اختصاص 113 میلیارد تومان به اشتغال فراگیر در ایلام

  • تاریخ انتشار : 1396/11/29 ساعت : 09:48 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
کارگزار توسعه اشتغال استان ایلام با بیان اینکه تکاپو طرحی توسعه‌ای است، نه تسهیلات محور، گفت: سند توسعه اشتغال استان باید متناسب با منابع و مزیت‌های استان، عرضه و تقاضای نیروی کار و توجه به سیستم کسب و کاری هر شهرستان تنظیم شود.
معرفی 10 رسته دارای اولویت در طرح تکاپو در ایلام

مهندس «هدایت پویا» با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد اشتغال فراگیر و اجرای طرح «تکاپو» در این استان اظهار کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های اشتغال، درآمد، اثرات زیست محیطی، مصرف انرژی، میزان توسعه پذیری رسته، پتانسیل ارتقاء، مزیت رقابتی و روابط بین رسته‌ای، 10 رسته دارای اولویت استان ایلام را شناسایی و معرفی کردیم .

وی با اشاره به اینکه گردشگری، تولید و فرآوری گوشت قرمز و فراورده‌های دامی، حمل و نقل باری و لجستیک،  پرورش و فرآوری طیور، محصولات زراعی (غلات)، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرش دستباف، خدمات و مشاغل ساختمانی، حمل و نقل مسافری و محصولات باغی از جمله رسته‌های در اولویت استان هستند، افزود: باید برنامه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری ایجادی و توسعه‌ای ذیل هر کدام از این رسته‌ها تعیین و اعلام شود .

تخصیص 500 میلیارد تومان اعتبار برای برنامه‌های توسعه‌ای تکاپو در کل کشور

پویا با بیان اینکه 500 میلیارد تومان اعتبار برای برنامه‌های توسعه‌ای تکاپو در کل کشور  پیش‌بینی شده بود که متاسفانه تاکنون ابلاغ نشده و  سهم استان ایلام نیز تخصیص داده نشده است، اضافه کرد: در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، تسهیلات در آخرین مرحله قرار دارد و نکته مهم این است که برنامه‌های توسعه اشتغال باید متناسب با جامعه هدف و کارجویان موجود در بازار کار تدوین و اجرا شوند.

کارگزار توسعه اشتغال استان ایلام اظهار کرد: طرح تکاپو توجه همزمان به عرضه و تقاضای نیروی کار دارد و دنبال ارایه آموزش‌های متمرکز و از پایین به بالا و انبوه نیست و از آموزش‌هایی که منجر به ارتقا مهارت و توانمندسازی نیروی کار مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی شود را حمایت می‌کند .

اختصاص  113 میلیارد تومان به ایلام در اشتغال فراگیر

وی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال فراگیر در سطح کشور 20 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که سهم استان ایلام 113 میلیارد تومان است، گفت: این میزان اعتبار برای ایجاد اشتغال فراگیر توسط 8 بانک عامل پرداخت خواهد شد .

نیازمند یک نهاد مستقل ناظر و رصد کننده بازار کار و اشتغال هستیم

پویا با انتقاد از وضعیت موجود نظارت و رصد بازار کار استان ایلام، عنوان کرد: کلید واژه‌های توسعه  کسب و کار و اشتغال پایدار را می‌توان توجه به منابع و مزیت‌های منطقه، اتصال به بازار، تکمیل زنجیره تولید، توجه همزمان به تقاضا و عرضه نیروی کار و سیاست‌های فعال بازار کار دانست .

کارگزار توسعه اشتغال استان ایلام طرح تکاپو را طرحی توسعه‌ای دانست و یادآور شد: که این طرح تسهیلات محور نیست .

وی در تشریح وضعیت اجرای طرح تکاپو در استان ایلام در یک سال گذشه اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تکاپو در استان ایلام، انجام مطالعه دینامیک اشتغال استان مطابق با مدل مطالعاتی تکاپو  از خرداد ماه 95 در دستور کار قرار گرفت که پس از جمع‌آوری اطلاعات ثانویه و مصاحبه با کارشناسان و خبرگان کسب و کار و اشتغال استان و سپس جمع‌آوری اطلاعات میدانی و انجام تحلیل‌های کارشناسی، نتایج به دست آمده در قالب گزارش مطالعه دینامیک اشتعال استان  توسط کارگزار توسعه اشتغال تدوین شد؛ از جمله نتایج به دست آمده در این گزارش مشخص شدن رسته فعالیت‌های منتخب استان و برنامه‌های پیشنهادی برای توسعه اشتعال در این رسته فعالیت‌هاست .

رسته گردشگری دارای اولویت اول است

پویا با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن شاخص‌های اشتغال، درآمد، اثرات زیست محیطی، مصرف انرژی، میزان توسعه پذیری رسته، پتانسیل ارتقاء، مزیت رقابتی و روابط بین رسته‌ای، 10 رسته دارای اولویت استان مشخص شد، یادآور شد: در بین 10 رسته فعالیت کسب و کاری منتخب استان ایلام، رسته گردشگری دارای اولویت اول است .

کارگزار توسعه اشتغال استان ایلام همچنین در تشریح فعالیت‌های انجام شده در این مسیر اضافه کرد: انجام مطالعه دینامیک اشتغال استان توسط کارگزار توسعه اشتغال استان، ارایه گزارش مطالعه دینامیک اشتغال استان در جلسه‌ای با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت  کار و مدیران و کارشناسان مرتبط، مشخص شدن رسته‌های منتخب استان و انتخاب رسته گردشگری به عنوان اولویت اول و ارایه گزارش اولیه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان تنها بخشی از این اقدامات است .

وی برگزاری جلسات کارشناسی و هماهنگی با مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و ادارات کل استانی مرتبط با طرح، هماهنگی اختصاص ساختمان دبیرخانه استانی طرح تکاپو توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب نتایج مطالعه دینامیک اشتغال استان در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را نیز از دیگر اقدامات انجام شده برای اجرای طرح تکاپو اعلام و عنوان کرد: تصویب رسته‌های منتخب استان و انتخاب رسته گردشگری به عنوان رسته دارای اولویت اول در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، تشکیل اولین جلسه کمیته راهبری طرح تکاپو  در استان با حضور مدیران سازمان‌های دولتی و عمومی مرتبط و شرکت در دوره آموزشی پیاده سازی طرح تکاپو به مدت 4 روز در تهران را بخش دیگر از فعالیت‌های این بخش دانست .

مسئول دبیرخانه تکاپو استان ایلام با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در برنامه جدید دولت در دو بخش فراگیر و روستایی صورت خواهد گرفت، گفت: بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت کشاورزی متقاضیان این بخش را حمایت خواهند کرد .

نرخ سود تسهیلات به صورت میانگین در مناطق روستایی 6 درصد است

پویا طرح‌های مشمول تسهیلات طرح‌های ایجادی، توسعه‌ای، تکمیلی و در گردش ( با اولویت رسته‌های پر اشتغال منتخب استانی) را شامل کشاورزی و منابع طبیعی (45 درصد)، صنایع و معادن کوچک(10 درصد)، خدماتی و فناوری اطلاعات(15 درصد)، گردشگری(10 درصد)، صنایع دستی و فرش دستباف(10 درصد)، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر (10 درصد) اعلام و عنوان کرد: مناطق هدف اجرای طرح روستاها با اولویت مناطق مرزی و عشایری و محروم نرخ سود تسهیلات به صورت میانگین 6 درصد است .

وی با اشاره به اینکه دوره استفاده از تسهیلات حداکثر 2 سال و دوره تنفس حداکثر 1 سال و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر 6 سال و مجموع دوره تامین مالی سرمایه در گردش حداکثر 18 ماه است، گفت: سهم آورده متقاضی  مطابق ضوابط و مقررات بانکی است و همچنین وثیقه و ضمانت مطابق ضوابط و مقررات بانکی خواهد بود .

مسئول دبیرخانه تکاپو استان ایلام در تشریح خلاصه فرایند اجرایی این پروسه عنوان کرد: معرفی طرح توسط دستگاه اجرایی یا کارگزار توسعه اشتغال، بررسی طرح در کمیته فنی ذیل کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، تصویب طرح‌ها در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و ارسال به بانک عامل، بررسی طرح توسط بانک عامل (1 ماه مهلت) و نکته ویژه اینکه بانک‌ها مجاز به تسویه تسهیلات پرداخت شده قبلی از محل منابع مالی این برنامه (اشتغال روستایی) نمی‌باشند .

مرز مهران ظرفیتی برای ایجاد اشتغال پایدار

پویا بازدید از پایانه مرزی مهران و بررسی وضعیت موجود تردد مسافری مرز مهران و امکانات و خدمات مسافری و گردشگری و طرح‌های قابل توسعه و فعال‌سازی  را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: برگزاری جلسات توجیهی و اعتماد سازی با مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان و تشویق و ترغیب به تشکیل یک تشکل برای هماهنگی و انسجام بیشتر در این حلقه از زنجیره کسب و کار گردشگری استان نیز حرکتی در این مسیر عنوان کرد .

وی پیگیری موضوع بسته اشتغال پایدار ابلاغ شده به استان‌ها از طرف ستاد اقتصاد مقاومتی و تلاش برای یکی شدن شورای راهبری بسته اشتغال پایدار و شورای راهبری تکاپو در استان ایلام را از جمله فعالیت‌هایی دانست که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: بازدید و پیگیری و برگزاری جلسات اختصاصی برای طرح‌های رسته گردشگری و کمک به رفع موانع و تسهیل اجرای این طرح‌ها و تدوین پیش نویس تشکیل کمیته تخصصی توسعه گردشگری طبیعی استان و رایزنی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیر کل سرمایه گذاری استانداری و مدیرکل منابع طبیعی و.. برای تشکیل این کمیته که جزو برنامه عمل تکاپو در سال 96 از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است .

مسئول دبیرخانه تکاپو استان ایلام در پایان تاکید کرد: طرح‌های تکمیل کننده زنجیره تولید در رسته‌های منتخب استانی و طرح‌های دارای برنامه اتصال به بازار در اولویت استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر هستند .


انتهای پیام

نظر خود را ثبت کنید