پیش بینی تولید ۷۴۰ هزار تن گندم در استان کردستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ۷۴۰ هزار تن گندم در استان کردستان تولید شود که در مقایسه با سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی مواجه خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، محمدصالح احمدی در ششمین جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: در پاییز امسال ۵۵۸ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است که ۳۳ هزار هکتار آن گندم آبی و ۵۲۵ هزار هکتار آن گندم  دیم است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: با بازدیدها و بررسی های انجام شده از مزارع گندم استان تا این مقطع پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری  ۷۴۰ هزار تن گندم در استان کردستان تولید شود که در مقایسه با سال گذشته با  رشد ۱۰ درصدی مواجه خواهیم بود.

وی، پراکنش های مناسب بارندگی در بعضی از مناطق استان و همچنین کشت به موقع و مکانیزه گندم و تغذیه به موقع گیاهی را عامل اصلی افزایش پیش بینی تولید گندم در سطح عنوان کرد و یادآور شد: با تمهیدات انجام گرفته کود اوره سرک موردنیاز مزارع  گندم استان در حال تامین و حمل به شهرستان ها ست و کشاورزان می‌توانند از هم اکنون با مراجعه به کارگزاری‌های بخش خصوص و تعاون روستایی کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تامین به موقع اعتبارات، موجبات کاهش میزان سن زدگی گندم و تولید محصول سالم و با کیفیت را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد غفوری در ششمین جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان کردستان با تاکید بر احتمال طغیان آفت سن در مزارع گندم به علت تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت در زمستان، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی، موجب آسیب پذیر شدن مزارع و طغیان آفات خواهد شد.

وی افزود: سال ۱۳۹۰ در استان کردستان بدلیل بروز خشکسالی، در دو مرحله سمپاشی، ۶۲۷ هزار و ۷۳۳ هکتار مبارزه با سن داشتیم در حالی که سال ۹۲ تنها در سطح ۸۸ هزار هکتار مبارزه انجام شد کە این موضوع ارتباط مستقیم شرایط اقلیمی را با جمعیت آفات اثبات می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سطح کشور طی سال های اخیر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار  تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مبارزه با آفت سن انجام شده است.

وی تاکید کرد: با توجە بە بررسی جمعیت سن در اماکن زمستان گذران، سال آینده شهرستان های سقز، بیجار، دهگلان و دیواندره بیشترین سطح مبارزه با آفت سن را خواهند داشت. با بهبود وضعیت مزارع گندم و تولید در واحد سطح، میزان خطر سن زدگی نیز کاهش خواهد داد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه برای کمک به کشاورزان جهت اطلاع رسانی به موقع زمان سمپاشی، در راستای رفع کمبودها، باید اعتبارات کافی برای فعالیت تعداد ۲۳۸ نفر از کارشناسان این سازمان که وظیفه نظارت بر مزارع را برعهده دارند فراهم شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به طغیان آفت ملخ در سال آینده زراعی، بیان کرد: امسال با ۷۷ دستگاه سمپاش خریداری شده و ۳ دستگاه اهدایی سازمان حفظ نباتات،در مجموع  ۸۰ دستگاه سم پاش تهیه شد اما برای کنترل این آفت در سال آینده، باید حداقل ۲۲۵ دستگاه سمپاش و همچنین سموم لازم تامین شود تا از هجوم آنها به باغات و مزارع جلوگیری شود کە برای این موضوع حدود 270  میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین ادامه داد: با توجه به اهمیت محیط زیست، در سال های اخیر سموم شیمیایی کم خطر که دوره ماندگاری کوتاە تری دارند جایگزین سموم پر خطر شده است به طوری که خوشبختانه در آزمایش های انجام شده توسط معاونت غذا و داروی دانشگاە علوم پزشکی، باقیماندە سموم در گندم مشاهدە نشدە و محصول تولیدی مزارع کردستان بسیار سالم و مطمئن است.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید