های رنگین محروم‌اند و آرزوی موسسه این است که هرگز احساس محرومیت نکنند.


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید