یک متخصص تغذیه:

روغن کنجد نسبت به سایر روغن‌ها در مقابل حرارت مقاوم‌تر است

یک متخصص تغذیه گفت: روغن کنجد نسبت به سایر روغن ها در مقابل حرارت مقاوم است ولی این به این معنا نیست که از این روغن برای سرخ کردن غذاها در حرارت بالا استفاده کنیم.

دکتر «حسن فرهاد غیبی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که روغن‌های خوراکی دارای نقش مهمی در تغذیه افراد هستند، اظهار کرد: برای جفظ سلامتی بدن باید از روغن های خوراکی به اندازه‌ی کافی و توصیه شده استفاده شود، چون در غیر این صورت موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و افزایش کلسترول می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از افراد استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی روغن زیتون یا کنجد را مفید می‌پندارند، اما علیرغم مفید بودن این روغن‌ها، نباید در استفاده ی آنها در غذاها زیاده‌روی کنیم.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که می‌توان در پخت و پز از دو نوع روغن مایع معمولی و مایع سرخ‌کردنی استفاده کرد، گفت: همه روغن‌های مایع معمولی را می‌توان در مراحل پایانی پخت و پز غذاها استفاده کرد، اما روغن‌های مایع نباید در معرض حرارت بالایی قرار گیرند از همین‌رو توصیه می‌شود به جای آن از روغن‌های مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنند.

یک متخصص تغذیه همه روغن‌های مایع گیاهی مانند زیتون، کنجد، کلزا و سویا را به‌صورت ذاتی فاقد کلسترول برشمرد و افزود: با توجه به این‌که روغن‌های حیوانی دارای کلسترول هستند اگر در کنار استفاده از روغن‌های جامد از روغن‌های مایع استفاده کنیم چندان کاهشی در میزان کلسترول نخواهیم داشت. 

وی در خصوص مزایای روغن کنجد با اشاره به این‌که روغن کنجد نسبت به اسیدهای چرب دارای چندین مزایا است، اظهار کرد: معمولاً برای جلوگیری از اکسیده شدن روغن‌ها به آنها آنتی‌اکسیدان اضافه می‌شود، اما روغن کنجد به‌صورت طبیعی دارای آنتی‌اکسیدان است که این آنتی‌اکسیدان نقش بسیار مهمی جهت پیشگیری از برخی بیماری‌ها دارد. 

 وی با بیان این‌که ۱۵ درصد اسیدهای روغن کنجد به صورت اشباع  است، اظهار کرد: ۴۱ درصد اسیدهای روغن کنجد اسید اولئیک و ۴۴ درصد آن درصد اسیدهای چرب چند باند غیر اشباع مانند اسید چرب لینولئیک بوده، اسید اولوئیک نیز جزو اسیدهای چربی است که دارای فواید زیادی است، اما بهترین منبع اسید چرب اولوئیک، روغن زیتون است و در مقایسه با روغن کنجد بهترین روغن غذایی بشمار می‌رود. 

وی با تأکید بر این‌که روغن کنجد به‌علت وجود اسیدهای چرب تک باند غیر اشباع می‌تواند در کاهش کلسترول مفید باشد، افزود: اگر یک درصد از اسیدهای چرب چند باند غیر اشباع را جایگزین اسیدهای اشباع کنیم می‌تواند میزان کلسترول بدن را کاهش دهد. 

وی با اشاره به معایب روغن کنجد، خاطرنشان کرد: با رشد قارچی به نام آسپیرو ژلو فلاووس، سمی به نام آفلاتوکسین در روغن کنجد تولید می‌شود.

غیبی ادامه داد: نگهداری نامناسب و در معرض هوا و رطوبت قرار گرفتن دانه‌های کنجد، موجب تولید سم شده و اکثراً این نوع قارچ در نان، غلات و علوفه مشاهده می‌شود، از همین‌رو برای جلوگیری از رشد این نوع قارچ، نگهداری دانه های کنجد  نیز حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر این‌که سم آفلاتوکسین مسموم‌کننده بوده و به تدریج موجب بروز سرطان در بدن می‌شود، افزود: با توجه به این‌که روغن‌گیری دانه‌های کنجد به صورت سرد انجام و دانه‌ها با فشار زیادی روغن‌گیری می‌شود، احتمال مشاهده‌ی این قارچ در دانه‌های تصفیه نشده زیاد است، از همین‌رو توصیه می‌شود افراد روغن‌های کنجد خود را از کارخانجات مجهز و استاندارد تهیه کنند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید